printlogo


کد خبر: 232585تاریخ: 1400/4/27 00:00
حذف رقیب برزیلی به خاطر دوپینگ
علی داودی یک قدم نزدیک‌تر به نقره المپیک

رضا عباسپور     
 
حذف عجیب و دقیقه نودی فرناندو ریس برزیلی، وزنه‌بردار فوق سنگین مدال دار این دسته وزنی از حضور در بازی‌های المپیک 2020توکیو شوک سنگین مجددی بود بر پیکره مسابقات وزنه‌برداری المپیک در کشور ژاپن. زیرا فرناندو بعد از حذف تعداد زیادی ستاره فوق سنگین در این دسته وزنی یکی از مدعیان اصلی برای کسب مدال‌های نقره یا برنز و سکوی نایب قهرمانی یا سومی بازی‌های المپیک به شمار می‌رفت. 
ضمن اینکه او بعد از تالاخادزه گرجستانی یکی از رقبای جدی «علی داودی» ستاره جوان و توانمند کشورمان در این دوره از پیکارها به شمار می‌رفت.
 بنابراین حذف این وزنه‌بردار شش دانگ و قدرتمند برزیلی از گردونه نهایی بازی‌های المپیک توکیو اگرچه اتفاق جالب توجه و ایده‌آلی برای خود او و سیستم برگزاری مسابقات نبود اما برای ما که در این وزن یک وزنه‌بردارجوان و باانگیزه به نام علی داودی در دسته 109+ کیلوگرم المپیک توکیو خیلی سرحال و آماده داریم بهترین اتفاق ممکن می‌تواند باشد. 
اگر داودی و کادرفنی تیم ملی خوب قدر این فرصت طلایی ناب را بدانند و از این غنیمتی که به ما رسیده به درستی و به نحو مطلوب روی تخته المپیک بهره برداری نمایند.
 
تالاخادزه بی‌رقیب‌تر از همیشه در توکیو
رقابت‌های دسته فوق سنگین وزنه‌برداری بازی‌های المپیک همواره به واسطه اینکه این رویداد ورزشی یکی از شعارهای سه گانه و اصلی المپیک(قویترین) مربوط می‌شود به این رشته و رقابت غول‌های وزنه‌برداری جهان برای کسب سکوهای قهرمانی در این آوردگاه بزرگ، جزو جذاب‌ترین و مهیج‌ترین مسابقات ورزشی برگزار شده در المپیک است. امسال البته به واسطه اینکه اغلب ستاره‌های نامدار و عنواندار از کشورهای مختلف به خاطر پیچیدگی پروسه گزینشی توانایی کسب امتیاز گزینشی را نداشتند یا به دلایلی دیگر مثل دوپینگ و آسیب دیدگی نتوانستند صاحب سهمیه ورودی به این بازی‌های شوند، رقابت دسته فوق سنگین شاید آن جذابیت‌های همیشگی خود را برای مخاطبان نداشته باشد اما باز هم با تمام این تفاسیر حضور ستاره رکوردشکنی همچون لاشا تالاخادزه در توکیو و بی‌رقیب‌تر شدنش در این دوره از بازی‌ها نویدبخش این است که غول گرجستانی‌ها به دنبال رسیدن به مجموعی دست نیافتنی مثل مجموع 500 کیلوگرم در دو حرکت یکضرب و دوضرب است.
 تالاخادزه حالا با حذف فرناندوی برزیلی مثل علی داودی ستاره آینده دار فوق سنگین ایران و قویترین مرد وزنه‌برداری قاره آسیا، به عنوان نفرات اول و دوم جدول رتبه‌بندی دسته فوق سنگین المپیک، فاصله زیادی از رقبای خود گرفته است. طوری که اینطور پیش‌بینی می‌شود که پرچمدار گرجستانی‌ها در المپیک توکیو با درخششی خیره کننده هر آنچه رکورد دست خودش است را افزایش دهد و هیچ کسی نتواند حالا حالاها به شکستن رکوردهای او حتی فکر کند.
 
شانس داودی، بیشتر از قبل
پس از اینکه قطعی شدن این موضوع که کمیته المپیک برزیل فرناندو ریس را به دلیل موفق نشدن در تست دوپینگ، به طور موقت تعلیق کرده و او را از حضور در مسابقات المپیک توکیو در هفته آینده محروم اعلام کرده است، بیش از هر زمان دیگری به نقره‌ای شدن علی داودی با افزایش رکوردهای یکضرب، دوضرب و مجموع او در توکیو امیدوار شدیم. آژانس بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجموعه ضد دوپینگ کمیته ملی المپیک برزیل دریافته که نمونه دوپینگ وزنه‌بردار ۳۱ ساله این کشورحاوی یک هورمون رشد است. بنابراین این ورزشکار از هیأت اعزامی به المپیک توکیو کنار گذاشته شد.
 فرناندو ریس، دارنده مدال برنز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در عشق آباد بود که در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم پس از محرومیت رستم جانگابایف ازبکستانی، قرار بود در المپیک توکیو شرکت کند. فدراسیون وزنه‌برداری برزیل اعلام کرد که فرناندو ریس قهرمان سه دوره بازی‌های پان آمریکن، قرار بود هفته آینده به توکیو سفر کند اما به خاطر مثبت شدن تست دویپنگ حضور در این آوردگاه بزرگ را از دست داد. فرناندو ریس در المپیک لندن ۲۰۱۲ یازدهم و در ریو ۲۰۱۶ پنجم شده بود. بازی‌های توکیو که سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تأخیر افتاد، از ۲۳ ژوئیه آغاز می‌شود. به این ترتیب یکی از رقبای سرسخت، نام آشنا و شاخص علی داودی در این دسته از رقابت‌ها، حضور در المپیک را از دست داد.
 وداعی تلخ با المپیک که البته نمی‌توان کتمان کرد که برای ما خوش‌یمن بود و علی داودی را بیش از هر زمان دیگری به کسب نقره المپیک امیدوار می‌کند.
 

Page Generated in 0.0056 sec