printlogo


کد خبر: 232027تاریخ: 1400/4/16 00:00
چگونه سیمون کیائر رهبر دانمارک شد؟
دیوانــه دیوانــه

یادداشت
مارکوس کریستنسن      
 
«فقط او را به‌خاطر این آوردیم که پدرش برای باشگاه کار می‌کرد.» این را مدیر میدتی لند، کلاوس اشتاین لاین می‌گوید و خیلی هم شوخی نمی‌کند.
اشتاین لاین درباره سیمون کیائر جوان حرف می‌زد و در توصیفش گفت وقتی از لوند آی اف به باشگاهی آمده که پدرش مسئول لباس‌ها بوده، «نیمه خوب» بوده. او استعداد ذاتی فوق‌العاده‌ای نداشت اما انگیزه زیادی از خود نشان داد برای اینکه همه تلاشش را بکند.
این اشتیاق هرگز فروکش نکرد و برای همین است که کیائر بعد از 17 سال، در بازی امشب در ورزشگاه ویمبلی مقابل انگلیس در نیمه‌نهایی یورو 2020 کاپیتان دانمارک خواهد بود. این مدافع میانی 32ساله راهی طولانی را طی کرده اما هیچگاه به اندازه این چند هفته قدردانی ندیده است.
درست است، در رده باشگاهی او به باشگاه‌ها و لیگ‌های بزرگتر رفته -در حال حاضر برای میلان بازی می‌کند بعد از آنکه برای پالرمو، ولفسبورگ، لیل، فنرباغچه و سویا به میدان رفته- اما اقدامات او بعد از حمله قلبی کریستین اریکسن در 22 خرداد باعث شد همه بدانند رهبری او در تیم تا چه حد مهم است.
او در سال 2016 جای دانیل آگر به‌عنوان کاپیتان دانمارک را گرفت و بخشی از گروه رهبری چهارنفره است که شامل کاسپر اشمایکل، اریکسن و توماس دلانی هم می‌شود. او اولین کسی بود که بالای سر اریکسن رسید وقتی بازیکن اینترمیلان روی زمین افتاد، راه تنفس او را باز کرد و به او احیای قلبی ریوی (CPR) داد. او بعد یک حلقه حمایتی به‌همراه هم‌تیمی‌ها تشکیل داد تا حریم خصوصی این بازیکن 29ساله حفظ شود قبل از آنکه به همسر اریکسن، سابرینا کویست دلداری بدهد.
در کتاب کاسپر اشتینباخ درباره تیم ملی دانمارک با عنوان «هولدت» فصلی اختصاص دارد به اینکه چرا کیائر در میان هم‌تیمی‌ها اینقدر محبوب است. در سال 2016 کمی بعد از آنکه به‌عنوان کاپیتان منصوب شد، به همراهی برخی از هم‌تیمی‌ها برای شام بیرون رفتند. آنها درباره فیلم‌ها بحث می‌کردند و ویکتور فیشر، ‌هافبک هجومی کپنهاگن، کلیپی از فیلم «گرگ وال استریت» را نشان داد که در آن متیو مک کانی آوازی می‌خواند -که بعداً به «فریاد پول» مشهور می‌شود- و با مشت به سینه‌اش می‌کوبد.
فیشر پیشنهاد می‌کند بازیکنان قبل از بازی دوستانه با لیختن‌اشتاین که روز بعد برگزار می‌شود، این کار را بکنند اما دیگر به آن فکر نمی‌کنند. قبل از بازی، کیائر شروع می‌کند به مشت زدن به سینه‌اش و سه نفر دیگر که با او بودند هم همراهی‌اش می کنند. بعد همه تیم همین کار را می‌کنند بدون اینکه دلیلش را بدانند.
کیائر یک‌بار دیگر خیلی خوب موقعیت‌خوانی کرده. با این تیم همه چیز امکان دارد، می‌توانند با هم کار متفاوتی بکنند.
در این کتاب، آگه هاریده، مربی دانمارک قبل از کاسپر هیوملند، توضیح می‌دهد چرا کیائر را به‌عنوان کاپیتان انتخاب کرده: «در بعضی بازیکن‌ها شما به‌حدی از دیوانگی نیاز دارید؛ نوعی دیوانگی که باعث پیروزی در بازی‌ها شود. چندتا از بازیکنان ما این دیوانگی را دارند؛ کاسپر، دلانی و کیائر؛ بازیکنانی که پیشاهنگ تیم هستند. بازیکنانی که هم بازی می‌کنند هم مبارزه. شاید آخرین چیزی که برای بردن بازی‌ها لازم باشد و اهمیت زیادی هم دارد، همین است. سیمون در زمین یک رهبر واقعی است، بیرون آن خیلی کاری ندارد. خیلی آرام است اما لعنتی در زمین چقدر محکم است. او در تیم ملی یک اشتباه هم نداشته.»
کیائر در جام‌جهانی 2018 دانمارک را رهبری کرد هرچند «فریاد پول» بعد از چند نتیجه بد متوقف شد. آنها در روسیه به یک‌هشتم نهایی راه یافتند اما در ضربات پنالتی مغلوب کرواسی شدند. سال گذشته هیوملند جای هاریده را گرفت اما کاپیتان تیم عوض نشد.
بازیکن میلان همان کسی است که برنامه شام را با سایر بازیکنان و اعضای کادر فنی می گذارد بخصوص اگر تیم در مسیر بدی قرار گرفته باشد و مورد انتقاد قرار بگیرد. او همان کسی است که برای یوناس کنودسون ترتیب یک جت خصوصی داد تا بتواند به دانمارک برگردد و همسر و فرزند تازه متولدشده‌اش را در جریان جام‌جهانی روسیه ببیند. او بشدت مراقب هم‌تیمی‌ها است و آنها این را خیلی خوب می‌دانند؛ همین باعث می‌شود برای او و سایر مردم کشورشان میل به مبارزه داشته باشند.
سال گذشته وقتی در جریان دیدار با انگلیس در ویمبلی، کیائر و اریکسن به صدمین بازی ملی رسیدند، کاسپر اشمایکل گفت: «این دو بازیکنان فوق‌العاده‌ای هستند اما آنها ویژگی دارند که برای من اهمیت بیشتری دارد؛ آنها دو انسان فوق‌العاده هستند.»
منبع: گاردین
 

Page Generated in 0.0059 sec