printlogo


کد خبر: 232558تاریخ: 1400/4/27 00:00
10 ستاره برای درخشیدن در آسمان المپیک
توکیـــو بدون توقـــف

المپیک پرماجرای توکیو از جمعه شروع می‌شود و اگرچه با یک سال تأخیر و با حضور بسیار محدود تماشاگران، اما المپیک، المپیک است و محل رقابت بهترین ستارگان دنیای ورزش اگر فوتبال را به حساب نیاوریم. روزنامه‌های «ایندیپندنت» و «سان» به معرفی 10 ستاره پرداخته‌اند که می‌توانند در آسمان المپیک 2020 بدرخشند؛ از آنها که پیش از این برای خود نامی دست‌و‌پا کرده‌اند و آنها که جوانان خوش‌آتیه و پراستعدادی هستند.
 
1- سیمون بایلز
بهترین ژیمناست جهان که چهار مدال طلا و یک برنز در المپیک ریودوژانیرو در سال 2016 به دست آورد و می‌خواهد بعد از 53 سال نخستین زنی شود که از قهرمانی‌اش در اسباب مختلف دفاع می‌کند؛ این افتخار را پیش از این ورا کازلافسکا، ژیمناست فقید اهل چک‌واسلواکی در المپیک 1968 مکزیکوسیتی به نام خود ثبت کرد. بایلز با وجود اشتباهات غیرقابل قبولی که در انتخابی المپیک در آمریکا انجام داد، سهمیه گرفت و حالا می‌توانید رویش شرط ببندید که در پایتخت ژاپن در بهترین شرایط خواهد بود.
 
2-نائومی اوزاکا
زن شماره دو جهان تنیس؛ همه چشم‌ها به اوزاکاست که در برابر دیدگان هواداران هموطنش در توکیو مسابقه می‌دهد؛ چه این فشار و انتظار را دوست داشته باشد و چه نه. این تنیسور 23ساله که چهار قهرمانی در گرنداسلم‌ها در کارنامه‌اش دارد، به‌خاطر اینکه در اوپن فرانسه با رسانه‌ها حرف نزد، جریمه شد و از ادامه مسابقات انصراف داد. بعد در ویمبلدون شرکت نکرد تا وقت بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند اما مصمم است در المپیک شرکت کند و بعید است به کمتر از مدال طلا رضایت دهد.
 
3-کیتی لدکی
فوق‌ستاره شنای آمریکا قطعاً به‌دنبال افزودن به شش مدالی (پنج طلا و یک نقره) است که در دو المپیک قبلی به دست آورد. او با قدرت از انتخابی المپیک سربلند بیرون آمد و انتظار می‌رود در شش دسته مسابقه بدهد از جمله 1500متر زنان. این مسابقه برای اولین‌بار در المپیک برگزار می‌شود و این شناگر 24ساله در آن دست نیافتنی است.
 
4-شلی آن فریزر پرایس
این جاماییکایی 34ساله که در صدمتر زنان در پکن و لندن به عنوان قهرمانی رسیده، ماه گذشته صدمتر را در 63/10 ثانیه دوید تا ثابت کند هنوز بی‌رقیب است؛ این سریع‌ترین زمان تاریخ در مسابقات زنان بعد از فلورانس گریفیت جونیور فقید به حساب می‌آید. حالا رقابت سختی با ستاره آینده‌دار آمریکا، شاکاری ریچاردسون و رقبای هموطنش از جمله دینا آشر اسمیت دارد.
 
5-مری کام
یک 38ساله فوق‌العاده که شش قهرمانی جهانی بوکس دارد و برنز المپیک را در لندن 2012 به دست آورده، دوباره می‌خواهد شانسش را امتحان کند. او از مناطق فقیرنشین و حومه‌ای در هند به پارلمان رسیده و مادر سه فرزند است. در کشورش یک فوق‌ستاره محسوب می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند کام را از تلاش برای رسیدن به یک مدال باارزش دیگر باز دارد.
 
6-تدی رینر
این فرانسوی 32ساله خود را برای جودوی مثبت صدکیلوگرم مردان آماده می‌کند که در دو المپیک قبلی به مدال طلا رسیده و در پکن برنز گرفته. رینر در دوران حرفه‌ای پرافتخارش 10 قهرمانی جهان دارد و در بیشتر دهه گذشته بی‌شکست بود تا اینکه روندش در فوریه 2020 شکسته شد. اگر به فینال برسد و با هاراساوا هیسایوشی از ژاپن مبارزه کند، یکی از بازی‌های جذاب و به یادماندنی المپیک توکیو رقم خواهد خورد.
 
7-آرماند دوپلانتیس
این سوئدی متولدشده در آمریکا، ملقب به موندو در پرش با نیزه مردان آقایی می‌کند و مدعی اصلی نخستین مدال طلای خود در المپیک است. دوپلانتیس سال گذشته به رکورد 18/6 متر در مسابقات داخل سالن جهان رسید و بعد رکورد 26ساله پرنده با نیزه افسانه‌ای اوکراین، سرگی بوبکا را شکست و در لیگ الماس رم از 15/6 متر عبور کرد. دوپلانتیس 21ساله می‌تواند یکی از درخشان‌ترین ورزشکاران توکیو باشد. او در 15سالگی در مسابقات پرش با نیزه جام‌جهانی جوانان در سال 2015 به عنوان قهرمانی رسید و تعداد زیادی رکورد در رده‌های سنی مختلف به نام خود ثبت کرده است. بوبکا مطمئن است او می‌تواند رکورد خودش را بهبود بخشد. بوبکای 57ساله درباره او گفت: «20/6؟ 25/6؟ از نظر من او برای همه اینها آماده است.»
 
8- کالب درسل
وقتی مایکل فلپس اعلام کرد بعد از ریو 2016 شنا را کنار می‌گذارد، آمریکا به یکی مثل او نیاز داشت. درسل شاید حتی از او هم بهتر باشد. این شناگر 24ساله در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2017 در بوداپست هفت مدال طلا گرفت. دو سال بعد در گوانگ‌ژوی شش طلا و دو نقره گرفت. برای همین است که می‌گویند او می‌تواند به رکورد خیره‌کننده فلپس که در بازی‌های 2008 پکن هشت طلا گرفت، برسد.
 
9-اسکای براون
اسکیت‌برد برای نخستین‌بار در المپیک حاضر می‌شود و جوان‌ترین ورزشکار این رشته که از مادری ژاپنی و پدری بریتانیایی متولد شده، برای بریتانیا مسابقه می‌دهد. المپیک که شروع می‌شود، او 13 سال بیشتر ندارد. او در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2019 برنز گرفته و انتظار می‌رود در توکیو عملکرد بهتری داشته باشد. او کم‌سن‌ترین ورزشکار تاریخ است که اسپانسرش کمپانی نایکی است.
 
10-نوآه لایلز
او مأموریت دارد جای یوسین بولت را به‌عنوان سریع‌ترین دونده تاریخ بگیرد. این دونده 23ساله در صد و 200متر می‌دود و در دومی مدعی قهرمانی به حساب می‌آید. بهترین رکورد خودش 86/9 ثانیه در صدمتر و 50/19 ثانیه در 200متر است. این آمریکایی بیرون پیست هم فعال است و به‌همراه برادر کوچکترش یک بنیاد خیریه تأسیس کرده برای کمک به کودکان فقیر که عاشق دویدن در پیست و حضور در مسابقات هستند اما امکانات لازم را ندارند.

Page Generated in 0.0066 sec