printlogo


کد خبر: 232467تاریخ: 1400/4/26 00:00
گریزمان «سوارس 2» می‌شود؟
قربانی جلوی پای مسی
گریزمان و سائول معاوضـه اجباری

یادداشت
  سم مارسدن- پیت جنسن  
 
 چهارشنبه فاش شد لیونل مسی بر سر تمدید پنج ساله قراردادش با بارسلونا به صورت کلی موافقت کرده اما این به معنای حل شدن مشکلات باشگاه نیست. آنها هنوز 2/1 میلیارد یورو بدهی دارند و اگر لالیگا از فردا آغاز شود، فوق‌ستاره 34 ساله نمی‌تواند برای این تیم بازی کند چون باشگاه از سقف دستمزد عبور کرده. اینکه مسی را متقاعد کنی با کاهش چشمگیر دستمزد در تیم بماند خیلی خوب است اما بزرگترین مانع تیم این است که فضای خالی در فهرست دستمزدها ایجاد کند تا یک ماه دیگر که فصل آغاز می‌شود، بتوانند او را در فهرست تیم قرار دهند.
خاویر تباس، رئیس لالیگا به بارسا هشدار داده دستمزدهایش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا نه تنها قرارداد مسی بلکه سایر خریدهای جدید ثبت شود. سرخیو آگوئرو، یکی از دوستان قدیمی مسی به همراه اریک گارسیا و ممفیس دپای به عنوان بازیکن آزاد آمده‌اند اما اگر بارسا نتواند به اندازه کافی دستمزدها را کم کند-تقریباً 100 میلیون یوروی دیگر- آنها نمی‌توانند در فصل جدید تیم را همراهی کنند.
مسی از 10 تیر بازیکن آزاد شده و اگر چه در این فاصله نخستین جام ملی را با آرژانتین برده اما رسماً بدون باشگاه است این یعنی باسابقه‌ترین و گلزن‌ترین بازیکن تاریخ بارسلونا دیگر بازیکن این تیم نیست. او 34 جام برده و شش بار برنده توپ طلا شده اما برای اولین بار بعد از 20 سال به صورت رسمی هیچ ارتباطی با باشگاه ندارد، یعنی از زمان کارلس رکساچ، مدیر ورزشی بارسلونا در سال 2000 که توانست خانواده مسی را برای بستن قرارداد با او متقاعد کند.
بازگشت خوان لاپورتا که در دوره اول ریاستش مسی شکوفا شد، دلیل اصلی این آرژانتینی برای ماندن است. مسی با رئیس قبلی، خوسپ ماریا بارتومئو آشکارا درگیر بود و تابستان قبل می‌خواست برود. پیشرفت‌های جزئی هم کمک کرده، بارسا قهرمان جام حذفی شود و خریدهای جدید داشته باشد ضمن اینکه آنسو فاتی هم از مصدومیت بلندمدت بر می‌گردد. لاپورتا گفته بهترین راه برای حفظ مسی ساختن یک تیم سطح بالا حول محور او است نه اینکه پول فراوان به پایش بریزند.
با توافق هفته گذشته بارسا دیگر نگران رفتن مسی نیست اما برای اینکه حساب و کتاب‌ها درست باشد، باید تصمیمات بزرگی بگیرند.
 
آیا بارسا قوانین سقف دستمزد را رعایت می‌کند؟
هر تیم در لیگ اسپانیا باید سقف دستمزد داشته باشد. این رقم با توجه به درآمدهای باشگاه و برآورد هزینه‌ها برای فصل آتی تعیین می‌شود. (بارسلونا برای فصل 2021-2020 ، 800 میلیون یورو درآمد پیش‌بینی کرد که به گفته خودشان خیلی کمتر از این بوده هرچند آمار رسمی در دسترس نیست). رقم نهایی دستمزد اعضای تیم اول و کادر فنی، هزینه‌های آکادمی، نقل و انتقالات و پول ایجنت‌ها را پوشش می‌دهد.
قبل از شیوع ویروس کرونا در تابستان منتهی به فصل 2020-2019 بارسا با 671 میلیون یورو بالاترین سقف را داشت به خاطر درآمدی که به یک میلیارد یورو می‌رسید. در ژانویه امسال، این سقف به 347 میلیون یورو کاهش یافته. نه بارسا و نه لالیگا سقف فصل جدید را تعیین نکرده‌اند اما گفته می‌شود به 200 میلیون یورو رسیده.
مقامات بارسا می‌گویند پاندمی بیشتر از هر باشگاهی روی این تیم اثر منفی گذاشته چون آنها پیش از این بابت درآمدهای روز مسابقه و همچنین گردشگری درآمد بسیار زیادی داشتند و استادیوم‌های خالی و بسته شدن فروشگاه‌ها و موزه باشگاه به شدت به بارسا ضربه زده. تباس می‌گوید بارسا بیشتر از همه حتی رئال مادرید ضربه خورده چون سقف هزینه‌های خود را در سال‌های اخیر به حداکثر رسانده است.
آخرین قرارداد مسی بزرگترین قراردادی بود که یک ورزشکار حرفه‌ای بسته. او در یک دوره چهارساله با پاداش‌ها و افزونه‌ها، 500 میلیون یورو دریافت می‌کرد برای همین حفظ او با شرایط قبلی غیرممکن بود.
سال گذشته دستمزد 72 میلیون یورویی مسی 20 درصد سقف هزینه‌های 347 میلیونی بارسلونا بود. اگر این سقف به 200 میلیون یورو تنزل پیدا کند، قرارداد جدید مسی با 50 درصد کاهش معادل 18 درصد سقف هزینه‌ها خواهد بود. منابع خبری می‌گویند قرارداد جدید مسی پلکانی نزولی است یعنی هر سال دستمزد کمتری می‌گیرد اما هنوز هم باید 100 میلیون دیگر از دستمزدها کم شود تا بتوانند دستمزد آگوئرو، دپای و گارسیا را بدهند.
اگر فکر می‌کنید سقف قرارداد اهمیت زیادی ندارد، اشتباه می‌کنید. در سال 2014 به ختافه اجازه ندادند پدرو لئون را ثبت نام کند چون از سقف مجاز عبور کرده بودند، بنابراین پنج ماه حاشیه‌نشین بود تا مسأله را حل کردند.

Page Generated in 0.0050 sec