printlogo


کد خبر: 234859تاریخ: 1400/6/22 00:00
فتیله پیچ

بازگشت نوربخش به کشتی 
وقت عمل رسید 
ناصر نوربخش را باید یکی از مردان همیشه ناراضی کشتی دانست. یکی از مربیان سازنده موفق که باشگاه انقلاب شهریار با زحمات فراوان او و همکارانش به یکی از قطب‌های اصلی کشتی فرنگی تبدیل شد اما با این حال او هیچ‌وقت در رده ملی نتوانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. 
مربی سازنده تحصیلکرده که در دانشگاه تدریس می‌کند و مؤلف چند کتاب هم بوده اما در رده ملی هیچ‌وقت به عنوان مربی اول نتوانست به موفقیت برسد اما چند سال به عنوان دستیار اول محمد بنا در تیم ملی کشتی فرنگی فعالیت کرد و همان دوران هم به عنوان بهترین دوران مربیگری نوربخش در کارنامه او ثبت شد. 
با این‌حال او بعد از مدتی به یکی از منتقدان اصلی ‌محمد بنا تبدیل شد. البته او نه اینکه فقط از محمد بنا انتقاد کند اما بیشترین انتقادات و تندترین مصاحبه‌های او بر علیه کسی بود که به همراهش بهترین روزها را تجربه کرد. 
ناصر نوربخش همیشه یکی از منتقدین مدیریت‌های فدراسیون بوده و از نحوه برنامه‌ریزی‌ها برای کشتی انتقادات جدی را داشته؛ هم در بخش سازندگی و هم در بخش تربیت مربیان و حالا خودش به عنوان مسئول بخشی انتخاب شده که بیشترین انتقاداتش متوجه آنجا بود. 
ناصر نوربخش سومین رئیس انستیتو کشتی در دوره مدیریت علیرضا دبیر است که وارد سومین سال ریاستش در کشتی شده است. 
حسن یوسفی افشار و کامبیز مرادی دو نفر قبلی بودند که در نهایت مجبور شدند به همکاری خود با دبیر پایان بدهند و حالا باید دید چه چیزی در انتظار ناصر نوربخش است؟ آیا او به حرف‌‌هایی که خودش به عنوان کمبود در کشتی طی سال‌های اخیر مطرح کرده می‌تواند عمل کند یا اینکه او هم مانند دو رئیس قبلی مجبور به ترک انستیتو می‌شود. 
  الان زمان عمل کردن به حرف‌هایی است که نوربخش سال‌ها اعتقاد داشت مدیران فدراسیون باعث عقب ماندگی کشتی شده است.
 
 
هیأت کشتی تهران بی‌دفاع در مقابل آماج حملات 
عبدالله عزیزی رفتنی است؟ 
کشتی تهران سال‌هاست که در کشتی حرفی برای گفتن ندارد. در المپیک توکیو به عنوان آخرین رویداد مهم که ورزش اول آن را پشت سر گذاشته بود، تمام بار کشتی به روی دوش استان مازندران و فارس بود. 
کشتی ایران در بازی‌های المپیک توکیو ۴ مدال کسب کرد که یک طلا، یک نقره و دو برنز بود و تنها طلای کشتی ایران را هم محمدرضا گرایی به دست آورد که دلاوری از کشتی فارس بود. 
یک نقره و دو برنز هم حاصل تلاش ورزشکاران مازندرانی به دست آوردند. تنها نماینده کشتی تهران هم به نام مصطفی حسین‌خانی در آمده بود که او هم در دور نخست حذف شد. 
تهران به عنوان پایتخت ایران همیشه بیشترین امکانات را در اختیار داشته اما خروجی این همه امکانات چه بوده؟ فقط یک کشتی‌گیر که در دور نخست حذف شد. 
این وضعیت اسفبار بار کشتی تهران که امکاناتش با هیچ یک از استان‌ها قابل قیاس نیست، سال‌هاست که به وجود آمده و چیزی نیست که در یکی دو سال اخیر رخ داده باشد اما عبدالله عزیزی را آوردند که به این وضعیت سر و سامان بدهد اما در نهایت چه اتفاقی رخ داد؟ عزیزی که با حواشی فراوانی در دوره ریاست یزدانی‌خرم از هیأت کشتی کردستان برکنار شده بود، در دوره رسول خادم با سلام و صلوات به عنوان رئیس هیأت کشتی تهران انتخاب شد؛ اگرچه بعد از چند سال با خادم هم دچار مشکل شد اما به هر شکلی ماند تا علیرضا دبیر آمد و این بار او با دبیر دست بیعت داد. 
حالا با اوج گرفتن انتقادات نسبت به هیأت کشتی تهران اینطور به نظر می‌آید که او با علیرضا دبیر هم دچار مشکل شده که حالا این همه در رسانه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد. 
وضعیت کشتی تهران خوب نیست و در این راه عزیزی به عنوان رئیس هیأت که باید برای آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری انجام می‌داد، بیشترین نقش را دارد؛ به همین دلیل هم نتوانسته رضایت دبیر را جلب کند. 
هیأت کشتی تهران حتی برای مسابقات قهرمانی جهان هم نتوانسته نقش مهمی را در ترکیب تیم ملی داشته باشد و حتماً بعد از جهانی انتقادات نسبت به هیأت کشتی تهران افزایش پیدا می‌کند. ظاهراً عزیزی به پایان دوران مدیریتش در تهران رسیده و شاید دیگر فرصت کار کردن در جای دیگری را هم نداشته باشد.
 ‌کشتی تهران به یک مدیر جوان و با برنامه نیاز دارد تا بتواند جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورد.کشتی تهران روزگاری در هر وزن حداقل یک نماینده در اردوی تیم ملی داشت اما با وجود فعالیت بزرگانی چون اکبر فلاح، حسن رحیمی، صادق گودرزی و محسن کاوه و سایر مربیان سازنده و زحمتکش دیگر  کشتی تهران با فقر کشتی‌گیر روبه‌رو شده است. 
حالا در داخل شهر تهران در بحث کشتی فرنگی که باشگاه به ندرت پیدا می‌شود اما در کشتی آزاد تعدادی باشگاه است که آنها هم به دلیل بی‌توجهی‌ها جانی برای کار کردن ندارد.
 
 
 رقابت‌های کشتی جام مدوید
یک‌ نقره و یک برنز نتیجه برای ایران
در پایان رقابت‌های ۵ وزن نخست کشتی آزاد جام مدوید، در پنج وزن نخست ۴ نماینده از کشورمان حضور داشتند که پیمان نعمتی و کیان محمودجانلو در وزن ۶۵ کیلوگرم به ترتیب به مدال‌های نقره و برنز رسیدند. مهدی ویسی در وزن ۵۷ کیلوگرم و محسن کوچ‌نژاد در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز پنجم شدند.
در وزن ۵۷ کیلوگرم مهدی ویسی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم در حالی که یک بر صفر مقابل مسلم سعدالله‌یف از روسیه پیش بود مقابل این حریف ضربه شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، ویسی به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار مقابل گوگا ژیگوا از گرجستان با نتیجه ۶ بر ۱ مغلوب و پنجم شد.
در وزن ۶۵ کیلوگرم کیان محمودجانلو با نتیجه ۶ بر ۶ از سد ایوریکو جولاکیدزه از گرجستان گذشت. پیمان نعمتی دیگر نماینده کشورمان در این وزن مقابل مصطفی احمداف از تاجیکستان با نتیجه ۵ بر ۴ به پیروزی دست یافت. دو نماینده کشورمان در دیدار نیمه‌نهایی به مصاف هم رفتند که نعمتی با نتیجه ۴ بر ۳ به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. نعمتی در دیدار فینال مقابل رمضان فرضعلی‌اف از روسیه با نتیجه ۸ بر ۸ مغلوب شد و به مدال نقره رسید.
محمودجانلو نیز با شکست مقابل نعمتی راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در این دیدار با نتیجه ۳ بر صفر از سد مصطفی احمداف از تاجیکستان گذشت و سوم شد.
 
 

 


Page Generated in 0.0061 sec