printlogo


کد خبر: 230523تاریخ: 1400/3/18 00:00
بی‌پولی نفس آبی‌ها را می‌گیرد؟
تصویر هولناک «استقلال 1400»

یادداشت
علی مغانی     
 
حرف‌های بی‌پرده روز یکشنبه فرهاد مجیدی، تأیید همان شایعاتی بود که در ماه‌های گذشته، بارها به عنوان حرف‌های درگوشی مطرح شده بود؛ تصویری واضح از تیمی آشفته و پر از مشکلات ریز و درشت که سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری، نه فقط امروز که آینده این تیم را هم با مخاطرات جدی مواجه کرده. این همان وضعیتی است که کمابیش در سال‌های اخیر بر استقلال حکمفرما بوده. استقلال انگار عادت کرده در هر دوره، فصل را از نقطه «زیر صفر» آغاز کند و در ابتدای هر لیگ، وارث مشکلات سال گذشته باشد.
درآمدهای تیم «پیش‌خور» شده، بازیکنان از دریافتی ناچیزی که داشته‌اند دلخورند، پشتیبانی مدیریتی وجود ندارد، پولی در کار نیست، هنوز برنامه‌ای برای فصل آینده (حتی روی کاغذ) ارائه نشده و از همه بدتر، چشم‌اندازی برای پرداخت تعهدات آینده وجود ندارد. همه این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز یک سوم از فصل طولانی فوتبال ایران در پیش است و استقلال اگرچه بختی برای قهرمانی ندارد اما هنوز 2 هدف «قهرمانی در جام حذفی» و «کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا» باقی مانده. در چنین شرایطی که فصل هنوز برای استقلال تمام نشده، طبعاً همه تمرکز تیم باید روی موفقیت‌های آتی باشد اما ظاهراً حواشی و مشکلاتی که در اطراف تیم وجود دارد، مانع از آن خواهد شد که استقلال با آرامش کامل فصل را به پایان برساند.
مطابق آنچه فرهاد مجیدی گفته، استقلال در حال حاضر با کسری بودجه 100 میلیارد تومانی روبه‌رو است که در مقیاس فوتبال ایران، عددی بسیار بزرگ است. استفاده کردن از تعبیر «ورشکسته» برای استقلال، احتمالاً تعبیری اغراق‌آمیز است اما این مسأله را هم نمی‌توان منکر شد که دخل خالی آبی‌ها، به شکلی محسوس بر آینده این تیم تأثیری منفی خواهد گذاشت. از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد که در پایان فصل (و حتی شاید زودتر) استقلال ناگزیر است با بازیکنان خارجی خود خداحافظی کند، مستعدترین ستاره‌اش یعنی مهدی قایدی را برای تأمین بخشی از هزینه‌ها، در معرض فروش قرار دهد و در بازار نقل و انتقالات تابستانی نیز به جای آنکه به دنبال «بهترین‌ها» باشد، صرفاً مهره‌هایی را به خدمت بگیرد که «در دسترس» باشند. این دردناک‌ترین سناریوی ممکن برای استقلال در لیگ بیستم و یکم است؛ تیمی که در پایان تابستان باید با الهلال عربستان رقابت کند و برای موفقیت در لیگ تقویت شود، درگیر مشکلات بی‌شماری است که در نهایت به تضعیف تیم می‌انجامد. این دقیقاً نقطه مخالف رویایی است که هواداران برای آینده این تیم تصویر می‌کنند. هوادارانی که از ناکامی‌های پیاپی خسته شده‌اند، آرزو دارند که در فصل آینده از همیشه پرقدرت‌تر به لیگ وارد شوند اما با شرایط فعلی، بسیار بعید است که رویای آنها به حقیقت نزدیک شود.
 

Page Generated in 0.0064 sec