printlogo


کد خبر: 232976تاریخ: 1400/5/5 00:00
از ماجرای بازیکنان غیربومی تا بحث جادوگر
انتقــــاد از نکونــــام بیش از همیشه

حامد حسینی  
 
خیلی وقت است که هواداران و حتی خبرنگاران خوزستانی به رفتارهای جواد نکونام انتقاد دارند. هواداران از نتایج شاکی بودند و اینکه سرمربی فولاد از بازیکنان بومی استفاده نمی‌کرد. خبرنگاران هم به خاطر اینکه نکونام پاسخگوی آنها نبود، ناراحت و منتقد بودند. انتقادها روز به روز به دلایل مختلف که یکی از مهمترین آنها حذف فولاد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود، بیشتر می‌شد که حالا به خاطر اتفاقات اخیر این مسأله شدت گرفت. آن هم وقتی که ظاهراً سرمربی فولاد خوزستان به سیروس پورموسوی تهمت جادوگر زد. پورموسوی که از این مسأله خیلی ناراحت و عصبانی است، در کنفرانس خبری گفت: «تأسف می‌خورم برای فوتبال خوزستان، فوتبالی که دو سال است هویت خودش را از دست داده و همه‌اش شده جار و جنجال و توهین و افترا و یقه‌گیری و یقه‌کشی. ندیدم یک تیم اینجا بازی کند و از زمین بیرون بیاید، ولی به آن توهین نشود. به من که فرزند خوزستانم توهین شد و اصلاً از او نمی‌گذرم، چون به من تهمت زد و گفت جادوگر! امیدوارم این موضوع را کمیته اخلاق ثابت کند، ولی همین الان ثابت می‌کنم چه کسی جادوگر است. دو سال گذشته روی دروازه چه کسی آب ریختند که دوربین فیلم گرفت؟ بازی با استقلال به چه کسی «اجی مجی» می‌گفتند؟ روباه را در کدام ورزشگاه به زمین بردند؟ آقای «عین» چکاره است که هر هفته از بندرعباس با بلیت به اهواز می‌آید؟ نامه مکتوب داریم که درخواست شده ایشان برای بازی با نفت وارد ورزشگاه شود که ما او را راه دادیم. ایشان نه فوتبالی است و نه عضو کادر فنی. من همه این مسائل را ثابت می‌کنم. از همه مهمتر اینکه دو سال پشت پنجره بسته قایم شده‌اند، ولی چه کسی پنجره فولاد را بست؟ قرارداد محمد بلبلی در کجا دستکاری شده. در یک کانتینر در تهران. در این جلسه چه کسانی حضور داشته‌اند؟ با محمد بلبلی مصاحبه کنید تا بگوید چه کسی گفت امضا کن و نترس، من پشتت هستم؟ آقایان اول فصل تمام بازیکنان‌شان را گرفته‌اند و هرچه نیاز داشتند جذب کردند، حالا می‌گویند پنجره ما بسته است. با تمام وجود جلوی جواد نکونام می‌ایستم و به او اجازه نمی‌دهم دیگر در استان خوزستان مربیگری کند، چون به من که فرزند این استانم مقابل همه توهین کرده است.»
جواد نکونام سرمربی فولاد خوزستان هم درباره علت درگیری‌اش با پورموسوی اینچنین توضیح داد: «من متوجه نشدم چه اتفاقی در آن صحنه افتاد. در یک اعتراضی من هم وارد شدم که کارت زرد گرفتم. با این حال به کمک داور گفتم شما اشتباه شنیدید من چیزی گفته‌ام، چون من چیزی نگفتم، اما قانون می‌گوید اگر روی نیمکتی کسی چیزی بگوید و داور متوجه نشود که چه کسی بوده، به سرمربی کارت بدهد و من اشتباهی کارت گرفتم. این مسأله در این فشار و گرما، در پایان یک فصل طاقت‌فرسا طبیعی است.» نکونام در رابطه با اینکه آیا او در کنار زمین از جادوگر استفاده کرده با خنده گفت: «تا به حال از این کارها نکردم.»
همین بحث‌ها حالا باعث شد خیلی‌ها در خوزستان واکنش نشان دهند و به جواد نکونام که یک مربی غیربومی است ایراد بگیرند. مهمترین دلیل این انتقادها هم چیزی نیست جز غیربومی شدن تیمی که همیشه از استعدادهای بومی استفاده می‌کرد. یکی از پیام‌هایی که این روزها در بین خوزستانی‌ها دست به دست می‌شود، این است: «تیم فوتبال فولاد خوزستان غیر بومی. در بازی دو تیم فوتبال فولاد خوزستان و صنعت‌نفت آبادان در هفته بیست ونهم مسابقات لیگ برتر برای اولین بار در فوتبال خوزستان تیم فولاد در ترکیب اصلی خود فقط از یک بازیکن خوزستانی به نام صالح حردانی استفاده کرد و ده بازیکن اصلی این تیم و حتی بازیکنان تعویضی همگی بازیکنان غیربومی بودند. به قول اهالی فوتبال در این بازی فولاد خوزستان با ترکیبی از منتخب ایران به میدان رفت به جز یک بازیکن خوزستانی. حالا شما خودتان قضاوت کنید، این چه فولادی است که نام خوزستان را یدک می‌کشد؟»
حالا که انتقادها به اوج خود رسیده، باشگاه فولاد ترجیح داد فرار رو به جلو داشته باشد و به جای عذرخواهی از پورموسوی، خبر از شکایت بدهد. عارف عارف‌نیا مدیرحقوقی باشگاه فولاد خوزستان در مورد اتهامات مطرح شده از سوی سرمربی صنعت‌نفت آبادان به باشگاه فولاد و جواد نکونام، می‌گوید: «پس از بازی یکشنبه شب گذشته شاهد بیان ادعاهایی کذب از سوی آقای پورموسوی در کنفرانس مطبوعاتی بودیم. متأسفانه ایشان که سابقه همکاری با باشگاه فولاد خوزستان را در چند مقطع داشته و از مربیان موفق خوزستان هستند، علاوه بر توهین به سرمربی ما، اتهامات گسترده‌تری نیز به باشگاه فولاد خوزستان در خصوص مسائل حقوقی و داخلی مطرح نموده و موجب تشویش اذهان عمومی شدند. به هیچ عنوان انتظار عنوان کردن این موارد خلاف واقع را از سوی آقای پورموسوی نداشتم. به هر حال بعد از جنگ تحمیلی، یکی از معدود دلخوشی‌های مردم شهر شهیدپرور آبادان تیم با اصالت صنعت‌نفت آبادان است و بهتر بود اعضای کادر فنی این تیم به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای، برای دلخوشی این مردم و موفقیت تیم صنعت توجه بیشتری به مسائل فنی داشته باشند. در حمایت از نکونام طبق ماده 71 آئین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر توهین، افترا و نشر اکاذیب و مواد 608، 697 و 698 قانون مجازات اسلامی مبنی بر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی این حق را برای باشگاه فولاد و سرمربی تیم محفوظ می‌دانیم که در کمیته اخلاق و دادگاه کیفری اعلام اعاده حیثیت کرده و خواستار خسارت معنوی ناشی از این افترا باشیم.» با این شرایط باید دید ماجرای جادوگر به کجا می‌رسد و کمیته اخلاق چه واکنشی به این موضوع خواهد داشت.
 
 
واکنش آذری به صحبت‌های پورموسوی
سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در مورد وا‌کنش این باشگاه به اظهارات سیروس پورموسوی گفت: «دیروز با آقای مسعود رضاییان صحبت کردم و ایشان گفتند از طریق مدیرعامل صنعت‌نفت آبادان از سرمربی‌شان توضیح خواهم خواست که چرا صحبت‌های غیرفنی را در نشست بعد از بازی ما مطرح کرده است. من معتقدم نباید در مورد مربیان صحبت کنم چرا که حوزه من مدیریت فوتبال است و همانطور که قبلاً گفتم وزیر با وزیر، سفیر با سفیر! با این حال ما اقدامات لازم را در جهت این صحبت‌ها انجام خواهیم داد.» دیروز آذری با انتشار تصویری از خود با جواد نکونام به حمایت از سرمربی تیمش پرداخته بود و گفت نظر من همان است که در پست اینستاگرامی‌ام گفتم.

 


Page Generated in 0.0049 sec