printlogo


کد خبر: 231405تاریخ: 1400/4/3 00:00
آخرین دفاعیات پرونده ویلموتس به امید کاستن از غرامت 6 میلیون یورویی
دادگاه داوری ورزش رأی فیفا را می‌شکند؟

ایران ورزشی- امروز تکلیف پرونده جنجالی، پیچیده و پرهزینه مارک ویلموتس روشن می‌شود و آخرین فرصت برای فدراسیون فوتبال است که در دادگاه داوری ورزش بتواند حکم فیفا را بشکند.
ویلموتس در زمان ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال با وعده ارائه فوتبال تهاجمی و با قراردادی سه ساله جانشین کارلوس کی‌روش شد، ولی همان زمان رقم بالای قرارداد او محل بحث فراوانی بود.
مربی بلژیکی در شروع کارش بازی‌های آسانی داشت و نتایج خوبی گرفت، ولی دو بازی حساس مقابل بحرین و عراق را باخت تا تیم ملی در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار بگیرد. با این حال ضعف‌های فنی تنها مشکل همکاری با این مربی نبود و ویلموتس با استفاده از کم‌کاری فدراسیون و عقب افتادن دستمزدش توانست درخواست فسخ یکطرفه قراردادش را بدهد.
این اتفاق پیش از بازی با عراق رخ داد، ولی فدراسیون با پرداخت بخشی از قرارداد ویلموتس در ترکیه او را متقاعد کرد برای این بازی حساس راهی اردن شود و روی نیمکت تیم ملی بنشیند. شکست در این بازی آخرین بندهای اتصال ویلموتس و فوتبال ایران را پاره کرد و طرفین به سمت قطع همکاری رفتند، ولی مدارکی که این مربی از تعلل مسئولان وقت فدراسیون در پرداخت دستمزدش داشت به او کمک کرد که از فیفا حکمی علیه فوتبال ایران بگیرد.
رقم غرامتی که فیفا تعیین کرده حدود 6 میلیون یورو است و با در نظر گرفتن ارقامی که فدراسیون پیش از این پرداخت کرده، قرارداد ویلموتس را به گران‌ترین و زیانبارترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران تبدیل می‌کند. خسارت این قرارداد آنقدر سنگین بود که برای تاج چاره‌ای جز استعفا باقی نگذاشت. او برای پرداخت دو میلیون یورو به ویلموتس و راضی کردن او به حضور در بازی عراق دو میلیون یورو از شستا قرض کرده بود که بعداً به دردسر بزرگی برای فدراسیون فوتبال تبدیل شد.
رقم بالای غرامت ویلموتس ماجرای ویلموتس را به یک پرونده ملی تبدیل کرد و پای نهادهای دیگر هم به آن باز شد تا از پرداخت این خسارت ناعادلانه به مربی بلژیکی جلوگیری شود. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور یکی از افرادی است که تلاش زیادی برای این پرونده داشته است. او شهریور سال گذشته پس از جلسه‌ای که در این‌باره برگزار شد، گفت: «وزیر ورزش و جوانان، معاون حقوقی وزیر امور خارجه، معاون ورزش قهرمانی وزیر ورزش و جوانان، مدیرکل دفتر حقوق بین‌الملل دفتر رئیس جمهور، معاون امور حقوقی دولت، رئیس امور توافق‌های بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور، رئیس سابق، سرپرست، دبیر و جمعی از مدیران فدراسیون در این جسله حضور داشتند و قرارداد آقای ویلموتس با فدراسیون مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نتایج حاصل از مباحث جلسه، تمهیدات لازم برای دفاع مستدل از منافع فدراسیون فوتبال و مصالح ورزش کشور در دادگاه حکمیت ورزش پیش‌بینی شد.»
معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: «ما امید زیادی داریم با توجه به مستندات مطروحه در این جلسه که قرار شد در اختیار تیم حقوقی قرار گیرد، ان‌شاءالله پرونده را به خوبی مدیریت و هدایت کنیم و برای این کار سازمان حقوقی دولت در مقام کمک به فدراسیون همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت. فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال بر اینکه به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند پول‌های فدراسیون فوتبال را پرداخت کند تأکید کرده و این نامه نشان می‌دهد پرداخت حقوق سرمربی سابق تیم ملی از کانال‌های بانکی مقرر، با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم کار آسانی نبوده و لذا نباید از این موضوع به سادگی گذشت.»
او در ماه‌های گذشته هم این پرونده را دنبال کرده و در این راه دو وکیل خارجی هم در این پرونده همکاری دارند. امروز جلسه دفاعیات در دادگاه داوری ورزش به پایان می‌رسد و رأی پرونده ویلموتس به زودی اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد شواهد به نفع مربی بلژیکی باشد، ولی فدراسیون فوتبال امیدوار است که رأی فیفا بشکند و فوتبال ایران مجبور به پرداخت غرامت کمتری شود.
 

Page Generated in 0.0054 sec