printlogo


کد خبر: 231413تاریخ: 1400/4/3 00:00
کریم و سردار، بهترین گلزنان تیم ملی
دو ایرانی در تعقیب مبخوث

امیر اسدی      
 
تیم ملی ایران در مرحله اول مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 صدرنشین گروه شد و البته گل‌های متعددی وارد دروازه حریفان کرد. کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون تا امروز بهترین گلزنان تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر هستند. این دو که در مسیر صعود دلچسب ایران به دور نهایی نقش‌آفرینی کردند، حالا کاندیدای رسیدن به کفش طلای مقدماتی جام جهانی به شمار می‌روند و برای رسیدن به این عنوان، علاوه بر رقبای آسیایی، مهاجمانی از سایر قاره‌ها را نیز کنار خود می‌بینند.
بهترین گلزن مرحله مقدماتی، علی مبخوت است که در هفت بازی برای تیم ملی امارات موفق به زدن یازده گل شد. او پنج گل مقابل اندونزی به ثمر رساند و چهار گل به مالزی زد و در دیدار مقابل تایلند و ویتنام نیز گل‌های بعدی را وارد دروازه حریفان کرد تا آقای گل این مسابقات لقب بگیرد. پس از او نام مینامینو، مهاجم ژاپنی تیم ساوتهمپتون انگلیس دیده می‌شود که 9 گل به ثمر رسانده و جدی‌ترین تعقیب‌کننده مبخوت به شمار می‌رود.
سرشناس‌ترین بازیکن این فهرست، نیمار جونیور است. بازیکنی که در چهار بازی پنج گل زده و آمار گلزنی‌اش بسیار مطلوب است و احتمالاً خیلی زود به صدر جدول گلزنان نزدیک خواهد شد. باید توجه کرد که هنوز بازی‌های زیادی از مرحله مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی باقی مانده و علاوه بر نیمار، لیونل مسی هم شانس آقای گلی را دارد.
پس از مبخوت، مینامینو، اوساکو، وولی و شومورودف، دو مهاجم تیم ملی ایران دیده می‌شوند. نکته جالب اینکه مهاجم گلزن ازبک‌ها با توجه به حذف این تیم دیگر شانسی برای افزایش تعداد گل‌هایش ندارد و احتمالاً انصاری‌فرد و آزمون به زودی از او عبور خواهند کرد. نکته جالب درباره کریم انصاری‌فرد این است که او هفت گل خود را تنها در پنج بازی به ثمر رسانده و البته نکته جالب‌تر اینکه، هنگ‌کنگ و کامبوج تنها طعمه‌های این مهاجم خوش استایل و گلزن بوده‌اند.
سردار اما نقشی پررنگ‌تر داشت و توانست دروازه بحرین و عراق را باز کند و سه گل به این تیم‌ها بزند. گل‌های او تیم ملی را در جایگاه صدرنشینی قرار داد و آمار گل‌های ملی آزمون را نیز بالا برد. حالا آزمون با 55 بازی ملی، 37 گل در کارنامه‌اش به ثبت رسانده و از این حیث جزو بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود.
تیم ملی ایران حداقل 10 و حداکثر 13 بازی دیگر در مرحله مقدماتی جام جهانی خواهد داشت و اگر آزمون و انصاری‌فرد همین آمار را ادامه بدهند و روند کنونی را حفظ کنند، فرصت رسیدن به آمار 20 گل زده را دارند. البته باید توجه کرد که در مرحله بعدی حریفان قدرت بیشتری خواهند داشت و گلزنی نیز سخت‌تر خواهد بود. به عنوان نمونه دیگر تیمی مثل کامبوج نیست که مثلاً انصاری‌فرد بتواند بارها دروازه‌اش را باز کند.
چهار سال پیش سهلاوی از تیم ملی عربستان 16 گل در مرحله مقدماتی به ثمر رساند و آقای گل آسیا شد و آزمون شش گل زد اما حالا که تیم ملی ایران شکل هجومی‌تری به خود گرفته، مهاجمان تیم ملی هم فرصت خوبی برای افزایش تعداد گل‌های ملی خود دارند. بخصوص که آنها تاکنون هفت گل زده‌اند و اختلاف قابل توجهی با علی مبخوت اماراتی ندارند.
البته باید به یک نکته مهم نیز توجه کرد؛ به زودی مقدماتی جام جهانی در اروپا نیز از سر گرفته می‌شود و آن وقت با پیدا شدن سر و کله مهاجمان سرشناس قاره سبز، این رقابت فشرده‌تر می‌شود. رقابتی که البته هیچ‌گاه آنقدر حساس نیست که بیش از حد به آن پرداخته و درباره‌اش صحبت شود. این آقای گلی نه مدالی دارد و نه جامی، فقط یک عنوان افتخاری است که بعد از مدتی نیز فراموش خواهد شد.
 

Page Generated in 0.0045 sec