printlogo


کد خبر: 232702تاریخ: 1400/4/29 00:00
شروع المپیک توکیو از جمعه
پررنگ‌تر از همیشـه

بازی‌های المپیک در توکیو بعد از یک سال تعویق به دلیل شیوع کرونا از روز جمعه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً شروع می‌شود. المپیک 2020 توکیو به دلیل پاندمی کرونا شرایط خاصی را پیدا کرد و حالا با یک سال تأخیر در تابستان 2021 برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران هم از شنبه شب در گروه‌های مختلف راهی این بازی‌ها شدند. کاروانی که در روزهای آخر آماده‌سازی بارها دچار تغییرات شد. در آخرین روزها پیش از اعزام کاروان ایران به توکیو، سهمیه‌هایی به سهمیه‌های قبلی اضافه شد تا رکورد حضور در المپیک از نظر تعداد سهمیه شکسته شود. با سهمیه غیر منتظره‌ای که وزنه‌برداری زنان گرفت، تعداد سهمیه‌های ایران به 68 رسید اما اتفاق ناگواری که درباره کاراته و وزنه‌برداری دختران افتاد، باعث شد تا بهمن عسگری و پریسا جهانفکریان شرایط حضور در المپیک را نداشته باشند. این همه تغییر غافلگیرکننده‌ باز هم کاروان اعزامی به توکیو را نسبت به دوره‌های قبل متمایز کرد. ایران در المپیک ریو ۶۴ سهمیه گرفته بود که حالا چهار سهمیه بیشتر از دوره قبل دارد. همچنین با ۱۱ سهمیه‌ای که در بخش زنان گرفته، موفق شده بیشترین حضور زنان ورزشکار ایران را در بازی‌های المپیک داشته باشد. اینها همه نشان از این دارد که در این دوره کاروان ورزشی ایران نسبت به دوره قبل کاملاً متمایز است. در این بین رشته‌ها هم نسبت به هم تفاوت‌های زیادی دارند.
 
کشتی بیشترین سهمیه
به طور مثال کشتی با کسب 11 سهمیه بیشترین تعداد سهمیه را در اختیار دارد. کشتی آزاد با شش و کشتی فرنگی با 5 بیشترین سهمیه را گرفتند. کشتی با 11 سهمیه‌ای که کسب کرده بهترین عملکرد را در کسب سهمیه داشته و به همین دلیل هم همه نگاه‌ها به سوی کشتی است که بتواند بهترین نتیجه را کسب کند.
کشتی آزاد 6 سهمیه دارد که در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری، ۶۵ کیلوگرم مرتضی قیاسی، ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی، ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان و ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع به توکیو می‌روند.
 کشتی فرنگی هم ۵ سهمیه کسب کرده که در وزن۶۰ کیلوگرم علیرضا نجاتی، ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی، ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی، ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی و ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده در این رشته به توکیو می‌روند. البته تیراندازی هم با کسب شش سهمیه بعد از کشتی بهترین عملکرد را داشت. تیراندازی در این دوره از بازی‌ها ۶ سهمیه دارد که با مهیار صداقت، جواد فروغی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، هانیه رستمیان و نجمه خدمتی راهی توکیو می‌شود و اگر کشتی آزاد جداگانه یک رشته به حساب بیاید در تعداد کسب سهمیه کنار تیراندازی قرار می‌گیرد.
 
5 رشته ضعیف‌ترین
در بین 16 رشته‌ای که به توکیو می‌روند، 5 رشته از همه ضعیف‌تر کار کردند. شنا، دوچرخه سواری، تنیس روی میز و بدمینتون به همراه تیراندازی با کمان با کسب یک سهمیه کمترین سهمیه را کسب کردند و از این بابت این 5 رشته هم شاید ضعیف‌ترین عملکرد را در بین رشته‌های اعزامی به المپیک داشتند. شنا با متین بالسینی، بدمینتون با ثریا آقایی و تیروکمان با میلاد وزیری، دوچرخه سواری با سعید صفرزاده و تنیس روی میز با نیما عالمیان راهی توکیو می‌شوند.
 
تیمی‌ها شلوغ‌ترین
از بین سهمیه‌های کاروان ایران در المپیک، سه رشته تیمی سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده‌اند. ۱۲ سهمیه از آن تیم ملی والیبال است. ۱۲ سهمیه به تیم بسکتبال و ۴ سهمیه هم به تیم شمشیربازی اختصاص دارد. شاید والیبال و شمشیربازی در این دوره از بازی‌ها هم شانس رسیدن به مدال را داشته باشند. والیبال با هدایت آلکنو و ترکیب 12 نفره سعید معروف، جواد کریمی، سید محمد موسوی، علی اصغر مجرد، مسعود غلامی، امیر غفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی، مهدی مرندی و آرمان صالحی در توکیو حضور دارد. تیم بسکتبال هم با هدایت مهران شاهین طبع و با ترکیب ۱۲ نفره محمد حسن‌زاده، آرون گرامی‌پور، مایک رستم‌پور، حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمدسینا واحدی، پویان جلال‌پور، سعید داورپناه و نوید رضایی‌فر در این دوره از بازی‌ها حضور دارد. تیم شمشیربازی هم با ۴ سهمیه و با مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی راهی این بازی‌ها می‌شود.
 
کاراته امید رزمی‌ها
رشته‌های رزمی ایران در این دوره از بازی‌ها 8 سهمیه دارد. کاراته و تکواندو هر کدام سه سهمیه و بوکس با دو سهمیه باید با رقبا برای کسب مدال رقابت کنند اما در این بین کاراته از امید بیشتری برای کسب سهمیه برخوردار است. کاراته ۳ سهمیه دارد و با سجاد گنج‌زاده، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در تاتامی توکیو دیده می‌شود. تکواندو هم با ۳ سهمیه آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی به دنبال مدال المپیک است. بوکس با ۲ سهمیه و با دانیال شه‌بخش و شاهین موسوی به دنبال مدال المپیک است که اگر به دست بیاید برای اولین بار در تاریخ است.
 
وزنه‌برداری تنها شانس یک مدال
سایر رشته‌ها هم که در این دوره حضور دارند 6 رشته هستند که یک ورزش مادر و دیگری ورزش قدرتی وزنه‌برداری است که البته شانس کمی برای رسیدن به مدال دارند. دوومیدانی با ۴ سهمیه و با فرزانه فصیحی، مهدی پیرجهان، حسن تفتیان و احسان حدادی راهی توکیو می‌شود. هر چند که پرتاب‌های آخر حدادی این شایعه را به وجود آورد شاید او به توکیو نرسد. وزنه‌برداری هم ۳ سهمیه کسب کرد اما دو نفر به توکیو می‌روند. علی هاشمی، علی داودی و پریسا جهانفکریان سه سهمیه این رشته بودند که پریسا به واسطه اشتباه فدراسیون و انجام عمل جراحی حضور در المپیک را از دست داد. در وزنه‌برداری آمار می‌گوید که داودی مدال نقره می‌گیرد اما باید روز مسابقه را دید. قایقرانی ۲ سهمیه دارد؛ علی آقامیرزایی در کایاک و نازنین ملایی در روئینگ به توکیو می‌روند.

Page Generated in 0.0058 sec