printlogo


کد خبر: 230564تاریخ: 1400/3/19 00:00
واینالدوم در پاری‌سن‌ژرمن چه نقشی خواهد داشت؟
نقشه‌های پوچتینو

چند روز بود که به نظر می‌رسید گئورگینیو واینالدوم به بارسلونا خواهد پیوست. این انتقال خوبی برای این بازیکن آزاد بود، اما در فوتبال، ماجراها همیشه به‌صورت سرراست پیش نمی‌روند.
حالا همه چیز عوض شده است. واینالدوم زرق‌وبرق نوکمپ را رها کرده و به شهر پرتجمل پاریس می‌رود تا برای پاری‌سن‌ژرمن بازی کند. دستمزد بالایی که این باشگاه می‌پردازد او را وسوسه کرد، همانطور که موریسیو پوچتینو وسوسه شد.
اینکه دو باشگاه بزرگ اروپا بر سر جذب این بازیکن با هم رقابت داشتند نشان می‌دهد واینالدوم هنوز چیزهای زیادی برای عرضه دارد. پی‌اس‌جی امیدوار است او به‌خوبی در این تیم جا بیفتد. هرچه باشد، این تیم در برخی مناطق مهم زمین، مشکل داشت. آنها در لیگ قهرمان نشدند و این در حالی است که با مالکیت قطری‌ها، قهرمانی در لیگ برای‌شان یک ضرورت است.
پی‌اس‌جی برای فصل بعد نیاز به تقویت دارد. حضور واینالدوم نشان می‌دهد پوچتینو روی خط میانی متمرکز شده است. مارکو وراتی بازیکنی کلیدی برای پی‌اس‌جی است. زمانی که او در زمین باشد، هم‌تیمی‌هایش عالی بازی می‌کنند. اما بدون تلاش‌های او در مرکز زمین، این تیم بسیار آسیب‌پذیر می‌شود.
وراتی، ملی‌پوش ایتالیا، به جنگندگی، سختکوشی و توان تکنیکی‌اش در پست بازیساز عقب میدان مشهور است. اما او دچار بحران مصدومیت بوده و شاید یورو 2020 را از دست بدهد. پی‌اس‌جی هم بدون او مشکل داشته است.
واینالدوم می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. او هافبکی «باکس-تو-باکس» (پوشش‌دهنده زمین بین دو هجده‌قدم) است که بسیار می‌دود و می‌تواند کمک کند که تیمش در مناطق مختلف زمین بهتر شود.
تردیدی نیست که تیم استعدادیابی پی‌اس‌جی، به شکلی خستگی‌ناپذیر واینالدوم را تحت بررسی قرار داده و آمار او را ارزیابی کرده‌اند. اما آمار درباره او چه می‌گوید؟ بیشترین دقایق بازی واینالدوم برای لیورپول در فصل گذشته در لیگ برتر بوده است. به همین دلیل به آمار او در لیگ می‌پردازیم.
اول از همه شوت‌زنی. برای موفقیت در پی‌اس‌جی باید یا گل بزنید، یا دست‌کم در حرکات منجر به گل نقش داشته باشید. واینالدوم در این مسائل خیلی خوب نبوده است و البته پوچتینو از این موضوع باخبر است. او در فصل گذشته 31 شوت زد که دوتایش گل شد. تنها 9 شوت او داخل چارچوب بود، یعنی 29درصد. پی‌اس‌جی انتظار ندارد واینالدوم این تیم را به گل برساند.
اما پاس دادن چطور؟ هر هافبک خوبی باید در پاس‌دهی عالی کار کند. واینالدوم 1747 پاس داده که 1630 پاس به مقصد رسیده است. او روی پاس‌های کوتاه و متوسط خوب بوده است. آمار او روی پاس‌های بلند هم عالی است. او 171 پاس بلند داده که 153 پاس درست بوده است.
البته این بازیکن سابق نیوکاسل از نظر پاس گل آمار خوبی ندارد. او در فصل گذشته لیگ برتر هیچ پاس گلی نداد و این نشان می‌دهد پی‌اس‌جی از او به‌عنوان هافبک دفاعی استفاده خواهد کرد؛ جایی که به سراغ گرفتن توپ از حریفان برود.
به این ترتیب باید آمار دفاعی او را در نظر گرفت. واینالدوم در فصل گذشته روی پای 30 بازیکن تکل زد که 9تا در نزدیکی محوطه جریمه لیورپول بود، 16تا در میانه میدان و پنج‌تا در یک‌سوم تهاجمی لیورپول.
پوچتینو می‌خواهد واینالدوم در طول زمین بدود و توپ را از بازیکنان حریف بگیرد و این بازیکن همین کار را انجام خواهد داد.
دستمزد بالای او هم نشان می‌دهد قرار است از او در ترکیب ثابت استفاده شود. اگر اینطور شود، آندر اررا، دانیلو پریرا و رافینیا روی نیمکت می‌نشینند.
اررا در منچستریونایتد با انرژی خستگی‌ناپذیر، شور و هیجان و خونسردی‌اش مشهور شد. واینالدوم هم بازیکنی همه‌کاره است و می‌تواند جای اررا را بگیرد.
اما در هر حال پوچتینو کار سختی برای انتخاب سه هافبک خود در فصل بعد خواهد داشت. برای مثال پریرا بیشتر جریان بازی را تحمیل می‌کند و رافینیا که در سال 2020 از بارسلونا آمد، می‌تواند موتور خلاق تیم پشت سه مهاجم ستاره باشد. ادریسا گیه، پابلو سارابیا، یولیان دراکسلر و لئاندرو پاردس هم هستند.
پی‌اس‌جی سرمایه خوبی صرف واینالدوم کرده است و به نظر می‌رسد او نقش مهمی در تیم پوچتینو خواهد داشت. انتظارات از او بالا خواهد بود. پوچتینو پس از اینکه جانشین توماس توخل شد، عالی نبوده است، اما فلسفه او همانی است که بود.
تیم‌های او با سیستم‌های 1-3-2-4 یا 3-3-4 بازی می‌کنند و از وسط به سمت دروازه حریف بازیسازی می‌کنند. همه هافبک‌های پی‌اس‌جی در این مرحله نقشی مهم دارند و واینالدوم قرار است توپ را نگه دارد و آن را به پیش ببرد. سپس کیلیان امباپه، نیمار و آنخل دی‌ماریا را می‌توان در کناره‌ها به کار گرفت و با این فوق‌ستاره‌ها پی‌اس‌جی مشکل زیادی در گلزنی ندارد.
حضور واینالدوم در تیم پوچتینو دیدنی خواهد بود، به‌ویژه که این بازیکن هلندی حسرت می‌خورد که زودتر زیر نظر این مربی بازی نکرده است. او در سال 2016 گفت: «من پیش از اینکه با لیورپول مذاکره کنم، به خانه موریسیو پوچتینو رفتم. پس از ملاقات، به ایجنتم گفتم: من به تاتنهام می‌روم. پوچتینو مربی فوق‌العاده‌ای است. به نظرم تاتنهام گزینه خیلی خوبی برای من بود، اما بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدیم.»
حالا زمان همکاری این دو رسیده است و باید دید چه خواهند کرد.
منبع: دیلی‌میل
 

Page Generated in 0.0062 sec