printlogo


کد خبر: 234871تاریخ: 1400/6/22 00:00
از ریاض تا تهران؛ نبرد برای اعتبار
آبی براق، آبی زخمی

سام ستارزاده
 
رویارویی آبی‌های تهران و ریاض را در برخی محافل «ال‌کلاسیکوی آسیایی» می‌نامند؛ دیداری که همواره پربرخورد، نزدیک و پر از حاشیه بوده. با این حال، شاید سال‌هاست این ال‌کلاسیکو تنها تقابل برترین‌های ایران و عربستان را به تصویر نمی‌کشد؛ بلکه صحنه مقابله تمول مالی و ورشکستگی مالی است. این موضوع را می‌توان به‌سادگی و با کنار هم قرار دادن ترکیب دو تیم در بازی‌هایی که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برگزار شد و لیست کنونی دو تیم برای دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا دریافت. هفت بازی گذشته دو غول آبی خاورمیانه در نسخه جدید لیگ قهرمانان آسیا هیچ‌یک به تساوی ختم‌نشده و استقلال فاتح ۴ دیدار آن بوده. با این حال، جدال دوشنبه‌عصر در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۱، بی‌شک مهم‌ترین تقابل استقلال و الهلال است.
سرنوشت صعود دو تیم با وضعیت فعلی آنان تفاوت‌هایی کاملاً اساسی دارد. استقلال مجیدی با اقتدار توانست صدرنشین گروهی لقب‌ گیرد که الدحیل قطر و الاهلی عربستان در آن می‌جنگیدند اما هلالی‌ها در گروه A کارشان به گونه‌ای به روز آخر کشید که شاید اگر موقعیت‌سوزی‌های الدحیل مقابل رقیب سبزپوش‌شان در لیگ عربستان نبود، دومین حذف الهلال در دور گروهی در تاریخ ادوار لیگ قهرمانان آسیا رقم می‌خورد اما تابستان، همیشه فصلی است که اتفاقات آن به کام کشورهای عربی شیرین و به کام نمایندگان ایرانی تلخ است.
حاصل پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی جاری نیز برای هر دو تیم مشخص است. یک سو، آبی‌ای که با استخدام لئوناردو ژاردیمی که نسل طلایی موناکو را به نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ اروپا رساند و جذب هم‌بازی مهدی طارمی در پورتو و خرید ستاره وست‌برومویچ با رقم خیره‌کننده ۲۵ میلیون پوند براق‌تر از هر زمانی به نظر می‌آید و سوی دیگر، آبی‌ای که با جدایی دیاباته، میلیچ، نادری و فروش مهدی قایدی که پول آن مشخص نیست در کدام جیب نهفته‌شده و گلایه سرمربی از بی‌اهمیتی مدیران باشگاه به دیدار ملی پیش رو و قهر علنی سه بازیکن استقلال در آستانه اعزام به دوبی کمرنگ‌تر و زخمی‌تر از همیشه شده.
نبرد دوشنبه‌عصر استقلال و الهلال نبردی است که اگر پسران آبی پیروز آن باشند، دیگر دیدن آنها در فینال آسیا هم ما را حیرت‌زده نخواهدکرد اما شکست آبی‌ها در این نبرد نابرابر نیز نباید کسی را غافلگیر کند؛ چرا که استقلال مانند چند فصل اخیرمدت‌هاست مهم‌ترین جدال فصل خود را نه در مستطیل سبز و مقابل رقبای متمول آسیایی، بلکه در ساختمان سعادت‌آباد و به بی‌برنامگی و سوءمدیریت خودی‌ها واگذار کرده.
 

Page Generated in 0.0060 sec