printlogo


کد خبر: 232717تاریخ: 1400/4/29 00:00
جلسه آنلاین داوری فیفا، گواه دیگری برای رفت و برگشتی نبودن مقدماتی جام جهانی
انتخاب داورها برای قضاوت در مقدماتی جام جهانی متمرکز

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
 
 فدراسیون جهانی فوتبال هنوز تصمیم قطعی خود را درباره مکانیزم برگزاری مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی اعلام نکرده است. به طور رسمی اعلام نشده که این مرحله از رقابت‌ها در نهایت به صورت رفت و برگشتی برگزار خواهد شد یا به طور متمرکز.
این در حالی است که بسیاری از کشورها برای معرفی استادیوم محل میزبانی خود از رقبا دچار مشکل بودند و قرار بر این شد که بازی‌های آنها در کشور ثالث برگزار شود.
از 12 تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022، سوریه و عراق همچنان از میزبانی بازی‌های خانگی خود محروم هستند و دولت‌های استرالیا و چین هم در دوران همه‌گیری کرونا اجازه ورود هیچ فردی به داخل کشورشان را بدون گذراندن قرنطینه نمی‌دهند. مسأله‌ای که باعث خروج بازی‌های مرحله قبلی از این دو کشور شد. به همین دلیل از خیلی وقت پیش گفته می‌شد احتمال برگزاری متمرکز این مرحله از مسابقات زیاد است.
به همین دلایل بود که چند روز پیش روزنامه الاقتصادیه عربستان در خبری مدعی شد ممکن است بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار نشوند. این روزنامه نوشت: فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و کنفدراسیون آسیا ممکن است برای برگزاری مسابقات مرحله سوم و پایانی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، مجبور به استفاده از سیستم برگزاری متمرکز بازی‌ها شوند. در همین گزارش عربستان به عنوان یکی از کشورهایی که آمادگی خود را برای برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز اعلام کرده، معرفی شده است. هرچند که هنوز کشورهایی دیگر از جمله قطر در میان کاندیداهای میزبانی بازی‌های متمرکز حضور دارند.
نکته جالب که احتمال برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز را افزایش داده است اما نوع انتخاب داورها برای مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی در جلسه آنلاین روز یکشنبه داوری فیفاست. با اینکه در این جلسه حرفی از مکانیزم برگزاری بازی‌ها زده نشده اما انتخاب هر داور برای قضاوت در دو بازی در این جلسه، نشان از این داشت که گویا تصمیم‌هایی جدی برای برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز گرفته شده است. چرا که در حالت عادی برای بازی‌های رفت و برگشتی، هر داور برای قضاوت در یک بازی انتخاب می‌شود.
براساس تاریخ‌های برگزاری بازی‌های مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی، در ماه‌های شهریور، مهر و آبان دو بازی با فاصله 5 روز و 4 روز برگزار می‌شود که در این سیستم داوران برای قضاوت در دو بازی انتخاب نمی‌شوند.
با این حال همانطور که رسانه‌های عربستانی از احتمال آن گفته‌اند و براساس شرایط حاکم در کشورهای آسیایی، به نظر می‌رسد فیفا یک گام دیگر به تصمیم نهایی برای برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز نزدیک‌تر شده است.
این تصمیم فیفا اما می‌تواند ماجرای تازه‌ای را برای تیم ملی فوتبال ایران ایجاد کند چون اینکه کدام کشور میزبانی این بازی‌ها را برعهده بگیرد، خواه ناخواه روی شرایط بازی‌ها تأثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه عربستان در میان کشورهایی است که شانس میزبانی‌اش برای بازی‌های متمرکز بالاست، در صورت انتخاب این تیم کار تیم ملی ایران در این مرحله شاید قدری سخت شود. هرچند که در لیگ قهرمانان آسیا هم که نمایندگان ایرانی بازی‌ خود را در عربستان برگزار کردند، مشکلی از این بابت ندارند.

Page Generated in 0.0057 sec