printlogo


کد خبر: 232680تاریخ: 1400/4/29 00:00
پوگاچار، سلطان جدید تور دوفرانس

گزارش
الایان پلتیه   
 
تادی پوگاچار از اسلوونی برای دومین‌بار پیاپی قهرمان تور دوفرانس شد. او با پیروزی مقتدرانه برابر رقبای خود در دو هفته اخیر، شروع یک عصر جدید از قدرتنمایی را رقم زده و جای زیادی برای رقابت نزدیک باقی نگذاشته است.
نتیجه مسابقه از روزها قبل مشخص شده بود و پوگاچار 22ساله در حالی وارد مرحله پایانی مسابقات شد که با رقبایش فاصله دست‌نیافتنی 5 دقیقه و 20 ثانیه را ایجاد کرده بود و همین اختلاف را با عبور از خط پایان حفظ کرد. حتی وقتی در تایم‌تریل روز شنبه به رتبه هشتم رسید، هواداران تور دوفرانس از عملکرد این قهرمان جوان شگفت‌زده شده و ذره‌ای درباره توانایی‌هایش تردید نداشتند.
پوگاچار در روز پایانی مسابقات با سه جایزه، بزرگترین تورنمنت دوچرخه‌سواری سال را ترک کرد؛ پیراهن زرد که به برنده رده‌بندی کلی مسابقات تعلق می‌گیرد، پیراهن خال‌خالی که نماد کوهستان است و به رکابزنی داده می‌شود که بهترین عملکرد را در کوهستان داشته و پیراهن سفید که به بهترین دوچرخه‌سوار جوان اعطا می‌شود. او سال گذشته هم همین سه جایزه را برد و جوان‌ترین برنده دوران بعد از جنگ جهانی دوم لقب گرفت.
در ورزشی که نمایش‌های فوق‌العاده خیلی وقت‌ها تحت‌الشعاع اتهام تقلب و دوپینگ قرار می‌گیرد -هفته گذشته در جریان تحقیقات مربوط به دوپینگ اتوبوس و هتل یکی از تیم‌ها مورد تفحص پلیس قرار گرفت- پوگاچار به‌عنوان یک ماشین، یک آتشفشان و یک قهرمان که شاید نام خود را در تاریخ تور دوفرانس جاودانه کند، توسط اسطوره‌های این تورنمنت مانند برنار هینو و ادی مرکس تحسین شده است. مرکس 76ساله هفته گذشته گفت پوگاچار در مسیری قرار گرفته که می‌تواند حداقل پنج‌بار قهرمان تور دوفرانس شود؛ بعضی‌ها هم می‌گفتند تور دوفرانس وارد «عصر پوگاچار» شده است.
شاید نکته قابل توجه درباره او اینکه پوگاچار، عضو تیم امارات، تقریباً به‌تنهایی تیمی را شکست داد که یک دهه بر تور دوفرانس سلطه داشت؛ اینئوس گرنیدیرز که قبلاً با نام تیم اسکای می‌شناختیم. او همچنین بعد از 10 روز از شروع مسابقات، فاصله خوبی با نزدیکترین رقیبش، پریموز روگلیچ ایجاد کرد که سال گذشته دوم شد اما بعد از سقوطی که در هفته اول تورنمنت امسال داشت، مسابقات را رها کرد.
دستاورد پوگاچار آنقدر شگفت‌انگیز بوده که برخی آشکارا درباره درستی آن ابراز تردید کرده‌اند. روزنامه لوموند فرانسه نوشت «تابوی دوپینگ» مثل یک لاشخور بالای سر شکار به پرواز درآمده و تلاش کرد موفقیت‌های او را با لانس آرمسترانگ آمریکایی که دیگر در ورزش اعتباری ندارد، مقایسه کند.
همچنین در فاصله دو روز مانده به پایان رقابت‌ها، چندتا از دوچرخه‌سوارها که نخواستند نام‌شان فاش شود، به روزنامه «لو تمپس» سوئیس گفتند «صداهای عجیبی» از دوچرخه‌های چهار تیم از جمله تیم امارات عربی متحده که پوگاچار برایش مسابقه می‌دهد، شنیده‌اند. منظور آنها این بود که روی دوچرخه این تیم‌ها موتور کار گذاشته شده. وقتی سؤالی در این باره مطرح شد، پوگاچار گفت: «نمی‌دانم چه بگویم، ما هیچ کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم.»
پوگاچار هرگز در تست‌های استفاده از مواد نیروزای غیرقانونی مثبت نبوده. در واقع او در حالی جوایز بزرگ را روز یکشنبه در شانزلیزه دریافت کرد که یکی از بهترین رکابزن‌های نسل خودش محسوب می‌شود. اما مبارزه بعدی او چندان دور نیست؛ شنبه برابر هموطنش، روگلیچ، کاراپاس از اکوادور و ده‌ها رقیب دیگر در دامنه‌های کوه فوجی رکاب می‌زند تا مسیرش را به سوی مدال طلای المپیک توکیو هموار کند.
منبع: نیویورک تایمز
 

Page Generated in 0.0055 sec