printlogo


کد خبر: 230486تاریخ: 1400/3/18 00:00
نگاهی به اندیشه‌های ساوت‌گیت برای یورو 2020
گریلیش، سوپراستار جدید انگلیس
به نظر می‌رسد انگلیس در یورو از هر سیستمی که استفاده کند، گریلیش نقشی کلیدی در حملات تیم خواهد داشت؛ ستاره‌ای که در یورو پیراهن مهم شماره 7 را به تن خواهد کرد

مدتی طول کشید تا گرت ساوت‌گیت، مربی تیم ملی انگلیس، متقاعد شود که جک گریلیش ارزش دعوت شدن به این تیم را دارد. این هافبک آستون‌ویلا حالا از فرصت خود در یورو 2020 استفاده خواهد کرد.
دو بازی دوستانه انگلیس پیش از یورو مقابل اتریش و رومانی در عمل، تمرینی محافظه‌کارانه بوده است. بسیاری از بازیکنان دارند از مصدومیت به شرایط آرمانی برمی‌گردند و برخی دیگر هم دیدارهای باشگاهی‌شان طول کشیده و دیر به تیم ملحق شده‌اند. برخی بازیکنان انگلیس هم به‌دلیل زانو زدن پیش از مسابقه، از سوی هواداران هو شدند.
ساوت‌گیت در این دو دیدار از دو ترکیب کاملاً متفاوت استفاده کرد و دو برد یک بر صفر به دست آورد. برد دوم او مقابل رومانی بود و اکنون بازی بعدی انگلیس مقابل کرواسی در گروه D یورو 2020 است. حالا گمانه‌زمانی‌های بسیاری انجام می‌شود که ساوت‌گیت چطور تیم تهاجمی‌اش را می‌چیند؛ اینکه آیا او از سیستم 1-3-2-4 که در این دو بازی به‌کار گرفت استفاده می‌کند، یا این که به سیستم 3-4-3 که پیش‌تر آن را ترجیح می‌داد برمی‌گردد؟
در هر دو صورت گریلیش بازیکنی مهم برای او خواهد بود. او مقابل رومانی در فاصله 22 دقیقه به پایان مسابقه یک پنالتی گرفت که مارکوس رشفورد آن را گل کرد. گریلیش باعث شد تیبریو کاپوسا، بازیکن تعویضی رومانی رویش خطا کند. نمایش گریلیش عالی نبود، اما او هفتمین بازی ملی خود را پشت سر می‌گذاشت و در طول مسابقه سرزنده بود و در نهایت هم برد تیمش را رقم زد.
هرچند ساوت‌گیت حاضر نشد در این دو بازی از بازیکنان چلسی و منچسترسیتی استفاده کند، چراکه آنها دیر به اردوی تیم اضافه شده بودند، اما در هر حال مهم است که گریلیش در هر دو مسابقه در پست شماره 10 و البته با شماره 7 به میدان رفت. انگلیس در نیمه دوم از سیستم 3-4-4 استفاده کرد و فرصت‌های بسیاری ایجاد کرد و گریلیش در این نیمه به سمت چپ خط میانی رفت. او البته هنوز کاملاً آماده نیست و تازه سه هفته است که پس از سه ماه مصدومیت به میادین برگشته است.
ساوت‌گیت گفت: «ما جک را در این دو بازی دیدیم که واقعاً می‌تواند روند دیدارها را عوض کند. او این‌بار از سمت چپ این کار را انجام داد. ما می‌خواهیم او به شرایط مسابقه برسد.»
این بازیکن 25ساله شماره 7 را به تن می‌کند که این نشان می‌دهد چه اهمیتی برای انگلیس پیدا کرده است. در انگلیس رقابت زیادی برای پست‌های تهاجمی وجود دارد. مارکوس رشفورد هست، هری کین برمی‌گردد و رحیم استرلینگ، فیل فودن و بوکایو ساکا هم هستند. گریلیش در دو فصل گذشته بازیکنی بوده که بیشترین خطا در لیگ برتر به روی او انجام شده است. او با رشفورد ترکیب خوبی را ساخته بود، ولی انگلیس در هر حال نیاز به ضربات شروع مجدد داشت تا به گل برسد. آنها یک پنالتی دیرهنگام را هم با ضربه جوردن هندرسون خراب کردند.
انگلیس از جام‌جهانی گذشته تاکنون 9 گل روی ضربات شروع مجدد زده که از سال 1966 که این آمار محاسبه می‌شود، بی‌سابقه بوده است. البته آنها در سال 2021 گزینه‌های متفاوتی داشته‌اند، اما با این حال این ضربات برای‌شان اهمیت بسیاری دارد. به این ترتیب جیمز وارد-پراوز بخت خوبی دارد که به‌عنوان آخرین بازیکن در لیست 26نفره ساوت‌گیت قرار بگیرد. این هافبک ساوتهمپتون یکشنبه عالی بود و ضربات ایستگاهی و کرنرها را با دقت بسیاری ارسال می‌کرد؛ هرچند بازیکنان از آنها بهره نمی‌بردند.
مصدومیت ترنت الکساندر-آرنولد به این معنا بوده که ساوت‌گیت حالا می‌تواند یک متخصص ضربات ایستگاهی را به تیم اضافه کند. وارد-پراوز گزینه اصلی حضور در لیست نهایی است. جسی لینگارد و شاید یک مدافع مانند بن وایت یا بن گادفری هم هستند. با این حال چون وارد-پراوز می‌تواند در پست مدافع راست بازی کند و ساوت‌گیت در تیم زیر 21ساله‌ها با او کار کرده، گزینه جدی این مربی برای قرار گرفتن در لیست تیم ملی است.
پیش از بازی با رومانی، تعداد قابل توجهی از 6952 تماشاگری که به ورزشگاه آمده بودند، تیم‌شان را به‌دلیل زانو زدن هو کردند. این در حالی است که مربی 50ساله تیم پیش از مسابقه توضیح داده بود که آنها چرا این کار را انجام می‌دهند. حتی برای آنکه روی مسئولیت اجتماعی بازیکنان تأکید شود، رشفوردر که کمپین‌هایی برای ارائه غذای رایگان در مدارس و مبارزه با نژادپرستی برگزار کرده، کاپیتان تیم شده بود. او جوان‌ترین کاپیتان انگلیس پس از مایکل اوون مقابل اسلوواکی در سال 2003 بود. با این حال واکنش هواداران به زانو زدن بازیکنان به این معناست که این مشکل تا تورنمنت ادامه خواهد داشت، هرچند ساوت‌گیت می‌خواهد به این مسأله فکر نکند و تمرکزش را روی انتخاب مؤثرترین ترکیب بگذارد. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم تیمی متوازن داشته باشیم. ما می‌خواهیم بازیکنانی آماده داشته باشیم که به درد بازی‌های مختلف بخورند.» به نظر می‌رسد گریلیش جایگاهی ویژه در ذهن او دارد.

Page Generated in 0.0051 sec