printlogo


کد خبر: 232506تاریخ: 1400/4/26 00:00
این بار پرسپولیس از نبودن VAR ضرر کرد
آیا کارشناسان داوری هوای فغانی را داشتند؟

نگاه
محمدقراگزلو   
 
 برای بازی دربی حذفی علیرضا فغانی و کمک‌هایش بعد از مدت‌ها عهده‌دار قضاوت شدند تا حاشیه‌های مربوط به داوری نسبت به بازی‌های قبلی دو تیم کمتر باشد اما باز هم در طول مسابقه یک صحنه مشکوک اتفاق افتاد تا داوری فغانی هم کم حرف و حدیث نباشد.
دقیقه 13 بازی ارسلان مطهری مهاجم استقلال با ضربه‌ای شبیه حرکت‌های ورزش‌های رزمی با کف پا ضربه محکمی روی کمر فرشاد فرجی وارد کرد که فغانی خطا گرفت اما حتی به مهاجم آبی‌ها اخطار هم نداد. با این حال در تصویر آهسته هم مشخص بود که این حرکت در صورتی که داور می‌دید یا کمک داور ویدئویی وجود داشت قطعاً با کارت قرمز مستقیم داور مواجه می‌شد.
در دربی قبل و در همان دقایق نخست بازی وقتی پای امیری روی پای قایدی رفت فقط از تصویر آهسته تلویزیونی مشخص بود که امیری خطا کرده و آنجا نبودن سیستم کمک داور ویدئویی باعث شد تا آبی‌ها متضرر شوند اما این بار هم پرسپولیس از این ماجرا ضرر کرد.
جالب اینکه بعد از پایان بازی فغانی به صراحت گفت در این صحنه اشتباهی مرتکب نشده و این مبتدی‌ترین حالت بازی بود!
جالب اینکه یکی از سایت‌های ورزشی در این خصوص نظر کارشناسان داوری را جویا شد که بیشتر آنها اعلام کردند این صحنه فقط کارت زرد داشته!
نوذر رودنیل گفته مطهری حداقل باید اخطار می‌گرفت اما نادر جعفری، حسین عسگری، نوید مظفری، جعفر خوشرو، حسین نجاتی، رضا سخندان، تورج حق‌وردی، محمد فنایی و ابراهیم میزابیگی با توجیهات‌شان گفته‌اند کارت زرد برای این خطا کافی بود چون شدت زیادی نداشت.
با این حال به نظر می‌رسد به خاطر شأن و رتبه علیرضا فغانی در داوری و اینکه او بعد از مدت‌ها به ایران برگشته و سوت زده کارشناسان داوری به نوعی هوایش را داشته‌اند و نخواسته‌اند با زیر سؤال بردن قضاوت او بهترین و شناخته شده‌ترین داور فوتبال ایران که در تورنمنت‌های بین‌المللی قضاوت می‌کند را هم تخریب کنند اما آنچه از تصویر تلویزیونی به ذهن هر مخاطب و بیننده فوتبال می‌رسد تصویر یک خطای خشن، غیر فوتبالی با ضربه‌ای شدید و کنترل نشده است که قطعاً هر داوری با تماشای آن در مانیتور سیستم کمک داور ویدئویی حکم به اخراج قطعی خواهد داد و حتی اگر خود فغانی هم این تصویر را در مانیتور می‌دید مجاب به دادن کارت قرمز می‌شد.
با این حال شاید اگر این صحنه را به 10 کارشناس داوری خارجی نشان بدهید که از علیرضا فغانی و جایگاهش در داوری ایران شناختی نداشته باشند یا ملاحظات را در نظر نگیرند اکثر آنها کارت قرمز را تأیید خواهند کرد و نظری خلاف نظر کارشناسان داخلی دارند.
 
تخلف گلر استقلال در ضربات پنالتی
چرا هیچ کارشناسی در این خصوص نظر نداد؟
در ضربات پنالتی تعیین کننده دربی حذفی حتی از تصاویر اولیه هم مشخص بود که سیدحسین حسینی گلر استقلال خیلی زود از روی خط دروازه کنده می‌شود و شیرجه می‌زند اما علیرضا فغانی حتی یک بار هم نسبت به این مسأله به او تذکر نداد.طبق قوانین داوری که اخیراً در اروپا بسیار سفت و سخت گرفته می‌شود و سیستم کمک داور ویدئویی هم فوق‌العاده به آن حساس است در لحظه نواخته شدن ضربه پنالتی باید حداقل یکی از پاهای گلر روی خط دروازه باشد. اتفاقی که حداقل در صحنه پنالتی مهدی عبدی از سوی سیدحسین حسینی رعایت نشد و این ضربه پنالتی باید تکرار می‌شد.
در صحنه پنالی مهدی عبدی با اینکه نگاه کمک داور دقیقاً روی خط دروازه است اما از تصویر آهسته مشخص می‌شود که پای چپ و تکیه‌گاه سیدحسین حسینی در لحظه ضربه با خط فاصله دارد و شاید اگر سیستم کمک داور ویدئویی وجود داشت این پنالتی تکرار می‌شد.
با این حال نکته جالب اینجا است که این صحنه و پنالتی‌های حسین حسینی مورد نظرسنجی کارشناسان داور قرار نگرفته و هیچ کارشناسی درباره این صحنه مشکوک نظر نداده است.

 


Page Generated in 0.0054 sec