printlogo


کد خبر: 232564تاریخ: 1400/4/27 00:00
پاشازاده: وقت‌های اضافه تمرکز پرسپولیس را به هم ریخت
هشـــدار مــی‌دهـم هنــــوز قهـــرمـان جام حذفی نشده‌ایم

مهدی پاشازاده براین باور است که استقلال باید تا روز آخر، جام حذفی را جدی بگیرد و کار را تمام شده نداند. پیشکسوت باشگاه استقلال درعین حال شانس آبی‌ها را برای دستیابی به جام حذفی بسیار بیشتر از سایر رقبا می‌داند. رقابت گل‌گهر و فولاد برای تصاحب رتبه چهارمی لیگ برتر یکی از دلایلی است که سبب شده مهدی پاشازاده شانس قهرمانی استقلال را برای رسیدن به این جام بالا ببرد. پاشازاده اما هشدارهایی به استقلالی‌ها می‌دهد تا مبادا مانند فصل قبل این جام را ازدست بدهند. آیا آنها هشدارهای پاشازاده را جدی خواهند گرفت؟
 
دربی 96 به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با نمایش بسیار ضعیف دو تیم همراه بود. البته در این وضعیت نیز استقلال کمی بهتر از پرسپولیس ظاهر شد و نشان داد برای پیروزی در این بازی انگیزه بیشتری دارد. آنالیز شما از این بازی چیست؟ آیا شما هم با ما هم عقیده هستید که این بازی یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های سال‌های اخیر بود؟
به لحاظ فنی اصلاً نمی‌توانیم درباره این بازی بحثی داشته باشیم چون همانطور که شما هم گفتید، دو تیم کیفیت بسیار پایینی داشتند و نتوانستند تاکتیک‌های مد نظر خود را در زمین پیاده کنند. من بازی را دقیق دیدم. تراکم در وسط زمین موج می‌زد و شما انبوهی از بازیکنان را در میدان می‌دیدید که برای به دست آوردن توپ تلاش می‌کردند. همین تجمع سبب شد فضا از دو تیم گرفته شود و نتوانند تاکتیک‌های مورد نظر را در میدان پیاده کنند. البته شاید هم حق داشتند. بازی تک حذفی بود و تیمی که دراین بازی شکست می‌خورد یک جام را از دست می‌داد. بازی حذفی مانند بازی لیگ نیست که اگر شما ببازی در بازی‌های بعد جای جبران داشته باشی. این بازی شرایط خاص خودش را داشت و اگر دیدید دو طرف نتوانستند با وجود این همه بازیکن خوب و درجه یک، فوتبال تماشاگرپسندی را به نمایش بگذارند، یک دلیلش این بود. به اعتقاد من دو تیم قدری با ترس و حتی اضطراب وارد زمین شدند. شما اگر دقایق اول این بازی را نگاه می‌کردید شک می‌کردید که این دربی است.
همینطوراست. دو تیم در حد تیم‌های لیگ یکی تنزل جایگاه داشتند و به قول شما اگر اسم تیم‌ها در کنار تصاویر زنده بازی حک نشده بود، شاید شک می‌کردیم که دو تیم از بهترین‌های فوتبال ایران با هم تقابل می‌کنند. انگار به پای بازیکنان وزنه بسته شده بود.
دراین بازی تعداد پاس‌های غلط دو تیم خیلی زیاد بود. بازیکنان نمی‌توانستند به درستی همدیگر را پیدا کنند. حتی در زمانی که تیمی در حالت هجومی قرار می‌گرفت تمرکز به حدی پایین بود که توپ لو می‌رفت. تعداد موقعیت‌هایی که دو تیم در این بازی داشتند بیانگر وضعیت فنی بازی بود. دو تیم موقعیت‌های زیادی را ایجاد نکردند. سهم استقلال البته بیشتر بود اما نه آنقدر که شما تصور کنید استقلال فوتبال خاصی را بازی می‌کرد. استقلال از همان ابتدای بازی چندان بدش هم نمی‌آمد بازی را به وقت‌های اضافه ببرد. می‌دانید چرا؟ استقلال می‌دانست که پرسپولیس باید برای لیگ خودش را نگه دارد. به همین دلیل استقلال با کشاندن بازی به وقت‌های اضافه سود بیشتری برد چون استقلال عملاً در لیگ شانسی برای قهرمانی ندارد و این پرسپولیس است که باید در لیگ خودش را تا هفته آخر مدعی نگه دارد. این موضوع باعث شد پرسپولیس تمرکزش را از دست بدهد و یکی از دلایلی که سبب موفقیت استقلال در ضربات پنالتی شد نیز همین موضوع بود. به نظر من پرسپولیس اگر می‌خواست برنده این بازی باشد باید در همان 90 دقیقه کار را تمام می‌کرد که نتوانست و جریان بازی به سمتی رفت که کاملاً به نفع استقلال شد. حتی استقلال می‌توانست در وقت‌های اضافه حریف را شکست دهد که یکی، دو موقعیتی هم که نصیب این تیم شد، در نهایت راهی به دروازه نداشت.
شاید همین موضوع باعث شد تا استقلال در نواختن ضربات پنالتی عملکرد بهتری داشته باشد.
درست است. همه جریان‌ها در بازی به هم مرتبط است و اینطور نیست که ما اتفاقات بازی را در پنالتی‌ها بی‌تأثیر بدانیم. استقلال عملکرد بهتری داشت چون بازیکنانش از لحاظ ذهنی برای موفقیت در چنین موقعیتی بهتر آماده شده بودند. شما دیدید که بازیکنان پرسپولیس وضعیت روحی و روانی مطلوبی نداشتند و نتوانستند ضربات پنالتی را خوب بزنند. به طور کلی رفتن بازی به پنالتی به سود استقلال شد و حسینی نیز عملکرد خوبی در پنالتی آخر داشت و دست عبدی را خوب خواند و توانست مانند سال قبل که پرسپولیس را در این مرحله شکست دادیم، این بار نیز زمینه‌ساز صعود استقلال شود.
به جام حذفی سال قبل اشاره کردید. سال قبل وقتی استقلال موفق شد پرسپولیس را شکست دهد و به فینال برسد، خیلی‌ها تصور می‌کردند که دیگر کار تمام است و قهرمان جام حذفی شده‌اند. این بار نیز ممکن است همان اتفاقات رخ دهد چون استقلال دو بازی تا قهرمانی جام حذفی فاصله دارد و اینطور نیست که تصور کنیم استقلال قهرمان شده است. 180 دقیقه سرنوشت‌ساز و حتی ممکن است بیشتر از این زمان پیش روی استقلال باشد.
در جام حذفی هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. فصل قبل استقلال تصور کرد چون پرسپولیس را برده جام را گرفته است. این بار هم ممکن است همان اتفاقات تکرار شود اگر استقلالی‌ها کار را تمام شده تلقی کنند. بردن پرسپولیس هرگز ملاک قهرمانی در جام حذفی نیست و این بازی شرایط خاص خودش را دارد. حتی اگر پرسپولیس هم این بازی را می‌برد بازهم معتقد بودم دلیلی بر قهرمانی قطعی این تیم در جام حذفی نیست. الان شرایط به گونه‌ای است که دو تیم مدعی دیگر پیش روی استقلال قرار دارند. بهترین حالت برای استقلال این است که به برنده بازی تیم‌های ملوان و خیبر بخورد چون این بازی به نظر ساده‌تر است اما ممکن است قرعه‌کشی به گونه‌ای باشد که استقلال در مرحله بعد به یکی از دو تیم گل‌گهر یا فولاد برخورد کند و در فینال هم دوباره یکی از این دو تیم حضور داشته باشد که در این شرایط دو بازی کاملاً سخت و دشوار پیش روی استقلال قرار دارد و باید برنامه‌ریزی مناسب انجام شود تا استقلال از این بازی‌ها نیز به سلامت عبور کند. در جام حذفی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد اما به هر حال فکر می‌کنم حذف سپاهان به نفع استقلال شد و اگر این تیم در این مرحله حضور داشت، کار استقلال دشوار‌تر می‌شد. احساس می‌کنم عبور از سد فولاد یا گل‌گهر برای استقلال بسیار ساده‌تر خواهد بود هر چند من به استقلالی‌ها هشدار می‌دهم هرگز خودشان را از پیش قهرمان تصور نکنند و با قدرت در مقابل حریفان آینده قرار بگیرند. نکته امیدوارکننده استقلال این است که دیگر در لیگ کار خاصی ندارد و می‌تواند با خیال راحت روی جام حذفی تمرکز کند. استقلال در لیگ احتمالاً دوم هم نمی‌شود و جایگاه سومی‌اش هم به خطر نخواهد افتاد. این خودش برای استقلال آرامش می‌آورد. البته بازی هفته آخر استقلال مهم است اما به طور کلی استقلال خیالش راحت است که جایگاه سومی‌اش هم تهدید نخواهد شد. بنابراین با طیب خاطر می‌تواند برای جام حذفی برنامه‌ریزی کند. هم فولاد و هم گل‌گهر که حریفان احتمالی استقلال در جام حذفی هستند برای قرار گرفتن در رتبه چهارم تلاش می‌کنند که این موضوع به نفع استقلال است.
شانس استقلال برای قهرمانی چقدر است؟
استقلال اقبال زیادی دارد به شرطی که کار را تمام شده نداند.

Page Generated in 0.0065 sec