printlogo


کد خبر: 232940تاریخ: 1400/5/5 00:00
نگاهی به عملکرد ضعیف تیم بسکتبال آمریکا در المپیک توکیو 2020
مراقب سیاهچاله 2004 باش!

گزارش
کوین پلتون   
 
 آیا تیم بسکتبال مردان آمریکا همان مسیر تیم سال 2004 را می‌رود که در المپیک آتن مدال برنز کسب کرد؟
آمریکا در اولین بازی‌اش در المپیک 2020 توکیو، مقابل فرانسه با نتیجه 83 بر 76 شکست خورد. این اولین باخت تیم آمریکا در المپیک، از سال 2004 تاکنون بوده است. آنها در المپیک آتن در مرحله نیمه‌نهایی برابر آرژانتین شکست خوردند و به مدال برنز بسنده کردند. آرژانتین هم در نهایت قهرمان شد. در آن زمان تیم آمریکا هم در دیدارهای دوستانه قبل از المپیک شکست خورده بود و هم در اولین بازی‌اش در المپیک باخت.
تیم بسکتبال آمریکا با برنامه قدرتمندتری تحت هدایت مایک کریژفسکی به المپیک برگشت و در سال‌های 2008، 2012 و 2016، بدون شکست مدال طلا را کسب کرد. حالا پرسش این است: آیا روند کسب مدال‌های طلا هم مانند روند پیروزی‌ها متوقف خواهد شد؟
آمریکا در سال 2004 برای اولین بار در تاریخش، هنگامی که بازیکنان NBA را در اختیار داشت در المپیک شکست خورد اما آنها کمی قبل‌تر در مسابقات جهانی 2002 در ایندیاناپولیس، در خاک خود هم شکست را تجربه کرده بودند. این تیم پس از شکست در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل یوگسلاوی در جایگاه ششم قرار گرفت.
حالا به نظر می‌رسد تاریخ در حال تکرار است.
در سال 2019، در مسابقات جهانی که حالا جام جهانی فیبا نام گرفته، نتایج آمریکا در چین دست کمی از 2002 نداشت. آنها در مرحله یک‌چهارم نهایی به فرانسه باختند و در نهایت هفتم شدند.
تیم بسکتبال آمریکا واکنش خوبی نسبت به ناکامی در رقابت‌های 2002 نشان داد. آنها برای صعود به المپیک باید در «تورنمنت قاره آمریکای فیبا» شرکت می‌کردند که حالا نامش شده «آمری‌کاپ». مربی آمریکا در آن هنگام پنج نفر از تیم منتخب فصل NBA را در کنار ری آلن (که بعدتر عنوان بهترین بازیکن فصل را کسب کرد) و وینس کارتر (که می‌توانست عنوان بازیکن برتر را کسب کند) به تیم دعوت کرد. آن تیم توانست در آن رقابت‌ها، آرژانتین را در فینال با نتیجه 106 بر 73 شکست دهد و قهرمان شود. به نظر می‌رسید که آمریکا به قله دنیای بسکتبال برگشته است.
آمریکا در المپیک آتن از تیم بسیار جوان‌تری استفاده کرد. تنها سه نفر از تیم «تورنمنت قاره آمریکا» در المپیک حضور داشتند و آلن، کارتر، کید و تریسی مک‌گریدی در کنار بسیاری دیگر از بازیکنان مسن‌تر NBA از تیم کنار گذاشته شدند. آمریکا تیمی از ستارگان آینده‌دار را به میدان فرستاد، مانند کارملو آنتونی، لبران جیمز و دوین وید. تیم بی‌تجربه آمریکا شش بازیکن زیر 22 سال داشت.
تیم آنها در سال 2004 مانند امسال، بازیکنان بااستعداد زیادی در اختیار داشت. تیم دانکن و آلن ایورسون، که روی هم در چهار فصل گذشته NBA، سه بار بهترین بازیکن فصل شده بودند، در این تیم حضور داشتند اما این دو نفر تنها نمایندگان تیم ستارگان فصل 04-2003 مسابقات NBA بودند. جالب آنکه از نظر معیار WARP، تیم آمریکا در المپیک 2004 آتن نسبت به تیم‌های قبل و بعد، بسیار ضعیف‌تر بود.
تیم فعلی آمریکا تنها دو بازیکن دارد که در فصل 21-2020، دست کم نمره 10 را از سیستم امتیازدهی WARP کسب کرده باشند: دامین لیلارد (14/8) و جیسون تاتوم (10/1). بردلی بیل (11/0) می‌توانست بازیکن دیگری باشد که این دستاورد را دارد اما او به دلیل پروتکل‌های سلامتی با این تیم به توکیو سفر نکرد و کوین دورانت هم به دلیل اینکه در فصل گذشته به دلیل مصدومیت تنها 35 بازی انجام داده بود، در این امتیازدهی منظور نشده. با این حال، تیم سال 2004 چهار بازیکن با WARP بالاتر از 10 داشت: دانکن، استفون ماربری، شان ماریون و لامار اودوم. دو بازیکنی که در آخرین لحظات به تیم فعلی آمریکا دعوت شدند، یعنی کلدون جانسون و جاوال مک‌گی، WARP کمتری نسبت به همه بازیکنان تیم 2004 دارند.
از سوی دیگر، می‌توان نداشتن استمرار را در دو تیم 2004 و 2021 مقایسه کرد. در هر دو تیم، هشت بازیکن بودند که برای اولین بار در یک تورنمنت بزرگ شرکت کرده‌اند. برای مقایسه، تمامی 12 بازیکن تیم 2008، پیش‌تر در سطح بزرگسالان برای آمریکا بازی کرده بودند و در سال 2012 هم 10 نفر از 12 بازیکن این شرایط را داشتند.
شکست آمریکا در اولین بازی در المپیک توکیو پس از آن روی داد که این تیم در دیدارهای دوستانه هم باخت. آنها در 10 جولای در لاس‌وگاس مقابل نیجریه با نتیجه 90 بر 87 شکست خوردند و دو روز بعد هم برابر استرالیا با نتیجه 91 بر 83 باختند. آمریکا در سال 2004 هم در دیداری دوستانه مقابل ایتالیا شکست خورد. ایتالیا در نهایت نایب‌قهرمان المپیک 2004 شد.
در هر دو المپیک، از دیدارهای دوستانه می‌شد حدس زد که چه اتفاقی در راه است. در سال 2019 هم همین شد. آمریکا پیش از جام جهانی مقابل استرالیا شکست خورد. هرچند که این دیدارها حساب نیستند اما در هر حال نشان می‌دهند که اوضاع تیم چطور است.
البته تیم آمریکا در المپیک 2004 نتایج خوبی گرفت. آنها تنها شکست اسپانیا را در مرحله یک‌چهارم نهایی رقم زدند، تیمی که در مرحله گروهی با پنج پیروزی در پنج بازی، صدرنشین شده بود. آمریکا پس از شکست مقابل آرژانتین، توانست لیتوانی را در بازی رده‌بندی ببرد. آمریکا در مرحله گروهی مقابل لیتوانی شکست خورده بود.
اما نکته این است که تیم بسکتبال آمریکا با بازیکنان NBA تنها یک معیار برای موفقیت دارد: کسب مدال طلا. به این ترتیب، سیستم تک‌حذفی رقابت‌های المپیک شاید این بار به سود تیم آمریکا باشد. آمریکا در دیداری دوستانه مقابل اسپانیا در لاس‌وگاس با نتیجه 83 بر 76 پیروز شد و نشان داد که اگر اوضاع درست باشد، می‌تواند هر تیمی را ببرد.
فتح مدال طلای المپیک توکیو شاید بهترین اتفاق برای تیم آمریکا نباشد. آنها در سال‌های اخیر، هر بار که در جام جهانی و المپیک شرکت کرده‌اند، تیم‌های ضعیف‌تری نسبت به گذشته را به مسابقات برده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده که آمریکا برنامه‌اش را عوض کند و به برنامه‌ای که در سال‌های 2004 تا 2008 داشت، برگردد.
منبع: ESPN
 

Page Generated in 0.0058 sec