printlogo


کد خبر: 234857تاریخ: 1400/6/22 00:00
عملکرد خارجی‌های لیگ بیستم
سیزده بازیکن، هفت تیـــم

گزارش
جعفر برزگر   
 
هر سال می‌نویسیم و هرچه بیشتر می‌نویسیم کمتر گوش شنوایی برای پرداختن به آن وجود دارد. سال‌هاست ورود بازیکنان بی‌کیفیت خارجی به فوتبال ایران منبع درآمد بسیار خوبی برای عده‌ای شده و از این بابت پول‌های هنگفتی را هم به جیب می‌زنند. خارجی‌هایی که بیشتر توریست هستند تا بازیکنی که به درد تیم‌هایشان بخورند. جالب‌تر اینکه کار اکثرشان به شکایت و بسته شدن پنجره تیم‌های باشگاهی‌مان می‌کشد. البته در لیگ بیستم و بعد از فاجعه‌ای که شکایت ویلموتس سرمربی وقت تیم ملی بابت قراردادش رخ داد فدراسیون برای پاک کردن صورت مسأله جذب بازیکن و مربی خارجی را ممنوع اعلام کرد و فقط تیم‌هایی می‌توانستند از این مهم برخوردار باشند که با بازیکن یا مربی خارجی خودشان تمدید کنند. آنها حتی اجازه انتقال به تیم داخلی دیگری را هم نداشتند. البته برای لیگ بیست و یکم این قانون برداشته شده و فقط باید امیدوار باشیم خارجی‌های به دردنخور پای‌شان به فوتبال ما باز نشود.
 
بهترین‌ها برای فولاد 
تیم فولاد خوزستان با حضور سه بازیکن خارجی بیشترین سهمیه را داشت. بازیکنانی که جزو بهترین نفرات لیگ بیستم و البته تأثیرگذارترین بازیکنان تیمشان هم بودند. لوسیانو پریرا، آیاندا پاتوسی و موسی کولی‌بالی در مجموع 14 گل از 27 گل تیم‌شان را زدند و 10 پاس گل هم دادند. به همین دلیل با توجه به پیشنهادهای خوبی که این سه بازیکن داشتند مسئولان باشگاه با جدایی‌شان مخالفت و شرایط تمدید قراردادشان را مهیا کردند.
 
استقلال و خارجی‌های بی‌اثر
هر چقدر شیخ دیاباته در فصل گذشته بازیکن کلیدی و مؤثری برای استقلال بود و در نهایت هم عنوان آقای گلی لیگ نوزدهم را به دست آورد، در فصل بیستم در حد یک بازیکن معمولی ظاهر شد و بیشتر بازی‌ها را به دلیل مصدومیت از دست داد. او 651 دقیقه به زمین رفت و فقط دو گل زد و یک پاس گل داد. اما هرویه میلیچ که می‌توانست بازیکن تأثیرگذاری برای استقلال باشد به دلیل وصول نشدن مطالباتش بارها تا آستانه فسخ قرارداد هم پیش رفت. این بازیکن بیشتر از 691 دقیقه برای آبی‌های پایتخت بازی نکرد.
 
فصل ضعیف کی‌روش
کی‌روش استنلی را در دو فصل گذشته یکی از بهترین مهاجمان و بازیکنان خارجی لیگ برتر دیدیم اما این بازیکن فصل پیش عملکرد بسیار ضعیفی داشت. به طوری که 611 دقیقه یعنی کمتر از 7 بازی کامل در زمین حضور داشت و فقط یک گل زد و یک پاس گل داد. البته این تیم محسن بن عبدالله را هم داشت که خیلی زود از لیست کنار گذاشته شد.
 
ذوب با دو بازیکن
ایوان مارکوویچ و دارکو بیدوف دو بازیکن خارجی ذوب‌آهن بودند که دومی عملکرد بهتری داشت. شاید اگر دارکو بیشتر به بازی گرفته می‌شد، کارآیی‌اش بیشتر هم می‌شد اما مارکوویچ خیلی کمتر بازی کرد.
 
سه تیم، سه بازیکن
تیم‌های تراکتور، پرسپولیس و گل‌گهرسیرجان سه تیمی بودند که هر کدام‌شان یک بازیکن خارجی داشتند. عکاشه حمزاوی به هیچ‌وجه نتوانست بازیکن مؤثری برای تبریزی‌ها باشد. برای پرسپولیس هم همان طور که دیروز اشاره شد رادوشویچ فقط در یک بازی به میدان رفت. اما تنها بازیکن خارجی گل‌گهر یعنی گادوین منشا عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و در 1889 دقیقه‌ای که به میدان رفت 12 گل زد و 2 پاس گل داد.
 
9 تیم بدون خارجی
به دلیل ممنوع شدن جذب بازیکن و مربی خارجی در لیگ بیستم خیلی تیم‌ها بدون بازیکن خارجی وارد لیگ شدند و آنهایی هم که داشتند یا به دلیل مشکلات مالی یا به خاطر کیفیت پایین آنها قراردادشان را تمدید نکردند. در فصلی که گذشت 9 تیم بازیکن خارجی نداشتند.
 

Page Generated in 0.0066 sec