printlogo


کد خبر: 230626تاریخ: 1400/3/20 00:00
جوکیچ، بهترین بازیکن NBA شد:
خیلی شانس آوردم

در رقابتی سخت میان بهترین‌های مرحله گروهی این فصل NBA، این بازیکن بزرگ تیم دنور ناگتس، نیکولا جوکیچ بود که عنوان ارزشمندترین بازیکن (MVP) را از آن خودش کرد.
ستاره ناگتس، اولین بازیکن صربی شد که جایزه MVP مرحله گروهی NBA را کسب می‌کند. علاوه بر این او رده‌پایین‌ترین بازیکن انتخاب شده از «درفت NBA» است که این افتخار را به دست می‌آورد. سال 2014 ناگتس جوکیچ را که در رقابت برای ورود به NBA نفر چهل‌و‌یکم شده بود، جذب کرد. 7 سال بعد همان بازیکن طوری MVP را کسب کرد که کسی برای تصاحب این عنوان حتی نزدیکش هم نشد. جوکیچ 90 تا از 101 رأی اول را به خودش اختصاص داد.
بلافاصله پس از معرفی جوکیچ، این بازیکن 26 ساله گفت که چگونه از یک نوجوان گمنام به برنده ارزشمندترین جایزه فردی مهم‌ترین لیگ بسکتبال دنیا تبدیل شد: «باید بگویم که شاید با کلی شانس و اینکه افراد زیادی هم به من اعتماد کردند، برایم زحمت کشیدند تا بتوانم به اینجا برسم. البته خودم هم کلی تلاش کردم. پس یک مقدار از همه چیز در کنار هم باعث شد که این اتفاق رخ دهد.»
شکیل اونیل ستاره سابق NBA و یکی از آخرین سنترهایی که جایزه MVP را برد، سؤال بعدی را از جوکیچ پرسید: «آیا هرگز تصور می‌کردی MVP، NBA شوی؟»
او گفت: «راستش من حتی فکر نمی‌کردم که حتی در NBA‌ بازی کنم. زمانی که در صربستان وارد رشته بسکتبال شدم، رؤیایم بازی در یورولیگ بود چون آن بزرگترین تورنمنتی بود که می‌توانستم شرکت کنم. وقتی که دنور ناگتس مرا درفت کرد، فرصتی برای تبدیل شدن به یک بازیکن NBA به دست آوردم و فکر می‌کنم که به خوبی قدر آن فرصت را دانستم».
جوکیچ که بدون شک خلاق‌ترین سنتر فصل جاری NBA بوده است، در این پست انقلابی به پا کرد که یادآور خاطرات روزهای درخشش اولین ‌MVP‌ اروپایی NBA، دیرک نوویتزکی از آلمان بود اما در حالی که نوویتزکی در پرتاب و دریبل‌زنی تبحر داشت، جوکیچ به خاطر مهارتش در پاس دادن و موقعیت‌سازی برای هم‌تیمی‌هایش معروف شد. البته این بدان معنا نیست که او در کسب امتیاز ضعیف بود چرا که علاوه بر 8/10 ریباند و 3/8 پاس گلی که به طور متوسط در هر بازی داشت، به طور میانگین در هر حضورش در زمین بازی 4/26 امتیاز هم می‌گرفت که برای یک سنتر آمار فراتر از عالی است.
جوکیچ برای کسب MVP مرحله گروهی فصل جاری NBA، رقبایی مانند جوئل امبید سنتر قدرتی تیم فیلادلفیا سونی سیکسرز و استیفن کری گارد گلدن استیت وریرز داشت که به ترتیب دومین و سومین نفری بودند که بیشترین آرا را کسب کردند. جیانیس آنتتوکونمپو ستاره تیم میلواکی باکس که در سال‌های 2019 و 2020 برنده MVP شد هم بالاتر از کریس پل ستاره فینیکس سانز نفر چهارم شد.

Page Generated in 0.0061 sec