printlogo


کد خبر: 232150تاریخ: 1400/4/19 00:00
شرط و شروطی نداشتیم، من هنوز داور ایرانم
فغانی: اواسط هفته به ایران می‌آیم

مصاحبه
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
 
 بی‌توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال نسبت به چراغ سبزی که علیرضا فغانی برای قضاوت در مسابقات ایران در هفته‌های پایانی نشان داده بود، به منزله تمایل نداشتن آنها برداشت شد. البته که این برداشت چندان هم اشتباه نبود اما صحبت‌های روز گذشته (جمعه) شهاب عزیزی‌خادم مبنی بر درخواست از فغانی برای حضور در ایران، به تمام حرف و حدیث‌ها پایان داد. فدراسیون فوتبال به طور رسمی اعلام کرد که از علیرضا فغانی در مسابقات هفته‌های پایانی لیگ و جام حذفی استفاده خواهد کرد. پایان مسابقات لیگ برتر هشتم مردادماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و زمان برگزاری مسابقات باقیمانده جام حذفی نیز اینگونه است که ۱۳ مرداد مسابقات مرحله نیمه نهایی جام حذفی برگزار می‌شود و مسابقه فینال در تاریخ ۱۸ مرداد. با این حساب حساسیت مسابقات فوتبال ایران در مرداد ماه به شدت بالاست و نبود VAR و اشتباهات داوری در هفته‌های اخیر، کار فدراسیون فوتبال را برای چینش داوران در مسابقات حساس سخت کرده است. علیرضا فغانی هنوز یکی از داوران ایران است و در لیست داوران بین‌المللی ایران حضور دارد و پس از پایان مسابقات لیگ استرالیا و همچنین پایان قضاوتش در رقابت‌های گروه F و G منطقه شرق لیگ قهرمانان آسیا، برای قضاوت در لیگ ایران اعلام آمادگی کرده است و بعد از موافقت فدراسیون فوتبال اواسط این هفته عازم ایران است.
فغانی در همین رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «فرصتی حاصل شد که در چند هفته آخر لیگ شرایطش فراهم شود و بتوانم در ایران حضور داشته باشم. خوشبختانه روال کاری و اداری انجام شده است و اواسط هفته جاری به ایران می‌آیم و هر بازی که نیاز داشته باشند، در خدمت‌شان هستم.»
آیا برای حضور او در ایران و قضاوت مسابقات صحبت‌های مالی هم انجام شده است؟ شرط و شروطی از سوی طرفین مطرح بوده؟ فغانی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «شرط و شروطی وجود ندارد. فراموش نکنید که من هنوز داور ایرانم.»
VAR موضوع دیگری که این روزها به یکی از اولویت‌های فدراسیون فوتبال تبدیل شده است و نبودش حسابی برای داوران دردسرساز شده است. فغانی که یکی از نمایندگان ایران در کلاس‌های آموزشی فیفا در همین رابطه بوده است، درباره موانع و مشکلاتی که بر سر راه این پروژه وجود دارد، می‌گوید: «موضوع VAR با مشکلات و تحریم‌هایی مواجه است که در سال‌های اخیر برای کشورمان بوده. شرکت‌هایی که باید لایسنس فیفا را بگیرند، محدودیت‌هایی دارند و همین محدودیت‌هاست که کار را برای ما سخت می‌کند. مسئولان فدراسیون همانطور که در مصاحبه‌های خود گفته‌اند، مذاکرات لازم را انجام داده‌اند و دنبال این هستند که پروسه VAR عملی شود و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد و اشتباهات داوری خیلی کم شود.» این موضوع روی میزبانی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی تأثیر خواهد داشت؟ فغانی به ایران ورزشی می‌گوید: «درباره میزبانی فقط بحث VAR نیست و چند آیتم مطرح است. همانطور که گفتم شاید تحریم‌ها مانع از این شود که ایران میزبانی مسابقات را بگیرد اما باز هم مسئولان در تلاش هستند و امیدوارم بتوانیم میزبانی را برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی برای کشورمان داشته باشیم. اگر هم این اتفاق نیفتد، خوشبختانه اینقدر بازیکنان تیم ملی و کادرفنی ما قوی عمل کرده‌اند که هر جا باشند، فقط بحث حضور تماشاگر می‌تواند اهمیت داشته باشد که شاید به دلیل محدودیت‌های کرونا مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها همچنان صادر نشود. تیم ملی ایران بسیار قوی عمل کرده است و امیدوارم به راحتی بتواند به جام جهانی صعود کند.» در حال حاضر علیرضا فغانی به عنوان داور با تجربه بین‌المللی عازم ایران است و در هفته‌های پیش رو مسئولان فدراسیون فوتبال علاوه بر سپردن قضاوت بازی‌های حساس به او، می‌توانند درباره پروسه راه‌اندازی VAR و موارد مختلف در داوری فوتبال ایران از مشاوره‌های او استفاده کنند.
 

Page Generated in 0.0067 sec