printlogo


کد خبر: 232965تاریخ: 1400/5/5 00:00
استادیوم آزادی میزبان بازی‌های تیم ملی شد
کامرانی‌فر: هنوز میزبانی قطعی نیست
علی‌رغم تأیید ورزشگاه آزادی به عنوان استادیوم محل میزبانی ایران در مسابقات نهایی مقدماتی جام جهانی اما حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت هنوز میزبانی ایران قطعی نشده است

 موضوع مکانیزم برگزاری مسابقات نهایی مقدماتی یکی از مهم‌ترین ابهاماتی است که با توجه به شرایط میزبانی کشورها در منطقه آسیا مطرح می‌شود. مشکلات کشورهایی مثل عراق و سوریه برای میزبانی باعث شده که آنها کشورهای همجوار خود را برای میزبانی انتخاب کنند. به خاطر همین سوریه، اردن را به عنوان کشور میزبان معرفی کرده است. عراق هم باید استادیومی غیر از استادیوم بصره را به عنوان میزبان خود معرفی کند. همین موضوع باعث شد این تصور ایجاد شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات را به صورت متمرکز برگزار کند.
این اما در حالی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به تأکید اسپانسرها و همچنین چراغ سبز فیفا به دنبال برگزاری دور نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 به صورت غیر متمرکز است و به همین بهانه از فدراسیون‌های ملی خواست استادیوم‌های میزبان را معرفی کنند که فدراسیون فوتبال ایران استادیوم آزادی تهران را به عنوان میزبان بازی‌های تیم ملی به AFC معرفی کرد.
تأیید میزبانی ورزشگاه آزادی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، خبر خوشی است که در میان همه ابهاماتی مطرح می‌شود که درباره تأیید میزبانی ایران در ورزشگاه آزادی مطرح می‌شد. پیش‌تر به خاطر مشکلاتی که پیش آمده بود که به دلیل مسائل سیاسی بود و پیامد آن کرونا، تیم ملی فوتبال ایران از امتیاز میزبانی محروم شد و در دور نخست مقدماتی جام جهانی 2022 تیم ملی فوتبال ایران هیچ‌یک از 8 مسابقه خود را در استادیوم آزادی تهران انجام نداد اما این بار شرایط کمی مساعد شده و ایران می‌تواند در استادیوم آزادی تهران میزبان حریفان خود باشد.
ایران در گروه A مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 در منطقه آسیا با تیم‌های کره جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه همگروه است و طبیعتاً 5 بازی در دور رفت و برگشت در استادیوم آزادی انجام خواهد داد. فدراسیون فوتبال ایران مکلف است که تا شروع بازی‌ها سیستم کمک داور ویدئویی را در این استادیوم نصب کند که البته کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به تحریم‌ها در این زمینه به ما کمک خواهد کرد و این یک اتفاق خوب دیگر برای فوتبال ایران است که استادیوم آزادی مجهز به کمک داور ویدئویی می‌شود و این می‌تواند در بازی‌های لیگ برتر و در بازی‌هایی که در استادیوم آزادی انجام می‌شود به کاهش اشتباهات داوری کمک کند. تیم‌های استقلال و پرسپولیس و تیم‌هایی که به مصاف این تیم‌ها در استادیوم آزادی می‌روند دیگر نسبت به اشتباهات داوری متضرر نخواهند شد.
با همه این تفاسیر با توجه به اعلام صورت گرفته به طور حتم بازی‌های دور نهایی مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا در کشورها و به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود. هرچند حسین کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال این موضوع را قطعی نمی‌داند. او در مصاحبه‌ای که با سایت فدراسیون فوتبال داشته، گفت: «رایزنی‌های زیادی از سوی فدراسیون فوتبال انجام شده که میزبانی‌ها به صورت متمرکز نباشد. عوامل زیادی در میزبانی و تأیید آن وجود دارد. دو نفر از سوی AFC و فیفا وارد ایران می‌شوند و بحث زیرساخت‌ها و VAR را بررسی خواهند کرد تا میزبانی به صورت قطعی اتفاق بیفتد.»
او همچنین تأکید کرد: «میزبانی دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در ورزشگاه آزادی قطعی نیست. در حال صحبت با مقامات هستیم. امکان دارد در آینده به خاطر بحث کرونا و بازه زمانی کم میان بازی‌ها و احتمال مثبت شدن تست کرونای هر یک از بازیکنان، میزبانی‌ها تحت تأثیر کرونا تغییر کند. تا این لحظه قرار است بازی‌ها در محلی که معرفی شده برگزار شود. ما تهران و آزادی را معرفی کردیم و عراق و سوریه هم کشورهای دیگری را معرفی کردند ولی هنوز میزبانی قطعی نشده است.»
سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: «با توجه به شرایطی که میزبان باید داشته باشد، فاکتورهای زیادی در حال بررسی است. ما امیدواریم میزبان باشیم. یکی از مباحث حضور هواداران است که باید بررسی شود.»
به زودی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران سفر خواهند کرد و ضمن بازدید از استادیوم آزادی نکات لازم را برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌ها به فدراسیون فوتبال ایران گوشزد خواهند کرد. البته در این بازید تنها بهبود امکانات سخت‌افزاری مطرح نیست و فدراسیون فوتبال باید همه قوانین در زمینه تبلیغات و همچنین بهره‌برداری اسپانسرهای AFC از فضای مجازی در ایران را مهیا کند. همچنین حق پخش این بازی‌ها باید به طور رسمی از سوی سازمان صدا و سیما به کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت شود.

Page Generated in 0.0046 sec