printlogo


کد خبر: 234828تاریخ: 1400/6/22 00:00
تنیس اوپن آمریکا

قهرمانی نوجوان 18 ساله
«رادوکانو» رکورد زد
رادوکانو داستان باورنکردنی خود را کامل کرد و با پیروزی بر لیلا فرناندز کانادایی در نبرد دو تنیسور جوان، قهرمان اوپن زنان آمریکا شد. او در دو ست پیاپی با نتیجه 6 بر 3 و 6 بر 4 برنده شد. این نخستین‌بار است که یک نفر بعد از عبور از مراحل انتخابی و راه یافتن به یک گرنداسلم به قهرمانی می‌رسد.
این تنیسور 18ساله بریتانیایی که از پدری رومانیایی و مادری چینی در تورنتو متولد شده، بدون واگذار کردن یک ست به قهرمانی رسیده؛ اتفاقی که از سال 2014 و قهرمانی سرنا ویلیامز در اوپن آمریکا سابقه نداشت. بعد از ویرجینیا وید که در ویمبلدون 1977 به عنوان قهرمانی رسید، هیچ زن بریتانیایی در گرنداسلم‌ها قهرمان نشده بود.
رادوکانو به‌خاطر قهرمانی 5/2میلیون دلار جایزه گرفت و فرناندز به نصف این جایزه نقدی قناعت کرد؛ این نخستین فینال زنان بین دو جوان بعد از آن بود که سرنا ویلیامز در سال 1999 مارتینا هینگیس را شکست داد. در واقع سابقه ندارد دو نفر که هیچ شانس قهرمانی برای‌شان در نظر گرفته نشده، به فینال یک گرنداسلم برسند.
رادوکانو که با این قهرمانی از رتبه 150 بهترین تنیسورهای زن جهان تا رتبه بیست‌و‌چهارم صعود می‌کند، برای قهرمانی 10 مسابقه برگزار کرد که سه‌تایش در رقابت‌های انتخابی بود.
فرناندز هم در رتبه 73 جهان قرار داشت و برای رسیدن به فینال قربانیان بزرگی را از پیش رو برداشت؛ آرینا سابالنکا، شانس دوم قهرمانی، نائومی اوزاکا مدافع عنوان قهرمانی و برنده چهار گرنداسلم، الینا اسویتولینا، شانس پنجم قهرمانی و آنجلیک کربر که سه‌بار قهرمان گرنداسلم‌ها شده. در واقع فرناندز 19ساله برای اولین‌بار در این تورنمنت با حریفی جوان‌تر از خودش روبه‌رو شد.
رادوکانو بعد از قهرمانی گفت: «از نیویورک به‌خاطر استقبال گرم و جو دوستانه‌اش تشکر می‌کنم. می‌دانم روز سختی برای این شهر و همه مردم آمریکاست.» اشاره او به روز بازی بود که مردم آمریکا بیستمین سالگرد یازده سپتامبر و انفجار مرکز تجارت جهانی را گرامی داشتند.
 
 
درآمد نجومی در انتظار رادوکانو
افسانه دو هفته‌ای «اِما رادوکانو» در آمریکا پایانی شیرین داشت و این نوجوان 18ساله، داستان به‌یادماندنی حضورش در آخرین گرنداسلم سال 2021 را با شکست دادن دیگر شگفتی‌ساز مسابقات، لیلا فرناندز 19ساله و بالای سر بردن جام قهرمانی به پایان رساند. او که نشریه نیویورک‌پست آمریکا برایش لقب «نوجوان بزرگ» را انتخاب کرد، پاداش مالی قابل توجه این مسابقات که 8/1میلیون پوند بود را هم به جیب زد. این دانشجوی اهل بروملی در جنوب لندن احتمالاً به‌زودی ثروت بسیار بیشتری به جیب خواهد زد.
استعداد رادوکانو او را در کانون توجه برندهای تبلیغاتی زیادی قرار داده است که برایش قراردادهای میلیونی به‌همراه خواهد داشت. تخمین‌های صورت‌گرفته درباره درآمد رادوکانو از محل عقد این قراردادها 150میلیون پوند است. مسیر زندگی این نوجوان انگلیسی اما می‌توانست بسیار متفاوت از چیزی باشد که در آن قرار گرفته است، اگر این دانشجوی رشته حقوق ترجیح می‌داد تمام تمرکز خود را روی درس و تحصیل قرار دهد.
او سال گذشته برای رفتن به دانشگاه و گرفتن مدرک حقوق اقدام کرده بود اما مجبور شد برنامه‌هایش را به تعویق بیندازد چراکه متوجه شد از طریق تنیس بازی کردن می‌تواند جوایز مالی قابل توجهی کسب کند. یکی از دوستان او می‌‌گوید: «اِما متوجه شد که سرعت پیشرفتش در تنیس خیلی بیشتر است و مابقی داستان را هم خودتان می‌دانید. او در چند دانشگاه برای تحصیل در یک رشته جدید و تبدیل شدن به یک وکیل پرس‌و‌جو کرد اما سال پیش فهمید با گذاشتن تمرکزش روی ورزش خیلی سریع‌تر می‌تواند از آنچه فکرش را می‌کرد به هدفش برسد، به همین دلیل شروع به تحقیق درباره دانشگاه‌‌هایی کرد که با حضور در آنها می‌توانست برنامه‌هایش را عملی کند.»
سرعت پیشرفت رادوکانو به‌گونه‌ای است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند او می‌تواند به پردرآمدترین تنیسور تاریخ انگلیس تبدیل شود. جاناتان شالیت، مدیر برنامه ورزشکاران معروفی مانند نیکلا آدامز دارنده مدال طلای بوکس المپیک می‌گوید درآمدهای رادوکانو از محل پاداش‌‌های مالی مسابقاتش حتی از ستاره تنیس ژاپن نائومی اوزاکا و سرنا ویلیامز پرافتخارترین تنیسور زن حال حاضر جهان هم بیشتر خواهد بود. او گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم او اولین ستاره تنیس بریتانیایی با درآمد 150میلیون پوندی شود. او می‌تواند بزرگترین ورزشکار زن دنیا شود.»
مدیر برنامه‌های رادوکانو، مکس آیزنباد است که کمک کرد شاراپووا 234میلیون پوند درآمد داشته باشد.
 

Page Generated in 0.0059 sec