printlogo


کد خبر: 230529تاریخ: 1400/3/18 00:00
صالحی امیری: کاروان ایران با «عزت» در المپیک حاضر می‌شود
تغییر دولت در نگاه ملی بر منافع ملی تأثیر ندارد
رئیس کمیته ملی المپیک نگرانی ها درباره تغییر دولت و تاثیر آن در پرداخت پاداش مدال‌آوران المپیک اطمینان داد که همه دولت‌ها آرزوی درخشش کاروان را دارند و پاداش‌های تعیین شده در تعهدات دولت است

ایران ورزشی - در فاصله حدود 50 روز تا آغاز بازی‌های المپیک توکیو، رئیس کمیته ملی المپیک به همراه نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی به توکیو و پیمان فخری، معاون کاروان روبه‌روی خبرنگاران می‌نشینند تا گزارشی از وضعیت موجود بدهند و به سؤالاتی که درباره کاروان وجود دارد، پاسخ بدهند. در این نشست صالحی امیری درباره آنچه تا به امروز انجام شده، می‌گوید: «برای ساماندهی کاروان در سه گروه ستاد عملیاتی، عالی و ستاد فرهنگی فعالیت‌هایی را پیش بردیم. در حال حاضر همه ملی‌پوشان اعزامی به توکیو در اردوی داخلی یا برون‌مرزی حضور دارند، همگی در آمادگی کامل به سر می‌برند، وظیفه حمایت و پشتیبانی خود را به صورت مستمر انجام داده و هر آنچه برای حضور با عزت لازم باشد، انجام می‌دهیم.» او تأکید دارد شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که کاروان ایران با عزت در المپیک حاضر شود.
صالحی امیری با تأکید بر اینکه تاکنون برای کاروان محدودیتی نداشتیم، ادامه می‌دهد: «با وجود خیلی از کمبودها، حمایت حداکثری را از طرف دولت داشتیم و مطمئن هستیم قهرمانان ما در توکیو خواهند درخشید و کام‌ ملت را شیرین می‌کنند.»
او اشاره‌ای به شرایط کلی ورزش دارد و می‌گوید: «امروز تمام ورزشکاران ما از نظر روحی و جسمی آمادگی صددرصدی دارند، حتی ورزشکاری مانند سهراب مرادی که کسب سهمیه نکرده همچنان امیدوارانه پیگیر تمریناتش است، در کاراته و کشتی هم شرایط به همین شکل است. برای حل بخشی از معضلات روحی و روانی ورزشکاران که مربوط به مسائل مالی می‌شود، اقدام شده است، علاوه بر اینکه ١٠ نفر بورسیه هستند، تمام اعضا حقوق ماهیانه گرفته‌اند، با فدراسیون‌ها هماهنگ هستیم که به مسائل آنها رسیدگی شود. تقریباً روزی نیست که دغدغه ورزشکاران را نداشته باشیم.»
صالحی امیری در واکنش به پرسشی که در رابطه با پاداش‌های مدال‌آوران و تأثیر تغییر دولت در رابطه با آن مطرح شد نیز اینطور پاسخ می‌دهد: «تغییر دولت در نگاه ملی بر منافع ملی تأثیر نخواهد داشت. همه دولت‌ها آرزوی درخشش کاروان را دارند. این وظیفه نهادهای مسئول در ورزش است که پشتیبان ورزشکاران باشند. آنچه به عنوان پاداش مطرح شد در تعهدات دولت است. ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم و تا امروز هم به این تعهدات عمل کرده‌ایم. تا الان ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها، بخشی از نیازها برای حضور در المپیک و...  انجام شده است.»
 صالحی امیری در مورد فعالیت‌های فرهنگی پیش‌بینی شده برای المپیک هم مواردی را مطرح می‌کند: «ستاد فرهنگی همزمان با ستاد عملیاتی شکل گرفت، مرحله به مرحله پیگیر فعالیت‌های این ستاد بود، برنامه‌های گسترده‌ای پیش‌بینی شده بود، قرار بر همراه داشتن ارکستر بود و اینکه در توکیو نمایش فیلم با زیرنویس انگلیسی و ژاپنی، برگزاری نمایشگاه و...  را داشته باشیم. در بعد داخلی هم با ١٠ نهاد برای فعالیت‌های فرهنگی هماهنگی داشتیم اما با شیوع کرونا محدودیت‌هایی اعمال شد و ما مجبور به محدود کردن برنامه‌های خود شدیم. در این زمینه اخیراً نشست‌هایی با سفیر ژاپن داشتیم، نتیجه‌ای که تا امروز حاصل شد این است که با اعمال محدودیت‌ها، فعلاً برگزاری نمایشگاه ایران زیبا، نمایش فیلم با زیرنویس، توزیع هدایا و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را خواهیم داشت. برای هفته المپیک هم یک هفته برنامه خواهیم داشت.» 
سجادی: نمایندگان مجلس به المپیک نمی‌روند
کاروان ایران آماده اعزام است
در جریان نشست مسئولان کاروان اعزامی به المپیک، نصرالله سجادی به عنوان سرپرست کاروان ایران در توکیو مواردی را مطرح می‌کند که قابل تأمل است. او ابتدا گزارشی از برنامه‌های کاروان ارائه می‌کند و می‌گوید: «طبق اعلام کمیته برگزاری بازی‌ها، به منظور حفظ سلامتی و ایمنی ورزشکاران تأکید شده کاهش تردد در دهکده ورزشکاران انجام گیرد. ورزشکاران و همراهان ۵ روز زودتر از مسابقه خود نمی‌توانند در دهکده مستقر شوند و اگر شرکت‌کنندگان اختلاف ساعتشان با ژاپن زیاد باشد می‌توانند درخواست بدهند که زودتر بیایند و این درخواست بررسی می‌شود. برای رشته‌های انفرادی استثنا دارند و اگر رقابت یک ورزشکار زودتر از سایرین تمام می‌شود باید از قبل درخواست بدهند تا 72 ساعت در دهکده بماند. اگر هر یک از افراد اعم از ورزشکار، مربی، کادر سرپرستی و خبری تستش مثبت باشد باید 15 روز قرنطینه شود. میزبان تلاش دارد برای تأمین سلامت همه حاضرین دقت‌های لازم را انجام دهد. زمان استقرار در دهکده بازی‌ها نیز ۲۲ تیر ماه است و کادر سرپرستی می‌تواند مستقر شود.»
سجادی با این توضیح تأکید دارد که همه کارها برای اعزام بی‌دردسر کاروان ایران به المپیک انجام شده است: «تیم‌های ما از یک سال قبل به صورت فشرده تمرینات خود را ادامه می‌دهند و در شرایط خیلی دقیق کار می‌کنند و مشکلی تا به امروز برای ورزشکاران و مربیان پیش نیامده است. می‌توانیم این را اعلام کنیم که آمادگی حضور در بازی‌ها را داریم. بازی‌ها اول مرداد برگزار می‌شود که افتتاحیه آن به گستردگی دوره‌های قبل نیست. ورزشکاران فقط مجاز به تردد در دهکده و سالن‌ها هستند. رشته‌هایی که در دهکده اصلی نیستند مثل دوچرخه‌سواری اجازه تردد در دهکده اصلی بازی‌ها را ندارند.
سرپرست کاروان ایران در مورد انتخاب پرچمدار هم توضیح کوتاهی می‌دهد: «در جلسه بعدی ستاد عالی تصمیم می‌گیریم و پرچمدار باید از میان تیم‌هایی باشد که آن زمان در المپیک حضور داشته باشند.»
در ادامه نشست، سجادی با این سؤال مواجه می‌شود که چرا از وضعیت مدالی و نتیجه کاروان ایران در المپیک پیش‌بینی انجام نمی‌شود: «این موضوع به این معنی نیست که فدراسیون‌ها نمی‌دانند چه کاری می‌خواهند در المپیک انجام دهند. در کاراته، کشتی، تکواندو و شمشیر بازی تیمی بالای ۷۰ درصد شانس کسب مدال داریم. در رشته‌ای مانند وزنه‌برداری چون هنوز سهمیه‌ها اعلام نشده نمی‌توان پیش‌بینی مدال کرد. در کل وضعیت خوب است. ابتدا امیدواریم که ورزشکاران ما مبارزه خوبی انجام دهند و گرفتن مدال در مرحله بعد قرار دارد.»
سجادی در مورد لحاظ نشدن سهمیه المپیک بریمانلو در جودو در سهمیه کاروان و اینکه او می‌تواند زیر پرچم IOC شرکت کند یا خیر، توضیح کوتاهی می‌دهد: «تا امروز از سوی فدراسیون جهانی جودو چنین چیزی اعلام نشده است. اگر سهمیه گرفته بود به میزبان و کمیته ملی المپیک اعلام می‌شد چون سهمیه نگرفته پس زیر پرچم کمیته بین‌المللی المپیک هم نمی‌تواند مسابقه بدهد.»
سجادی در پاسخ به این پرسش که چند نفر میهمان قرار است به المپیک بروند و آیا همه ورزشی هستند یا مثل ادوار گذشته از نمایندگان مجلس هم حضور خواهند داشت، می‌گوید: «کمیته برگزاری بازی‌ها تعداد میهمانان را کم کردند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده حدود چهار کارت داریم که برای هر کارت سه نفر اعزام می‌شوند و چرخشی است. برنامه‌ریزی کردیم از فدراسیون‌ها و هیأت اجرایی و وزارت ورزش افرادی بروند که در این بین نماینده مجلس نداریم. صددرصد همه ورزشی هستند. وزیر هم نهم مرداد در المپیک حضور پیدا می‌کند.»
 
فخری: چهره‌هایی در کاروان داریم که شگفتی‌ساز می‌شوند
پیمان فخری که علاوه بر مربیگری تیم ملی سابر یکی از اعضای کادر سرپرستی کاروان ایران هم هست درباره برخی از اتفاق‌هایی که در ارتباط با کاروان در جریان است، توضیحاتی می‌دهد. او در جمع خبرنگاران می‌گوید: «به لحاظ حقوق بشری کمیته بین‌المللی المپیک واکسیناسیون را اجباری نکرد اما کشورها را ترغیب می‌کند که واکسن بزنند. از آنجا که ۷۲ ساعت قبل از حرکت، ورزشکاران باید تست کرونا بدهند با پنج آزمایشگاه صحبت شده که تست کاروان گرفته شود. کاروان در ۱۲ گروه از ۲۱ تیر تا هشت مرداد به المپیک می‌رود که آخرین گروه کشتی آزاد است و چهار مرداد نیز در ۱۳ گروه کاروان به ایران بر می‌گردد.»
او در مورد شکسته شدن رکورد کسب سهمیه المپیک هم می‌گوید: «رکورد کسب سهمیه و تعداد رشته‌ها قطعاً شکسته خواهد شد اما درباره رکورد زنان سخت است صحبت کنیم. ما در دوومیدانی و کاراته شانس حضور زنان را خواهیم داشت. اگر در پاریس سهمیه‌ای کسب شود، در این صورت تعداد زنان هم اضافه خواهد شد.»
فخری در مورد اینکه چرا پیش‌بینی مدال انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد ورزشکار شاخص در کاروان نداریم، می‌گوید: «ارزیابی که از مدال‌آوری داریم اما سابقه نداشته قبل از بازی‌ها اعلام کنند که چه تعداد مدال کسب می‌شود ولی مطمئناً ارزیابی اولیه داشته‌ایم. ورزشکاران شاخص خوبی در این دوره داریم. سه ورزشکار کاراته ما رنکینگ یک جهان را دارند. ورزشکارانی داریم که شاید شما برآورد مدال از آنها نداشته باشید اما ما داریم و مطمئن هستیم شگفتی‌ساز می‌شوند.»
رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی در مورد آخرین وضعیت احسان حدادی هم توضیحاتی می‌دهد: «کمر او آسیب دیده و قرار است کمیسیون پزشکی تشکیل شود. حدادی درد شدیدی دارد اما تمرینات خود را پیگیری می‌کند و منتظریم که برگردد.»

Page Generated in 0.0064 sec