printlogo


کد خبر: 232679تاریخ: 1400/4/29 00:00
یورو که نشد، شاید اسپانیا قهرمان المپیک شود
جست‌وجوی طلا در توکیو
پدری نماد اختلاف بین باشگاه و تیم ملی است. بارسلونا از حضور او در المپیک راضی نیست و تلاش کرد این بازیکن خط بخورد، اما فدراسیون فوتبال اسپانیا کوتاه نیامد. این بازیکن در یورو تنها یک دقیقه غایب بود

یادداشت
سید لاو  
 
یورو 2020 و کوپاآمه‌ریکا 2021 اخیراً تمام شدند، اما رئال‌مادرید به تمرینات بازگشته؛ اتلتیکومادرید هم همینطور. بارسلونا هم همینطور. البته بیشتر بازیکنانی که نمی‌شناسید در تمرینات هستند. اما کمی آن‌طرف‌تر، بازیکنانی نام‌آورتر در بنیدورم به تمرینات بازگشتند. البته نه اینکه برگردند؛ چراکه انگار اصلاً تمرینات‌شان متوقف نشده بود.
دوشنبه صبح بود که آنها به کوبه ژاپن رفتند. وقتی به آنجا رسیدند با شش فوتبالیست دیگری ملاقات کردند که به جمع‌شان اضافه شدند. آنها را قطعاً می‌شناسید. اونای سیمون، اریک گارسیا، پائو تورس، پدری، دنی اولمو، و میکل اویارزابال به تیم المپیک اسپانیا ملحق شدند و می‌خواهند مدال طلا را کسب کنند.
هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. اما لوییس دلافوئنته، مربی تیم المپیک، که هم‌زمان مربی تیم زیر 21ساله‌ها هم است، پذیرفته که اسپانیا مدعی اصلی قهرمانی این تورنمنت 16تیمی است. اسپانیا در مرحله گروهی به مصاف مصر، آرژانتین و استرالیا می‌رود.
با تیمی که دلافوئنته در اختیار دارد، مدعی قهرمانی بودن عجیب نیست. در المپیک، تیم‌ها تنها از بازیکنان زیر 23 سال به‌همراه سه بازیکن بالای 23 سال تشکیل می‌شوند. به این ترتیب اسپانیا علاوه بر شش بازیکنی که مقابل ایتالیا در مرحله نیمه‌نهایی یورو به میدان رفتند، اسکار مینگوئسا، مارک کوکوریا، مارتین زوبیمندی، مارکو آسنسیو، میکل مرینو، کارلوس سولر، دنی سبایوس، برایان گیل و رافا میر را هم در اختیار دارد. این تیم بر پایه همان تیمی ساخته شده که در سال 2019 فاتح یورو زیر 19سال شد.
اسپانیا تیمی قدرتمند است که می‌توانست قوی‌تر هم باشد. دلافوئنته گفته تا کنون کارش برای دعوت بازیکنان به یک تیم از این سخت‌تر نبوده. رودریگو مورنو، فران تورس و فابین روییز بازیکنانی بودند که او امیدوار بود در تیمش داشته باشد. اما در نهایت اولمو تنها بازیکن لژیونری بود که باشگاهش (لایپزیگ) حاضر به رفتن او به المپیک شد. بعضی از باشگاه‌های اسپانیا هم نمی‌خواستند بازیکنان‌شان را به تیم المپیک بدهند، اما چاره‌ای نداشتند.
پدری نماد اختلاف بین باشگاه و تیم ملی است. بارسلونا از حضور او در المپیک راضی نیست. آنها تلاش کردند این بازیکن خط بخورد، اما فدراسیون فوتبال اسپانیا تسلیم نشد. این بازیکن در یورو تنها یک دقیقه -بله، درست خواندید، تنها یک دقیقه- غایب بود و دوندگی فوق‌العاده‌ای در میادین داشت. او در المپیک بیشتر استراحت خواهد کرد. پدری در فصل گذشته بیش از 60 بازی انجام داد. او از 8 جولای 2020 و بازی در خانه رئال‌اوویدو تا 7 جولای 2021 و بازی مقابل ایتالیا در ویمبلی، 70بار به میدان رفته است. او هیچ استراحتی به‌جز همین هفته گذشته نداشته است.
اما اکثر بازیکنان هم استراحت خاصی نداشته‌اند. در 3 ژوئن بود که اسپانیا در یورو زیر 21 سال در مرحله نیمه‌نهایی به پرتغال باخت. سه روز بعد بازیکنان گرد هم جمع شدند تا آماده آن باشند که به‌عنوان بازیکن جانشین به تیم ملی بزرگسالان اضافه شوند، چراکه سرخیو بوسکتس به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا نمی‌توانست بازی کند و ممکن بود افراد دیگری را هم مبتلا کرده باشد. برخی از این بازیکنان به تعطیلات رفته بودند اما به‌سرعت به مادرید برگشتند.
اسپانیا در آخرین بازی دوستانه‌اش قبل از یورو، به مصاف لیتوانی رفت و 16 بازیکن این تیم در این مسابقه اولین بازی ملی‌شان را تجربه کردند. بازیکنان زیر 21 سال در اردوی اسپانیا ماندند و شش بازیکن بزرگسال هم به جمع‌شان اضافه شدند. آنها به تمرینات ادامه دادند تا در صورتی که همه‌گیری ویروس کرونا در اردوی تیم بزرگسالان اتفاق بیفتد، جانشین بازیکنان این تیم شوند. در نهایت صبح روز بازی اسپانیا و سوئد بود که از بازیکنان زیر 21 سال تقدیر شد و آنها مرخص شدند.
هفت بازیکن از آن تیم زیر 21 سال در المپیک حضور خواهند داشت؛ سولر هم همینطور. او بازیکن بزرگسالی بود که تمرین می‌کرد تا شاید به‌عنوان بازیکن جانشین به یورو برود؛ شش نفری که در یورو بودند هم هستند. در مجموع 14 بازیکن دست از تمرینات برنداشته‌اند، یا استراحت بسیار کمی داشته‌اند. برنامه‌ریزی شد که پرواز در 11 جولای باشد تا بازیکنان حاضر در یورو فرصت حضور در المپیک را از دست ندهند. آنها امیدوار بودند که تیم‌شان به فینال ویمبلی برسد و شش بازیکن هم رویای آن را داشتند که دوگانه را فتح کنند؛ نه‌فقط اینکه در دو رقابت شرکت کنند، بلکه اینکه در هر دو جام قهرمان شوند. دلافوئنته می‌گوید: «ما واقعاً فرصت آن را نداشتیم که به همه اتفاقات 
فکر کنیم.»
اما یک فکر به ذهن خطور می‌کند. این تیم خیلی خیلی قدرتمند است. روی کاغذ هیچ تیمی توان رقابت با آنها را ندارد. البته جان مونکایولا، هافبک اوساسونا می‌گوید: «ما یکی از مدعیان هستیم، اما باید ببینیم چطور با دما و رطوبت کنار خواهیم آمد.»
آنها همچنین پشت درهای بسته بازی خواهند کرد، چراکه اوضاع همه‌گیری ویروس کرونا در ژاپن خوب نیست. هیچ ورزشی تماشاگر نخواهد داشت، به این ترتیب حس همبستگی که المپیک دارد این‌بار برقرار نخواهد بود. در سال 2012 تیم فوتبال اسپانیا درخواست کرد در دهکده المپیک ساکن باشد، نه در یک هتل.
دلافوئنته می‌گوید: «این جام می‌تواند تاریخی باشد.» این قهرمانی می‌تواند پایه و اساس یک جام بزرگتر باشد؛ مانند جام‌جهانی قطر که در نوامبر 2022 برگزار می‌شود. اینکه شش بازیکن حاضر در یورو 2020 به المپیک می‌روند نشان می‌دهد این تیم چقدر خوب است و اینکه تیم بزرگسالان چقدر بهتر خواهد شد. تورنمنت ژاپن نسلی را به رخ می‌کشد که امیدوار است اسپانیا را به جایگاهی برساند که تا همین چند سال پیش در اختیار داشت.
اسپانیا پس از حذف به دست ایتالیا در یورو 2020، همچنان امیدوار است. آنها خوشبین هستند. راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی دستاورد مهمی برای‌شان بود و این باور شکل گرفته که این تازه نقطه آغاز است. در آن شب در ویمبلی، لوییس انریکه گفت 9 سال سرگردانی اسپانیا سرانجام به پایان رسیده و تیم ملی بازگشته. حالا برخی از آنها به سایتاما می‌روند تا آینده را بسازند و به‌دنبال طلا باشند.
منبع: ESPN

Page Generated in 0.0049 sec