printlogo


کد خبر: 234841تاریخ: 1400/6/22 00:00
بازیکنان تاجیک سختکوش، سریع و تاکتیک‌پذیر هستند
عبدی: پرسپولیس باید به حریفش احترام بگذارد
زمین‌شان را می‌شناسم. دو بار در این زمین با تیم نوجوانان بازی کردیم . چون به شرایط‌شان اشراف دارند نیمه اول سوار بازی می‌شوند. تماشاگران‌شان هم آنقدر خوب تشویق می‌کنند که آدم لذت می‌برد

ایران ورزشی – پرسپولیس سه‌شنبه شب در شرایطی مقابل استقلال تاجیکستان قرار خواهد گرفت که همچنان شناخت زیادی از این حریف وجود ندارد. حداقل این مسأله در مورد رسانه‌های خودمان که مصداق دارد و امیدواریم کادر فنی پرسپولیس بیشتر از ما حریف فردا شب‌شان را بشناسند. حسین عبدی، مربی و کاپیتان سابق پرسپولیس چندی قبل در تاجیکستان همراه با تیم نوجوانان ایران به میدان رفته و اطلاعات خوبی درباره زمین و شهر دوشنبه دارد که در مصاحبه با ما درباره‌اش حرف می‌زند.
 
حسین آقا ما کلاً چهار بار در رده ملی بزرگسال با تاجیکستان بازی کرده‌ایم که آخرینش مربوط به 9 سال قبل بوده اما در رده باشگاهی هیچ‌وقت تقابلی بین ما و تاجیک‌ها نبوده ضمن اینکه تیم‌های ما برای بازی هیچ‌وقت در شهر دوشنبه به میدان نرفته‌اند. شما از این شهر چقدر شناخت دارید؟
اول باید درباره فضای اجتماعی تاجیکستان صحبت کنم و بگویم که فوق‌العاده دوستانه است. آنها به ایرانی‌ها احترام می‌گذارند و مهربانی می‌کنند و از آنجایی که همزبان‌مان هستند، احساس می‌کنید در کشور خودتان هستید. از لحاظ تدارک هم هر چقدر که در توان‌شان باشد به میهمانان‌شان رسیدگی می‌کنند و این خصلت بزرگ‌شان است. اما بحث فوتبال‌شان فرق می‌کند. الان آنها ساختاری برای فوتبال‌شان درست کرده‌اند تا به آن ثبات بدهند و وارد مرحله پیشرفت شده‌اند تا فوتبال پایه‌شان را ارتقا دهند. در چندین سال اخیر تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امیدهای تاجیکستان به مراتب بهتر از کشورهای اطراف خودشان عمل کرده‌اند و به جام جهانی راه پیدا می‌کنند و در آسیا هم دوم شدند. ما در تیم نوجوانان دو بار با تاجیکستان بازی کردیم که یک بار سه بر صفر باختیم اما دفعه دوم در خود تاجیکستان 4 بر یک بردیم که برایشان سرعت پیشرفت ما شوکه‌کننده بود. آنها روی پایه‌های‌شان تمرکز کرده‌اند و اصلاً تعطیلی ندارند و در حالی که اردوهای ما تعطیل می‌شد آنها به کارشان ادامه می‌دادند. حالا همین مسأله به باشگاه‌ها و تیم ملی‌شان بسط پیدا کرده و آنها می‌توانند از بازیکنان نسل‌های مختلف که به تیم ملی بزرگسالان‌شان می‌رسند در فوتبال ملی‌شان تغییر و تحول اساسی بدهند و باشگاه‌های‌شان هم پوست‌اندازی داشته باشند.
شما از تیم استقلال تاجیکستان شناختی دارید؟
نه درباره این تیم خبری ندارم ولی می‌دانم بازیکنان تاجیک خیلی سریع، سختکوش، با قدرت بدنی مناسب و تاکتیک‌پذیر هستند. یعنی این مشخصات در غالب بازیکنان‌شان هست.
بازی در چمن مصنوعی را چگونه توصیف می‌کنید؟
ما در همین ورزشگاهی که پرسپولیس قرار است بازی کند، بازی کردیم. این یکی از بحث‌های جدی همین بازی است و چمن مصنوعی می‌تواند هر حریفی را دچار مشکل کند بخصوص در نیمه اول. از طرفی اگر تاجیک‌ها به ورزشگاه‌شان تماشاگر راه بدهند کار سخت‌تر هم می‌شود چون تماشاگران تاجیک فوق‌العاده خوب تشویق می‌کنند بدون اینکه بی‌احترامی کنند. طوری که آدم لذت می‌برد. پرسپولیس با این چالش‌ها روبه‌رو است اما اگر پرسپولیس خودش باشد با این تیم فاصله دارد و اگر تحت تأثیر مسائل خاصی قرار نگیرد می‌تواند صعود کند. البته آنها باید حریف‌شان را جدی بگیرند و برایش احترام قائل شوند تا با کار فنی درست سربلند از این مرحله عبور کنند.
بازیکنان و مربیان پرسپولیس بعد از اولین تمرین در زمین مسابقه می‌گویند چمن چندان بد نیست اما ورزشگاه‌شان جالب نیست.
بله درست است. ورزشگاه‌شان قدیمی است اما به صورت کلی سخت است که بتوانید در چمن مصنوعی کیفیت بالایی ارائه بدهید. شرایط بازی در دقایق اولیه هم کاملاً متفاوت است و تیم میزبان سوار بازی می‌شود چون روی زمین اشراف دارد و فشار زیادی می‌آورد.
شرایط آب و هوایی اما ظاهراً نسبت به تهران بهتر است.
بله. دوشنبه عرض جغرافیایی بالاتری دارد و الان هوا نسبتاً خنک‌تر است هر چند به صورت کلی شرایط تقریباً مساوی است.
درباره ترکیب اصلی پرسپولیس به نظر می‌رسد که 5 بازیکن تازه‌وارد تیم قرار نیست در ارنج اصلی باشند چرا که هم خودشان شرایط ایده‌آلی ندارند هم اینکه فرصتی نبوده تا با تیم هماهنگ شوند.
خب به نظر من این کار عاقلانه‌ای است ضمن اینکه به فاکتور ناهماهنگی و آماده نبودن این بازیکنان باید یک نکته دیگر را هم اضافه کنم که آنها حریف‌شان را به درستی نمی‌شناسند و باید در شروع بازی ترکیب هماهنگ‌تری به میدان برود و اگر لازم شد 5 نفر تعویض شوند.
به نظرتان بعد از شگفتی بزرگی که استقلال تاجیکستان در مرحله گروهی خلق کرد قدرت سورپرایز کردن آسیا را دارد و پرسپولیس باید از این تیم بترسد؟
من یک بازی از این تیم مقابل تیم اماراتی دیدم که آنها را سورپرایز کردند. امکان سورپرایز کردن هست اگر مسائلی که گفتم رعایت نشود. یعنی اگر پرسپولیس آن فاکتورها را در نظر نگیرد کارش سخت می‌شود. پرسپولیس باید به حریفش احترام بگذارد و دست کم نگیرد. یعنی نباید حریف را کوچک بشمارد.

Page Generated in 0.0059 sec