printlogo


کد خبر: 232000تاریخ: 1400/4/16 00:00
مشکلات پخش تلویزیونی و شاید برگزاری متمرکز مسابقات
دوباره میزبانی را از دست می‌دهیم؟

مرحله سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطر در قاره آسیا در حالی از یازدهم شهریورماه آغاز می‌شود که تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان در گروه A قرار گرفته است. شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شده تا کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا شرایط ویژه‌ای را برای حفظ سلامت بازیکنان و اعضای تیم‌های حاضر در مرحله انتخابی جام جهانی تعیین کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا با بررسی شرایط سیاسی کشورهای حاضر در این رقابت‌ها راجع به شرایط میزبانی آنها اظهارنظر کرده است.
AFC که حدود ۱۰ روز پیش نامه‌ای را در این باره به فدراسیون‌های فوتبال حاضر در مرحله نهایی به طور جداگانه ارسال کرده، علاقه خود به برگزاری رفت و برگشت بازی‌ها را اعلام کرده است اما در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران داده احتمال هرگونه تغییر در میزبانی تیم ملی ایران یا برگزاری متمرکز بازی‌های گروه A را عنوان کرده است. گویا کنفدراسیون آسیا قصد دارد زیرساخت‌های کافی برای میزبانی ایران را مورد بررسی قرار بدهد تا بتواند دیدارهای خانگی تیم ملی ایران را با تأیید فیفا در تهران برگزار کند.
این اتفاق از سوی AFC در حالی پیگیری می‌شود که فیفا در تازه‌ترین اقدام خود خواستار پخش تلویزیونی مسابقات هر کشور که میزبان بازی‌های انتخابی جام جهانی است از طریق رسانه‌های همان کشور است. در واقع فیفا و AFC انتظار دارند صدا و سیما برای امضای قرارداد رسمی در زمینه پخش بازی‌ها اقدامات لازم را انجام بدهد اما تحریم‌های خارجی مانع از این اتفاق خواهد شد؛ مشکلی که AFC برای تبلیغ تعدادی از اسپانسرهای خود در کشور ایران به دلیل عدم رعایت موازین اسلامی دارد و این شرکت‌ها هم نمی‌توانند تبلیغات گسترده‌ای را هنگام برگزاری بازی‌ها در تهران داشته باشند.
این مسائل سبب شده تا کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه خود به فدراسیون فوتبال ایران ضمن اشاره به علاقه‌مندی برای انجام رفت و برگشت بازی‌ها به صورت میزبان و میهمان، درباره احتمال برگزاری دیدارهای تیم ملی ایران در کشور سوم یا به شکل متمرکز، خود را برای تعیین محل نهایی برگزاری مسابقات، صاحب حق بداند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی هنوز تصمیم قطعی خود را در این زمینه نگرفته است که در مرحله دوم انتخابی نیز با مواردی از این دست مانع از میزبانی تیم ملی ایران در مرحله مسابقات انتخابی جام جهانی شد و تیم کشورمان در بحرین، به مصاف حریفانش رفت.
AFC در حالی میزبانی تیم ملی ایران در دور نهایی را قطعی اعلام نکرده است که مواردی نظیر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون تماشاگران برای حضور در ورزشگاه، زیرساخت‌های مناسب برای پخش بازی‌ها از طریق رسانه‌های طرف قرارداد، عدم ارسال محصولات این نهاد از طریق گمرک و حل مشکلات مربوط به اسپانسرینگ در این زمینه حائز اهمیت است.
فدراسیون فوتبال ایران نیز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با AFC در راستای میزبانی تیم ملی ایران در نامه‌ای اعلام کرده و منتظر پاسخ نهایی این نهاد بین‌المللی است. پیش از این اعلام شده بود کشورهای عراق و سوریه که در گروه ایران هستند، امکان میزبانی ندارند و باید کشور بی‌طرف را برای میزبانی به AFC معرفی کنند.
همچنین نشریه الشرق الاوسط به نقل از منابع خود اعلام کرد که بسته شدن مرزهای کشورهای آسیایی به دلیل گسترش ویروس کرونا و انتشار گونه‌های جهش یافته باعث شده است تا کنفدراسیون فوتبال آسیا در فکر برگزاری رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 به شکل متمرکز باشد. این امر به دلیل اختلاف میزان شمار مبتلایان به ویروس Covid-19 در مناطق مختلف قاره و سیاست‌های پیچیده برخی از کشورها در قبال این اپیدمی است که امکان برگزاری مسابقات دو گروه در دو کشور را ضروری می‌کند. اگر چه این منابع تأکید کردند که صحبت در این زمینه هنوز خیلی زود است اما آنها تأیید کردند که AFC تمام احتمالات را در این زمینه بررسی خواهد کرد.

Page Generated in 0.0055 sec