printlogo


کد خبر: 232990تاریخ: 1400/5/5 00:00
نگرانی‌های پرسپولیس برای فینال لیگ
تصمیم استقلال، فشار روی تارتار و چمن شهر قدس

محمد قراگزلو
 
دقیقه 68 دو بازی بزرگ هفته بیست و نهم می‌توانست یک لحظه تاریخی در لیگ بیستم حرفه‌ای باشد. فقط چند ثانیه بعد از لحظه‌ای که احمد نوراللهی بعد از هدر دادن چند موقعیت به کمک پای مدافع تراکتور گل زد، وحید محمدزاده کاپیتان ذوب‌آهن می‌توانست با گل کردن پنالتی‌اش در فولادشهر و تساوی احتمالی مقابل سپاهان، سند قهرمانی سرخ‌ها را قبل از شروع هفته پایانی امضا کند اما مدافع بلندقامت ذوبی‌ها برخلاف پنالتی دو هفته قبلش مقابل نفت مسجدسلیمان این بار توپ را به تیر دروازه زد تا سرنوشت قهرمانی به هفته آخر کشیده شود.
پرسپولیس با برد مقابل تراکتور سرنوشت قهرمانی را در دست خود نگه داشت اما سپاهان با حفظ فاصله دو امتیازی هنوز اندکی شانس دارد. در واقع برد پرسپولیس قهرمانی آنها را قطعی خواهد کرد اما باخت و مساوی می‌تواند حکم به قهرمانی تیم اصفهانی بدهد. پرسپولیس در صورت باخت به پیکان باید خوش شانس باشد که منتظر شکست یا مساوی سپاهان مقابل استقلال بماند اما در صورت مساوی در شهر قدس، سپاهان با پیروزی با اختلاف سه گل می‌تواند با تفاضل گل برابر اما به خاطر گل زده بیشتر به قهرمانی برسد که اگر اینگونه شود، اتفاق عجیبی در این لیگ رقم خورده است.
 
استقلال راحت و سنگین می‌بازد؟
شاید قابل پیش‌بینی بود که با رقابت میلیمتری و شانه به شانه پرسپولیس و سپاهان تکلیف برنده جام به بازی هفته آخر کشیده شود. حتی اگر یحیی و بازیکنانش به توانایی‌های خود ایمان و اعتماد داشته باشند، جمعه‌شب نگاه پرسپولیس و هوادارانش به ورزشگاه آزادی خواهد بود و اینکه استقلال مقابل سپاهان چه می‌کند. تصور افکار عمومی نزد هواداران و اعضای تیم پرسپولیس این است که استقلال مقابل سپاهان وا می‌دهد چرا که جایگاه سومی آنها تثبیت شده و اعضای این تیم و هوادارانشان حتماً ترجیح می‌دهند با وجود باخت حتی از نوع پرگلش در هفته پایانی، سپاهان را جای پرسپولیس در مقام قهرمانی ببینند و اینطوری رقیب سنتی خود را در آستانه رسیدن به یک رکورد تاریخی و افتخاری بی‌نظیر در حسرت جام بگذارند.
هر چند دیروز بهزاد غلامپور تأکید کرده بود تیمش با تمام وجود مقابل سپاهان بازی خواهد کرد اما از دست دادن سه بازیکن دیگر به خاطر محرومیت و ابتلا به کرونا در تیم نصف و نیمه و بحران‌زده استقلال می‌تواند شرایط را برای برد راحت سپاهان مهیا‌تر کند. با این حال سؤال بزرگ این است که استقلال به باخت راحت و پرگل تن می‌دهد؟
 
حمله مجازی به تارتار؛ سفت بگیر!
با شناخت فوتبالی از فیروز کریمی و اینکه او مایل به تیم آبی پایتخت است و در مقطعی سرمربی این تیم هم بوده، یحیی و تیمش در مواجهه با مربیان استقلالی سربلند بیرون آمدند. یحیی و کادرش با شکست مجیدی، قلعه‌نویی، فکری، منصوریان، اکبرپور و کریمی در ده هفته پایانی کولاک کردند و تنها مقابل نکونام برنده نبودند.
حالا اما تکلیف قهرمانی به یک مربی پرسپولیسی – پاسی گره خورده است. مهدی تارتار دو فصل قبل در جم هم چنین سرنوشتی پیدا کرد و در نهایت با باخت خانگی یک بر صفر، پرسپولیس قهرمان آن فصل شد اما حالا در نقش سرمربی پیکان سد آخر مقابل قهرمانی پرسپولیس خواهد بود.
پیکان که مثل پرسپولیس 5 گل به تیم سقوط کرده ماشین‌سازی زد، نه شانس رسیدن به سهمیه آسیایی دارد و نه خطر سقوط را احساس می‌کند. تیم تارتار حتی در صورت باخت به پرسپولیس در همین رده هفتم باقی خواهد ماند که برای تارتار و کادرش یک موفقیت بزرگ است ضمن اینکه در صورت برد هم احتمالاً جای تراکتور را در رده ششم بگیرد اما بالاتر نخواهد رفت.
با این حساب پرسپولیسی‌ها نگران این هستند که هواداران استقلال و سپاهان و البته دیگر تیم‌هایی که دوست ندارند پرسپولیس قهرمان شود، در فضای مجازی سر مهدی تاتار آوار شوند و از او بخواهند با تمام وجود و لایه‌های دفاعی فراوان مقابل پرسپولیس بایستد و با شعار فوتبال پاک، بازی جوانمردانه و عناوینی از این قبیل تارتار و تیمش را برای امتیاز گرفتن از پرسپولیس تهییج کنند و او هم مقابل این هجمه تسلیم شود و بیشتر از حد معمول برای امتیاز گرفتن از پرسپولیس تلاش کند و نقشه بچیند!
 
چمن شهر قدس خراب نباشد؟
پرسپولیس در صورت تکرار نمایشی که مقابل تراکتور ارائه کرد، می‌تواند پیکان را هم شکست داده و با قدرت و حفظ همان اختلاف دو امتیازی- حتی در صورت برد سپاهان – به قهرمانی برسد اما تکرار همان کیفیت فنی در زمین ورزشگاه شهر قدس شاید راحت نباشد. نگرانی عمده کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس از روز گذشته کیفیت زمین چمن شهر قدس بود و آنها مدام درباره این زمین سؤال می‌کردند چرا که اگر چمن این ورزشگاه بلند یا ناهموار باشد، ارائه نمایش دلخواه کادر فنی این تیم سخت خواهد شد.
 

Page Generated in 0.0056 sec