printlogo


کد خبر: 230568تاریخ: 1400/3/19 00:00
استارت مهدی‌زاده و علیپور از جمعه در پاریس
آخرین فرصت برای ورود به توکیو

ایران ورزشی- آخرین مرحله از رقابت‌های کسب سهمیه مسابقات گزینشی کاراته برای مشخص شدن تکلیف ورزشکاران راه یافته به این دوره از بازی‌ها طبق اعلام کمیته برگزاری لیگ جهانی کاراته قرار است از 11 تا 13 ژوئن (21 تا 23 خردادماه) در پاریس (فرانسه) برگزار شود. رقابتی مهییج و سرنوشت‌ساز برای کاراته کشورمان که به دنبال افزایش سهمیه‌های المپیکی خود توسط دو تن از ستاره‌های این رشته یعنی امیر مهدی‌زاده در وزن 67- کیلوگرم مردان و رزیتا علیپور در وزن 61- کیلوگرم زنان است. البته با توجه به شرایط گروهی و امتیازات المپیکی این دو ملی‌پوش فعلاً روی کاغذ شانس امیر مهدی‌زاده برای المپیکی شدن بیش از رزیتا علیپور است اما باید منتظر ماند و دید که نهایتاً در میدان مبارزه چه شرایطی برای کاراته ایران و نماینده‌های کشورمان در پاریس رقم می‌خورد.
 
آخرین فرصت کاراته برای افزایش سهمیه
براساس شرایط و توضیحات سایت رسمی فدراسیون جهانی کاراته درخصوص نحوه و میزان تقسیم سهمیه‌های المپیکی در لیگ جهانی کاراته پاریس قرار است گویا در این مسابقات 24 سهمیه بازی‌های المپیک بین نفرات و چهره‌های برتر تقسیم شود. بر همین اساس 3 کاراته‌کای برتر در هر یک از 8 رده المپیکی، نهایتاً بلیت سفر به توکیو 2021 را کسب می‌کنند. مسابقات کسب سهمیه پاریس 2021 آخرین فرصتی است که ورزشکاران برای حضور در این بازی‌ها دارند. پس از این رویداد، لیست نهایی 80 زن و مرد که نماینده کاراته در بزرگترین رویداد ورزشی جهان هستند، اعلام می‌شود. پیش از این مسابقه نیز 40 نماینده از نزدیک به 20 کشور جهان از طریق رنکینگ، مستقیم به بازی‌ها راه یافتند.
آخرین رویداد کسب سهمیه المپیک توکیو طبق برنامه اعلام شده در سالن ورزشی «پیر دو کوبرتن» در پاریس برگزار می‌شود؛ محلی که با توجه به نامگذاری آن به یاد بنیانگذار بازی‌های المپیک مکان مناسبی برای برگزاری این رقابت‌ها محسوب می‌شود. این مسابقات جمعه و شنبه از ساعت 9 صبح الی 20:30 عصر (به وقت محلی) در پاریس و سالن محل برگزاری مسابقات برگزار می‌شود، در حالی که برنامه روز یکشنبه از ساعت 10 صبح استارت می‌خورد و تا 19 عصر ادامه خواهد داشت.
 
پاریس تورنمنتی تعیین‌کننده برای مهدی‌زاده و علیپور
محبوبیت جهانی کاراته را می‌توان در لیست گسترده شرکت‌کنندگان برای حضور در این مسابقات مهم (لیگ جهانی و گزینشی المپیک توکیو) مشاهده کرد. برای شرکت در این تورنمنت جهانی نزدیک به ۵۰۰ شرکت‌کننده از ۹۸ کشور و از پنج قاره ثبت‌نام کرده‌اند. فدراسیون‌های ملی مجاز به ثبت‌نام یک ورزشکار در هر رده بودند، به استثنای آن رده‌هایی که ورزشکاران آنها قبلاً موفق به کسب سهمیه شده‌اند.
بر همین مبنا با نیم نگاهی به لیست شرکت‌کنندگان در لیگ جهانی کاراته پاریس می‌توان دریافت که فرانسوی‌ها میزبان کاراته‌کاهای نخبه و قهرمانان جهان از پنج قاره هستند. قهرمانان بزرگی چون «دورتا باناسزچیک» از لهستان، «الینه چاتزیلیادو» از یونان و صاحبان پیشین عنوان قهرمانی جهان چون «الکساندرا ریچیا» از فرانسه، «آلیسا بوچینگر» از اتریش، «امیر مهدی‌زاده» در بخش مردان و «رزیتا علیپور» در بخش زنان از ایران، یا «جردن توماس» از انگلیس که در جمع دیگر رقبا قرار است در پاریس برای تعیین سرنوشت المپیکی خود مبارزه کنند.
 
طراحی لیگ جهانی پاریس
 به سبک و سیاق نو
اینطور که از ظواهر امر پیدا است، برخلاف مسابقات معمول کاراته که از سیستم حذفی پیروی می‌کنند، مسابقات کسب سهمیه پاریس با سیستم دوره‌ای برگزار می‌شود. 
بدین ترتیب که پس از دور اول که به صورت حذفی است، دو فینالیست و دو برنده بازی شانس مجدد در یک جدول به مصاف هم می‌روند تا ضمن صدور جواز حضور در المپیک برای سه کاراته‌کای برتر هر رده به آنها مدال نیز اهدا شود. امیر مهدی‌زاده در وزن ۶۷- کیلوگرم، رزیتا علیپور در وزن ۶۱- کیلوگرم، فاطمه صادقی و ابوالفضل شهرجردی هم در کاتای انفرادی نمایندگان ایران در این مسابقات هستند که عصر روز دوشنبه برای حضور در این رویداد و افزایش سهمیه المپیکی کاراته ایران در توکیو تهران را به مقصد پاریس ترک کردند. تاکنون تکلیف سهمیه بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده در بخش مردان و حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار در بخش زنان برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو قطعی شده است.

Page Generated in 0.0057 sec