printlogo


کد خبر: 232481تاریخ: 1400/4/26 00:00
شاگردان نکونام، همچنان بدون شکست در فولاد آره‌نا
جام حذفی، فرصت فولاد برای جبران لیگ

بازی فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان یکی از بازی‌های حساس مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی به حساب می‌آمد. جایی که تیم‌های جواد نکونام و محرم نویدکیا باید مقابل هم قرار می‌گرفتند تا برای رسیدن به یک جام ارزشمند و صعود مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌کردند. فولادی‌ها که به خاطر نتایج ضعیف هفته‌های اخیر در لیگ برتر مورد انتقاد قرار گرفته بودند، به چیزی جز برد فکر نمی‌کردند و به دنبال تکرار آسیایی شدن بودند. در طرف مقابل سپاهان می‌خواست انتقام بازی لیگ را بگیرد و البته به قهرمانی برسد. سپاهانی‌ها که در لیگ برتر مقابل فولاد به تساوی رضایت داده بودند و صدر را به پرسپولیس واگذار کردند، حالا به فکر انتقام و البته رسیدن به قهرمانی بودند تا حداقل در این دوره از رقابت‌ها یک جام بالای سرشان ببرند. با این انگیزه‌ها، ۲ تیم مقابل هم قرار گرفتند. بیست دقیقه ابتدایی نیمه اول بدون حادثه خاصی روی دروازه‌ها سپری شد اما در ادامه، بازیکنان دو تیم صاحب موقعیت‌های خوبی برای گلزنی شدند که نتوانستند از آنها به نحو احسن استفاده کنند. اولین خطر جدی را سپاهان در دقیقه 24 ایجاد کرد و ضربه محمدرضا خلعتبری پس از برخورد به تیر عمودی دروازه فولاد به زمین برگشت. پس از آن نوبت به خطرسازی فولادی‌ها رسید که این بار آیاندا پاتوسی نتوانست از اشتباه فاحش مدافع سپاهان بهره ببرد و در حالی که فقط دروازه‌بان حریف را پیش‌رو داشت با ضربه‌ای کم‌ جان توپ را به دستان پیام نیازمند سپرد. ساسان انصاری هم یک فرصت طلایی را از دست داد و بعد از جا گذاشتن نیازمند موفق به باز کردن دروازه خالی نشد و توپ را به تور کنار دروازه زد. شوت محکم احسان حاجی‌صفی هم از بالای دروازه میزبان گذشت تا 45 دقیقه نخست این بازی بدون گل خاتمه یابد. در نیمه دوم، بازیکنان دو تیم ارائه‌گر یک بازی محتاطانه بودند و با توجه به حذفی بودن مسابقه کمتر دست به ریسک می‌زدند. آیاندا پاتوسی صاحب جدی‌ترین موقعیت تیمش در این نیمه شد که شوت او با دخالت دانیال اسماعیلی‌فر مدافع سپاهان قطع شد و سمت مقابل میدان سپاهانی‌ها نتوانستند از اشتباه مدافع فولاد بهره‌ای ببرند و محمدرضا خلعتبری یک فرصت خوب گلزنی را هدر داد تا سوت پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل به صدا در بیاید و کار به اوقات اضافی برسد. وقت اضافی اول را فولاد خوزستان با گل شروع کرد و در اولین حمله، در دقیقه ۹۲ در پی ارسال وحید حیدریه ابتدا صالح حردانی به توپ ضربه زد که نیازمند ضربه او را دفع کرد اما در ادامه همین صحنه با دفع اشتباه گئورگ ولسیانی توپ به تیر عمودی خورد و صالح حردانی با حضوری به موقع ضربه نهایی را به درون دروازه سپاهان فرستاد و سرخ‌پوشان فولادی را پیش انداخت. اخراج محمدرضا حسینی اتفاق ویژه بعدی بود که باعث 10 نفره شدن سپاهانی‌ها در دقیقه 96 شد و تیم اصفهانی با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه داد. ۱۰ دقیقه بعد ساسان انصاری هم کارت قرمز گرفت تا فولادمردان هم 10 نفره شوند. این بار وقت اضافی دوم را سپاهان با گل شروع کرد و در دقیقه ۱۰۷ یاسین سلمانی توپ را به پشت مدافعان میانی فولاد خوزستان ارسال کرد و روح‌الله باقری که جایگیری خوبی داشت با ضربه سر گل مساوی را زد. فولادی‌ها در دقیقه 118 با شوت ابراهیمی دروازه سپاهان را تهدید کردند که نیازمند توپ را به کرنر فرستاد و این مسابقه به ضربات پنالتی کشیده شد. برای ضربات پنالتی، جواد نکونام دست به اقدام عجیبی زد و دروازه‌بان خود را تغییر داد. به این ترتیب محسن فروزان به جای احسان مرادیان به زمین رفت تا در پنالتی‌ها به قرمزپوشان کمک کند. 
مهران موسوی، موسی کولی‌بالی، حسین ابراهیمی، لوسیانو پریرا و محمد میری برای فولاد پنالتی‌ها را گل کردند اما وحید حیدریه موفق نشد دروازه سپاهان را باز کند. در طرف مقابل هم گئورگ ولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، یاسین سلمانی و احسان حاجی‌صفی پنالتی‌های خود را گل کردند اما فروزان ضربات محمد محبی و جلال علی‌محمدی را دفع کرد. جالب اینکه پنالتی محمد محبی در ابتدا توسط فروزان گرفته شد اما داور دستور به تکرار آن داد که در تکرار دقیقاً همان اتفاق افتاد و باز هم دروازه‌بان فولاد موفق‌تر بود. به این ترتیب فولاد در ضربات پنالتی به پیروزی رسید تا هم رکورد نباختن در فولاد آره‌نا را حفظ کند و هم اینکه به مرحله نیمه نهایی جام حذفی برود.
 
 
نکونام: می‌توانستیم در ۹۰ دقیقه سپاهان را ببریم
جواد نکونام سرمربی فولاد خوزستان که از پیروزی تیمش مقابل سپاهان خوشحال است، مدعی شد تیمش توانایی برتری مقابل سپاهان در ۹۰ دقیقه را داشت: «ما می‌توانستیم بازی را در 90 دقیقه ببریم. دو تیم همدیگر را خوب آنالیز کرده بودند اما ما در نهایت توانستیم تیم پرقدرت، پرمهره و پرهزینه سپاهان را شکست دهیم. حریف ما یک تیم در زمین و یک تیم روی نیمکت داشت. فکر می‌کنم آنها یک تیم را هم همراه خودشان نیاورده بودند. تمام تلاش‌مان را کردیم و توانستیم به گل برسیم و اگر 11 نفره بودیم می‌توانستیم در وقت‌های قانونی بازی را ببریم. داور یک مقدار در صحنه اخراج بازیکن ما سختگیری کرد و تمرکزمان را از دست دادیم. اصلاً بازی به همین خاطر مساوی شد. تیمی که در شرایط غیرطبیعی گل می‌خورد یک مقدار شیرازه‌اش از هم می‌پاشد. در نیمه دوم وقت اضافه توانستیم به بازی برگردیم و می‌توانستیم دوباره گل بزنیم، ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و در نهایت در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدیم. بردن این تیم سپاهان واقعاً سخت است. بازی سپاهان با پرسپولیس و استقلال را ببینید. این تیم تمام تیم‌ها را اذیت کرده است. ما در یک بازی تاکتیکی به برتری رسیدیم.» نکونام در رابطه با اینکه پس از حذف سپاهان چقدر به قهرمانی در جام حذفی و کسب سهمیه در لیگ برتر امیدوار است؟ توضیح می‌دهد: «با بودن یکسری از تیم‌ها که واقعاً هزینه کرده‌اند و در لیگ و جام حذفی برنامه دارند، ما کار سختی داریم. ما با دست خالی کار می‌کنیم. در یک بازی اتفاق افتاده که چهار بازیکن دفاع چپ روی نیمکت داشتیم و به دلیل کمبود بازیکن بازی‌هایی را از دست دادیم. ما شرایط سختی داشتیم و نمی‌توانیم رقابت کنیم، ولی با تلاش و سختکوشی این کمبودها را جبران کردیم. در لیگ شرایط خوبی داریم و در جام حذفی هم به نیمه نهایی صعود کردیم. ما مدعی قهرمانی را حذف کردیم و یک کار بزرگ انجام دادیم. سعی می‌کنیم بازی به بازی جلو برویم و تمرکزی بالا برای بازی‌های آینده داشته باشیم.»
 
 
نویدکیا: فولاد بهتر از ما پنالتی زد
محرم نویدکیا سرمربی سپاهان اصفهان که بازی تیمش مقابل فولاد خوزستان را رقابتی جانانه دانست، حالا می‌داند برای رسیدن به قهرمانی باید فقط روی لیگ برتر تمرکز کند. نویدکیا در مورد شکست تیمش مقابل فولاد در ضربات پنالتی می‌گوید: «رقابت ما و فولاد واقعاً جانانه بود. ما تلاش کردیم بازی را خیلی خوب کنترل کنیم و در نیمه اول موقعیت‌های خوبی داشتیم. در اشتباهاتی که در بازیسازی مرتکب شدیم، یکی، دو موقعیت به فولاد دادیم. با این حال فکر می‌کنم بازی فیزیکی و بسیار تاکتیکی بود و دو تیم تلاش می‌کردند کارهای خود را به نحو احسن انجام دهند.» سرمربی سپاهان با بیان اینکه شاگردانش تغییر تاکتیک دادند و تلاش می‌کردند به مدافعان مرکزی فولاد اجازه بازیسازی بدهند، ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم در این موضوع موفق بودیم و کارهای خود را به نحو احسن انجام دادیم. در بدترین زمان بازی یعنی در آغاز وقت اضافه گل خوردیم. شرایط تیم ما به هم ریخت و با اخراج یک بازیکن شرایط‌‌‌مان بدتر شد. تلاش کردیم با همان یک نفر کمتر، ریسک بزرگی کنیم و چند تعویض هجومی کردیم. در ادامه شانس خود را امتحان کردیم که موفق بودیم و به گل رسیدیم. با آن شرایط به بازی ادامه دادیم اما نتوانستیم شانس خود را بیشتر از این برای رسیدن به دروازه فولاد امتحان کنیم.» نویدکیا در مورد ضربات پنالتی می‌گوید: «پنالتی هم 50 - 50 است. فولاد بهتر از ما پنالتی زد و این پیروزی مبارک این تیم باشد. ان‌شاءالله در ادامه راه موفق باشند.»
 

 


Page Generated in 0.0066 sec