printlogo


کد خبر: 231412تاریخ: 1400/4/3 00:00
ایتالیا، هلند و لژیک همه بازی‌هایشان را بردند اما...
مراقب تله تاریخی باشید

استیو پرایس  
 
ایتالیا با پیروزی برابر ولز، سوییس و ترکیه از مرحله گروهی عبور کرد در حالی که بیشترین ضربه به سمت دروازه رقبا را داشت و حتی یک گل نخورد. تنها اسپانیا بیش از این تیم مالکیت توپ داشته و تنها اسپانیا و دانمارک بیشتر در یک سوم دفاعی حریف صاحب توپ بوده‌اند. تیم روبرتو مانچینی از سال 2018 نباخته و اکنون 11 برد متوالی بدون خوردن گل به دست آورده. آنهایی که قبل از تورنمنت برای آتزوری شانسی قائل نبودند، باید در پیش‌بینی‌شان تجدید نظر کنند.
بلژیک و هلند هم صددرصد امتیازات را در مرحله گروهی گرفتند. هلند با هشت گل بهترین خط حمله تورنمنت را دارد و بلژیک سه برد به دست آورده در حالی که جام را بدون ستاره‌اش، کوین دبروین آغاز کرد، کسی که مقابل فنلاند بهترین بازیکن زمین شد.
اما تاریخ می‌گوید رکورد کامل در مرحله گروهی ربط زیادی به قهرمانی ندارد.
در یورو 2016 پرتغال از مرحله گروهی قسر در‌رفت، با سه تساوی و بدون برد و در نهایت قهرمان شد. تقلای آنها در ابتدای تورنمنت‌ها، حالا دیگر بیشتر عادی است تا استثناء.
در تاریخ جام ملت‌های اروپا تنها اسپانیای 2008 و فرانسه 1984 نهایت امتیازات را در مرحله گروهی گرفتند و بعد به عنوان قهرمانی رسیدند. در یورو 2016 هیچ تیمی در مرحله گروهی 9 امتیاز نگرفت، این هم جالب است چون تورنمنت 24 تیمی شد و تصور می‌شد مرحله گروهی با رقابت کمتری همراه باشد.
از وقتی پیروزی سه امتیازی شده، تنها در یورو 1996 هیچ تیمی در مرحله گروهی 9 امتیازی نشده بود. در سال‌های دیگر از بین 9 امتیازی‌ها، آلمان از مرحله نیمه‌نهایی یورو 2012 حذف شد مثل جمهوری چک در سال 2004. کرواسی و هلند در سال 2008 حتی تا آنجا هم نرسیدند. در سال 2000 هلند و پرتغال تا نیمه‌نهایی و ایتالیا تا فینال پیش رفتند اما فرانسه به قهرمانی رسید در حالی که در مرحله گروهی به هلند باخته بود.
یونان قهرمان یورو 2004 با تنها چهار امتیاز و با تفاضل گل صفر به دلیل گل زده بیشتر نسبت به اسپانیا در رده دوم گروهش قرار گرفت و صعود کرد.
درباره جام جهانی هم همین داستان است. تنها برزیل 2002 و 1970 و فرانسه 1998 در مرحله گروهی حداکثر امتیاز را گرفتند و در نهایت جام را بالای سر بردند.
شاید دلیلش این باشد که گرفتن بیشترین امتیاز در بعضی گروه‌ها آسانتر از گروه‌های دیگر است. هیچ تیمی در یورو 2020 آسان محسوب نمی‌شود. در بازی‌های ملی فروردین، مقدونیه شمالی، آلمان را برد و ترکیه، هلند را شکست داد اما همه تیم‌های گروه F یا همان گروه مرگ قطعاً دوست داشتند در گروه‌هایی بودند که ایتالیا، بلژیک و هلند در آن حاضر بودند و با امثال مقدونیه و ترکیه بازی کنند.
مراحل حذفی داستانی کاملاً متفاوت دارد به این معنا که نباختن به اندازه بردن مهم است. هدف هر بازی ماندن در تورنمنت است و اگر شما با تساوی‌های بدون گل و پیروزی در ضربات پنالتی به این هدف برسید بهتر از آن است که یک مسابقه را 3 بر صفر ببرید و بازی بعدی را یک بر صفر ببازید.
تقابل با رقبای سخت در مرحله گروهی از جهاتی باعث می‌شود تیم آمادگی بهتری برای مراحل حذفی داشته باشد تا اینکه در گروه آسانی قرار گیرد. در سه تا از شش تورنمنت قبلی، قهرمان با یکی از تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی همگروه بوده بنابراین بازی با تیم‌های سخت در مرحله گروهی یک مزیت به حساب می‌آید اگر بتوان از گروه عبور کرد.
اما علاوه بر کسب 9 امتیاز در مرحله گروهی، این سه تیم احتمالاً از مسیر آسانتری تا نیمه‌نهایی برخوردار می‌شوند و شانس حذفشان زیاد نیست. پرتغال در یورو 2016 از یک قرعه دلخواه بهره برد و کرواسی سخت‌ترین حریفش تا فینال با فرانسه بود. امسال هلند ممکن است در یک‌هشتم‌نهایی با حریفی سخت روبه‌رو شود اما در مرحله بعد شانس دارد که با ولز یا دانمارک بازی کند در حالی که ایتالیا بسیار خوشحال می‌شود از اینکه در نخستین مرحله حذفی باید با اتریش بازی کند هر چند احتمال رویارویی‌اش با بلژیک در یک‌چهارم‌نهایی وجود دارد.
ایتالیا، بلژیک و هلند از جمله مدعیان قهرمانی این تورنمنت هستند اما اگر شش یا هفت امتیاز هم در گروه می‌گرفتند، همچنان مدعی محسوب می‌شدند. آنها تیم‌های جذابی بودند اما بازی‌های بزرگتر و سخت‌تری در راه دارند. نباید فراموش کنیم مرحله گروهی که به پایان می‌رسد، همچنان 16 تا از 24 تیمی که جام را شروع کردند، همچنان در آن حضور دارند.
منبع: فوربز

Page Generated in 0.0049 sec