printlogo


کد خبر: 228952تاریخ: 1400/2/18 00:00
قوانین جدید به ضرر رویینگ ایران
یک سهمیه از 3 مدال

ایران ورزشی - رقابت‌های انتخابی قایقرانی در رشته رویینگ و آب‌های آرام در دو کشور ژاپن و تایلند در حالی برگزار شد که نتیجه حضور نمایندگان ایران در این دو رویداد، دو سهمیه المپیک بود.
در ادامه رقابت‌های رویینگ که به میزبانی توکیو برگزار شد، نمایندگان ایران در دو ماده مسابقه دادند. در رویینگ تک نفره سنگین وزن مردان بهمن نصیری با حریفانی از ازبکستان، قزاقستان، ژاپن، هند و ویتنام روبه‌رو شد و در پایان بعد از نماینده ژاپن، مدال نقره این رویداد را از آن خود کرد. نازنین ملایی نیز در رویینگ تک نفره سنگین وزن بانوان با حریفانی از چین تایپه، ژاپن، ویتنام، قزاقستان و کره جنوبی رقابت کرد که او هم مثل بهمن نصیری به مدال نقره رسید.
در این رقابت‌‌ها تیم رویینگ دو نفره زنان ایران سوم شد و طبق قانون کلی و در صورتی که ورزشکاران دیگر ایران سکوی بهتری را به خود اختصاص نمی‌دادند، می‌توانست سهمیه المپیک را داشته باشد اما نتیجه نازنین ملایی و بهمن نصیری این شانس را از دختران تیم دونفره گرفت. تیم ایران با ترکیب زینب نوروزی و کیمیا زارعی در رده سوم قرار گرفت و زمان ۷ دقیقه و ۲۳ ثانیه و ۸۶ صدم ثانیه را ثبت کرد اما نمی‌تواند به المپیک برود.
قوانین کنفدراسیون آسیا برای تخصیص سهمیه المپیک در این رشته به این ترتیب است که هر ورزشکاری که به مدال برسد، می‌تواند سهمیه المپیک کسب کند اما اگر از یک کشور در یک رشته دو ورزشکار به مدال برسند، یک سهمیه بین‌شان توزیع می‌شود مگر اینکه هر دو نفر سکوی نخست را از آن خود کرده باشند. به این ترتیب با اینکه دو ورزشکار ایران در رده دوم قرار گرفته‌اند اما فقط یک سهمیه در رویینگ به ایران می‌رسد که باید دید فدراسیون از بین نازنین ملایی و بهمن نصیری چه کسی را انتخاب می‌کند. به گفته سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی بعد از برگشت تیم ملی و در نشستی که با حضور افشین فرزام، سرمربی تیم ملی برگزار می‌شود در این رابطه تصمیم گرفته می‌شود.
همچنین مسابقات قایقرانی آب‌های آرام انتخابی المپیک که در تایلند برگزار می‌شد، با کسب یک سهمیه برای نمایندگان ایران به پایان رسید. در این دوره از مسابقات تیم ایران با ترکیب ۵ ورزشکار برای کسب سهمیه به مصاف رقبا رفت. در این رویداد ده سهمیه المپیک توزیع شد که سهم ایران از آن یک سهمیه کایاک هزار متر مردان توسط علی آقا میرزایی بود.
در ماده کایاک هزار متر مردان علی آقا میرزایی در دور مقدماتی و در گروه دوم با حریفانی از قزاقستان، ژاپن، تایلند و کره جنوبی رقابت کرد و با اول شدن در این گروه به فینال رسید. میرزایی در فینال این ماده توانست زودتر از رقبا از خط پایان گذشته و با ایستادن بر سکوی نخست جواز حضور در بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد.
هدیه کاظمی دیگر نماینده کشورمان در دو ماده ۲۰۰ و ۵۰۰ متر کایاک مسابقه داد. کاظمی در هر دو ماده در دور مقدماتی اول شد و مستقیماً راهی فینال بازی‌ها شد. کاظمی در ماده ۲۰۰ متر پنجم شد و از کسب سهمیه بازماند. او در ماده ۵۰۰ متر هم در رده سوم ایستاد تا نتواند مجوز حضور در بازی‌های المپیک توکیو را به دست بیاورد.
در کانوی زنان نیز آتنا رئوفی و پریسا محمدزاده نمایندگان ایران بودند. در ماده کانوی تک نفره زنان آتنا رئوفی به فینال رسید اما در این مرحله در رده ششم ایستاد و از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند. در این ماده نماینده تایلند به عنوان قایق نخست سهمیه بازی‌های المپیک را کسب کرد.
در ماده کانوی دو نفره زنان تیم دو نفره بانوان ایران در رده سوم ایستاد تا این تیم نیز نتواند راهی المپیک شود. عادل مجللی نماینده پنجم ایران در این رویداد در ماده کانوی هزار متر مردان در فینال در رده سوم ایستاد و او نیز نتوانست سهمیه المپیک را کسب کند.
دیگر نماینده ایران محمدنبی رضایی در کانوی مردان است که باید در رقابت‌های کاپ دو جهانی و انتخابی نهایی المپیک در روسیه شرکت کند تا بتواند سهمیه المپیک را دریافت کند.
این نتایج در حالی به دست آمده که با این دو سهمیه تعداد سهمیه‌های کاروان اعزامی به المپیک به عدد 60 رسید. تاکنون ورزش ایران در رشته‌های تیروکمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کایاک، رویینگ، دوچرخه سواری، شمشیربازی، کاراته، والیبال، تیراندازی، تنیس روی میز، تکواندو و کشتی، موفق به کسب 60 سهمیه شده است.

Page Generated in 0.0055 sec