printlogo


کد خبر: 228946تاریخ: 1400/2/18 00:00
لایحه دولت به مجلس برای تغییر ماهیت قانونی فدراسیون‌های ورزشی
مشکل فوتبال حل می‌شود؟

 اصرار فیفا به تغییر ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال که ماهیت قانونی این فدراسیون را شرح می‌دهد، به ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس ختم شد.
براساس لایحه ارائه شده به مجلس از سوی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری از فهرست نهادهای عمومی غیر دولتی - مصوب 1373- خارج و به عنوان مؤسسات غیردولتی با استقلال شخصیت حقوقی شناخته می‌شوند. این مؤسسات با مجوز وزارت ورزش و جوانان تأسیس می‌شوند و در چارچوب قوانین و مقررات کشور با رعایت اساسنامه بین‌المللی مربوطه فعالیت می‌کنند. مؤسسات یاد شده افزون بر منابع درآمدی غیردولتی، حسب مورد به اقتضای وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی دولتی یا در قالب ردیف‌های بودجه کشور، از کمک دولت برخوردار می‌شوند. اساسنامه هر یک از این مؤسسات از سوی مجمع عمومی مربوطه تهیه و تصویب یا اصلاح می‌شود.
مطابق تعریف فوق، فدراسیون‌های ورزشی در صورت به تصویب رسیدن این لایحه در مجلس شورای اسلامی دیگر نهاد عمومی غیردولتی شناخته نمی‌شوند و فدراسیون فوتبال و اصرار فیفا عاملی خواهد شد که فدراسیون‌ها در ایران تبدیل به مؤسسات غیردولتی با استقلال شخصیت حقوقی شوند.
طبق زمان ارائه شده به فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا - که یک سال پس از برگزاری انتخابات بود- دولت و مجلس ایران باید نهایتاً تا 10 اسفندماه 1400 لایحه مربوطه را به تصویب و اجرا برسانند تا فشار فیفا به فدراسیون فوتبال پایان پذیرد.

Page Generated in 0.0054 sec