printlogo


کد خبر: 230551تاریخ: 1400/3/19 00:00
شب تاریخی برای دروازه‌بان آلمان
قطار نویر ترمز ندارد

دوم ژوئن 2009 آلمان در ورزشگاه آل‌مکتوم دبی به مصاف امارات رفت و بعد درون دروازه‌اش یکی از چهره‌های درخشان فوتبال آلمان بود. این داستان مانویل نویر است که 12 سال و چند روز بعد به آمار یکصد بازی ملی رسید. او کاپیتان تیم و دروازه‌بانی در کلاس جهانی است. برنده جایزه بهترین دروازه‌بان سال 2020، دستکش طلایی جام‌جهانی 2014 را هم برد و از آن مهم‌تر قهرمان جهان شد. یواخیم لوو که به‌خوبی نخستین بازی نویر را به یاد می‌آورد، درباره‌اش می‌گوید: «از همان لحظه اول احساس می‌کردم یکی از بهترین دروازه‌بان‌های جهان می‌شود.»
نویر در برد 7 بر یک آلمان در آخرین دیدار تدارکاتی قبل از شروع یورو 2020 برابر لتونی سیزدهمین بازیکن آلمانی با صد بازی ملی شد، البته او اولین دروازه‌بان این فهرست است و 43 کلین‌شیت در کارنامه‌اش دیده می‌شود.
نویر 35ساله علاوه بر دستاوردهای زیادی که با تیم ملی آلمان و بایرن‌مونیخ به دست آورده، سبک بازی متمایزی را هم به نمایش گذاشته. او تجسم نقش دروازه‌بان-سوییپر است و بهتر از هرکسی در دوران مدرن بازی می‌کند. تقریباً هر مربی دروازه‌بانی برای آموزش به شاگردان جوان خود از شیوه بازی او در بازی یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2014 مقابل الجزایر استفاده می‌کند. او در این بازی بارها خطر کرد، پاس‌های مؤثر داد و برای دفع توپ تا حدود وسط زمین پیش رفت. آن شب آلمان در وقت اضافی 2 بر یک پیروز شد.
موفقیت نویر به کیفیت دروازه‌بانی او محدود و منحصر نمی‌شود چون یک رهبر فوق‌العاده درون زمین است. او از سال 2016 کاپیتان آلمان است و بازوبند کاپیتانی بایرن‌مونیخ را نیز در اختیار دارد. از نظر او ارتباط خوب کلید موفقیتش است. او از عقب زمین، تیم را راهنمایی می‌کند و البته مطمئن است که هم‌تیمی‌ها زبان بدن او را به‌خوبی درک می‌کنند.
برند لنو و کوین تراپ، دروازه‌بان‌های ذخیره آلمان هیچ شکایتی از اینکه فرصت بازی پیدا نمی‌کنند، ندارند. لنو از آرسنال می‌گوید نویر مثل 25ساله‌هاست و هر روز می‌شود از او آموخت ضمن اینکه با وجود دو دروازه‌بان برزیلی فوق‌العاده در لیگ برتر، آلیسون بکر و ادرسون به‌ترتیب از لیورپول و منچسترسیتی، برای او در لیگ برتر رقیبی نمی‌بیند و نویر را بازیکن کامل‌تری می‌داند. تراپ 30ساله و دروازه‌بان آینتراخت فرانکفورت هم از حضور مثبت و مؤثر نویر می‌گوید و اینکه هرگز نمی‌شود تصور کرد اعتماد به نفسش کم شده است.
او قبل از بازی با لتونی مدال افتخار فدراسیون فوتبال آلمان را دریافت کرد که جایزه باارزشی است، بخصوص برای دروازه‌بان‌ها. در این بازی هم دستکش مخصوصی داشت با شماره 100. نویر اصلاً خیال بازنشستگی ندارد: «من از بازی لذت می‌برم و قصد کناره‌گیری از تیم ملی را ندارم.»
قرار است بعد از یورو مربی سابقش در بایرن‌مونیخ، ‌هانسی فلیک جای یواخیم لوو را بگیرد و این یعنی آینده برای او درخشان است. ایستگاه بعدی: قطر 2022.
منبع: فیفا
 

Page Generated in 0.0059 sec