printlogo


کد خبر: 228938تاریخ: 1400/2/18 00:00
فینال لیگ قهرمانان از زوایایی متفاوت
منچستر در رؤیای شکستن طلسم 57 ساله شهری

گلی که میسون مانت را به دومین گلزن جوان انگیسی مرحله نیمه‌نهایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کرد، رقم‌زننده سومین فینال تمام انگلیسی و هشتمین فینال تک ملیتی جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان اروپا بود اما منچسترسیتی، رقیب چلسی در بازی نهایی رکوردهایی فراتر از دستاورد شخصی یک باشگاه پیش‌رو دارد.
 
دومین شهر پرافتخار
در واقع اگر فینال شنبه 8 خردادماه در استانبول با برتری منچسترسیتی به پایان برسد، شهر صنعتی انگلیسی سرانجام به دستاورد 57 سال قبل شهر میلان می‌رسد. اینتر رؤیایی هررا با قهرمانی در فصل 1964-1963جام باشگاه‌های اروپا، میلان را به اولین و تنها شهر دارای 2 تیم قهرمان در معتبرترین جام باشگاهی اروپا تبدیل کرد؛ آن هم یک فصل پس از اولین قهرمانی همشهری در این جام. نرآتزوری فصل بعد از نخستین قهرمانی، دستاوردش را تکرار کرد تا شهر میلان با 2 تیم در 3 فصل متوالی آقای فوتبال اروپا شود. از آن زمان تا همین امروز یعنی در عرض 75 سال چنین اتفاقی تکرار نشده و منچسترسیتی فرصت دارد تا ضمن کسب اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان، پس از منچستریونایتد دارای 3 قهرمانی، شهرش را صاحب 2 تیم قهرمان در این جام کند!
 
 شهرهای بزرگ ناکام
از زمان قهرمانی اینتر تا امروز، تیم‌های زیادی فرصت داشتند دستاورد شهر میلان را تکرار کنند و شاید هیچ شهری به اندازه مادرید به چنین کاری نزدیک نشد. 2 فینال از 3 فینال تمام اسپانیایی تاریخ لیگ قهرمانان بین رئال و اتلتیکو برگزار شده و اگر ضربه سر راموس در دقیقه سوم وقت‌های تلف شده فینال فصل 2014-2013 درون دروازه اتلتی قرار نمی‌گرفت، الان مادرید با رئال و اتلتیکو، صاحب 2 تیم قهرمان بود. 
اتلتیکو یک بار قبل از این فینال و یک بار هم 2 سال بعد در رقابتی مشابه فرصت قهرمانی داشت اما قدر موقعیتش را ندانست.
 بندر لیورپول از زمان تغییر شکل برگزاری رقابت‌ها و نامیده شدن این جام به نام لیگ قهرمانان، فقط قرمزها را در قامت مدعی قهرمانی دید و اورتون، دیگر تیم بندر فقط یک بار در پایان فصل 2005-2004 جواز صعود به لیگ قهرمانان را به دست آورد. 
در همان فصلی که لیورپول با رقم زدن معجزه استانبول قهرمان اروپا شد، اورتون به خاطر قهرمانی رقیب و در حالی که آنفیلدی‌ها فقط به خاطر قانون حضور خودکار قهرمان در فصل قبل می‌توانستند به عنوان تیم خارج از دایره سهمیه لیگ برتر در فصل بعد این جام هم حضور یابند در مرحله پیش‌مقدماتی شرکت کرد و در کمال تعجب با شکست در 2 رقابت رفت و برگشت به مرحله گروهی نرسید. در سوی مقابل، لیورپول از پایین‌ترین مرحله پیش‌مقدماتی شروع کرد و در نهایت تا یک‎‌هشتم‌نهایی هم پیش رفت.
 
سرنوشت مشابه مونیخ
مونیخ هم سرنوشتی مشابه بندر لیورپول داشت. مونیخ 1860 به عنوان تیم دوم شهر تنها یک بار در فصل 2000-1999 در دوران مربیگری ورنت لورانت و درخشش ینس یرمیس در خط میانی جواز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد اما درست مثل اورتون با شکست در دور سوم مقدماتی از رسیدن به مرحله گروهی بازماند.
 
لندن؛ از جهنم تا بهشت
شهر لندن به عنوان پایتخت انگلیس هم ماجرای جالبی دارد. این کلانشهر تا سال 2006 حتی یک بار هم نماینده‌ای در فینال لیگ قهرمانان نداشت اما آرسنال این طلسم را شکست؛ هر چند در بازی نهایی به بارسلونا باخت.
 2 سال بعد چلسی در فینالی تمام انگلیسی مقابل منچستریونایتد، باز هم باعث دست خالی ماندن لندن شد اما سال 2012 جبران کرد و سرانجام پنالتی دروگبا مقابل بایرن میزبان، تیم آبی‌پوش را به اولین و تنها لندنی قهرمان اروپا تبدیل کرد. 
از اینجا به بعد اوضاع فوتبالی لندن در لیگ قهرمانان بهتر شد. تاتنهام پوچتینو در صورت برتری مقابل لیورپول در فینال تمام انگلیسی سال 2019، لندن را به عنوان دومین شهر دارای 2 تیم قهرمانی در این جام معرفی می‌کرد اما تیم آماده کلوپ جام را ربود. 
هر 2 فینال 2 فصل قبل فوتبال باشگاهی اروپا تمام انگلیسی و یکی از آنها (لیگ اروپا) تمام لندنی بود. امسال فینال لیگ قهرمانان و بازی نهایی لیگ اروپا (البته در صورت برتری آرسنال مقابل ویارئال) حداقل یک نماینده از لندن دارد و از این موضوع جالب‌تر، اگر منچستریونایتد برتری 2 – 6 بازی رفت مقابل رم را در پایتخت ایتالیا حفظ کند، برای اولین بار در تاریخ 2 تیم شهر منچستر توأمان به فینال 2 جام اروپایی یک فصل می‌رسند.
(این مطلب پیشتر در سایت فوتبال ۳۶۰ منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0061 sec