printlogo


کد خبر: 228945تاریخ: 1400/2/18 00:00
تعارض منافع در انتصاب‌های فدراسیون فوتبال

صادق رئیسی‌کیا
 
سؤال:
آیا به لحاظ مقررات اساسنامه‌ای و قانونی، فردی که در باشگاه‌های عضو لیگ فوتبال یا فوتسال و فوتبال ساحلی، سمت دارد را می‌توان به عضویت کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال انتخاب کرد؟ اگر چنین فردی به عنوان رئیس یا عضو کمیته منصوب شد آیا امکان فعالیت در آن کمیته را دارد؟
 پاسخ:
اولاً باید بین شرایط انتصاب فرد و شرایط فعالیت فرد تمایز قائل شویم و حیطه صلاحیت کمیته‌ای که عضو آن شده است را نیز در نظر بگیریم.
ثانیاً شرایط انتصاب رئیس و اعضای کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال را پیش از هر جا باید در اساسنامه فدراسیون فوتبال جست و جو کرد.
مقررات اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره شرایط و اصول حاکم بر انتصاب و فعالیت اعضای کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال به شرح زیر است:
۱- بند ۳ ماده ۲۰ اساسنامه می‌گوید وظایف و کارکرد و ترکیب کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت رئیسه فدراسیون است.
۲- بندهای ۳ و ۵ ماده ۴۰ اساسنامه فدراسیون، تصریح دارد که هیأت رئیسه فدراسیون باید مقررات سازمانی و ضوابط مربوط به کمیته‌های دائمی فدراسیون را تصویب یا اصلاح کند.
۳- در اغلب مواد اساسنامه فدراسیون فوتبال در ارتباط با کمیته‌های دائمی به جز درباره تعداد و ترکیب اعضای کمیته‌های دائمی، قاعده چندان مهمی درباره کیفیت اداره و قواعد اتخاذ تصمیم در کمیته‌های دائمی را بیان نکرده است.
بنابراین می‌توان گفت اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره انتصاب افراد در معرض تعارض منافع در کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال، دربردارنده قاعده مشخص و صریحی نیست و درباره اعمال قواعد تعارض منافع باید برویم سراغ فعالیت.
۴- بند ۲۰ ماده ۲۰ و بند ۳ ماده ۳۶ اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان می‌دارد که اگر یک عضو کمیته‌های دائمی یا عضو هیأت رئیسه در موقعیت مذاکره یا تصمیم‌گیری برای یک مسأله مشخصی قرار گیرد که آن مسأله از مصادیق تعارض منافع باشد باید از حضور در آن مذاکره و از حضور در جریان اتخاذ تصمیم درباره آن مسأله خودداری کند.
نکته نخست: اگر مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا عضویت یک فرد دارای تعارض منافع در کمیته‌ها را ممنوع کرده باشد حتی اگر در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران نیامده باشد باید مورد توجه قرار گیرد.
نکته دوم: عملاً هنگامی که یک مدیر باشگاه که خودش در لیگ‌های فوتبال یا فوتسال یا فوتبال ساحلی، صاحب تیم و رأی است به عنوان رئیس یا عضو کمیته‌های دائمی فدراسیون فوتبال منصوب می‌شود با همه باشگاه‌های عضو آن لیگ درباره مسائل مرتبط با سمتش در باشگاه که در آن کمیته مطرح شود دچار تعارض منافع می‌شود. یعنی این فرد عملاً نباید در هیچ جلسه یا تصمیمی که راجع به آن مسأله است شرکت کند.
عملاً و عقلاً وجود این اندازه از تعارض منافع، عضویت و سمت آن فرد در کمیته دائمی و حتی آن کمیته دائمی و تصمیمات آن را از کارایی و اعتبار می‌اندازد.

Page Generated in 0.0061 sec