printlogo


کد خبر: 228914تاریخ: 1400/2/18 00:00
مصائب مورینیو در رم
آیا ژوزه هنوز هم آقای خاص دنیای فوتبال است؟

نگاه
علی بابازاده     
 
همانند سالیان اخیر ژوزه مورینیو باز هم همگان را شگفت‌زده کرد. بازگشت زودهنگام مرد پرتغالی به مستطیل سبز و این‌بار به عنوان سرمربی آ اس‌ رم ایتالیا، اتفاقی قابل پیش‌بینی نبود؛ در روزهایی که خبر اخراج آقای خاص از تاتنهام در نشریات مختلف به چاپ می‌رسید و در صفحات مجازی مورد بازدید قرار می‌گرفت، گرگ‌های ایتالیا پیش‌دستی کرده و در رقابت با سایر باشگاه‌های خواهان مورینیو، موفق‌ترعمل کرده و قرارداد نهایی را به امضا رساندند! مورینیو پس از جدایی از تاتنهام گفته بود که ممکن است دوری از دنیای مربیگری حداقل یک سال طول بکشد و تصمیم بر آن دارد تا علاوه بر روزهای باقیمانده فصل جاری، رقابت‌های سال آینده را نیز از خانه نظاره‌گر باشد و به روزهای استراحتش ادامه دهد. دوران هدایت تاتنهام سرانجام پس از ۱۸ماه و بدون کسب هیچ جامی به پایان رسید و مردی که به امید رقابت با تیم‌هایی چون چلسی، منچستریونایتد و منچسترسیتی پا در شهر لندن گذاشته بود، ناموفق‌تر از همیشه اسپرز را ترک کرد. تاتنهام حالا به دست رایان میسون هدایت می‌شود و آنها توانستند دیدار خود در لیگ برتر انگلستان برابر شفیلد یونایتد را با نتیجه چهار بر صفر به پایان برسانند؛ اسپرز شاید با رایان میسون همکاری بلندمدتی نداشته باشد و باشگاه برای فصل آینده با گزینه‌هایی مانند مائوریتزیو ساری به توافق برسد اما این مربی جوان طی همین فرصت کوتاه توانسته تنش و حاشیه را از تیم دور کند و این دقیقاً همان عنصری است که به دلخواه ژوزه مورینیو به تیم تززیق می‌شد. گرت بیل فوق ستاره ولزی تاتنهام پیش‌تر توسط مورینیو تهدید شده بود که اگر به روزهای خوب خود بازنگردد به نیمکت‌نشینی دوباره در سانتیاگو برنابئو تبعید خواهد شد و زدن سه گل برابر شفیلد نشان داد که میسون تأثیر بیشتری روی اوج‌گیری مهاجم خود داشته. بیل نخستین کسی بود که پس از اخراج ژوزه، زخم زبان‌هایش را بازگو کرد: «حقیقت یعنی آنکه با آمدن مربی جدید، تهاجمی‌تر و نزدیک به دروازه حریف بازی می‌کنیم و فرصت‌های گلزنی بیشتری را به دست می‌آوریم. شیوه‌ای با راه و رسم همیشگی تاتنهام!» مورینیو در سال‌های گذشته بیشتر از آنکه افتخارآفرینی کند و باشگاه‌های تحت هدایتش را به قهرمانی برساند، با طعنه به رقیبان اصلی خود، موفقیت آنها را زیر سؤال برده و با نشان دادن اعدادی خاص، صرفاً موفقیت‌های گذشته خود را جشن گرفته؛ آقای خاص برای هواداران یوونتوس با نشان دادن عدد ۳، سه‌گانه خود با اینتر میلان را به رخ دوستداران بانوی پیر می‌کشید و همواره کسب سه عنوان قهرمانی در لیگ جزیره را نیز افتخاری دست نیافتنی عنوان کرده است. او پیش‌تر عقد قرارداد با یکی از تیم‌های سری آ را وعده داده بود و از اینکه تیم جدیدش رقیب باشگاه اینتر باشد ترسی نداشت: «محبت همیشگی میان من و اینتر میلان وجود دارد و همه چیز را با این تیم فتح کرده‌ام. با این همه اگر روزی قرار باشد به لیگ ایتالیا برگردم و هدایت یکی از تیم‌های رقیب را بر عهده بگیرم، بدون درنگ آن را انجام خواهم داد. همواره نگاه حرفه‌ای به این مسائل داشته‌ام و مشکلات حضور در تیمی متفاوت را به جان خریده‌ام.»
مورینیو از فصل آینده به جای پائولو فونسکا بر روی نیمکت رم خواهد نشست؛ خبرهایی مبنی برعلاقه او به همکاری با دنیله دروسی به عنوان دستیار به گوش می‌رسد و شنیده‌ها حاکی از آن است که مربی ۵۸ ساله و پرتغالی از همین حالا اریک دایر و پیرامیل هویبیرگ را در لیست خرید جالوروسی برای فصل آینده جای داده. اختلافات ژوزه با مربیانی چون گواردیولا و آرسن ونگر همیشگی بوده و حتی کلودیو رانیری و آنتونیو کنته سرمربی حال حاضر اینتر هم به طعنه‌های او عادت دارند؛ در سال ۲۰۱۱ و زمانی که کنته هدایت باشگاه سیه‌نا را بر عهده داشت، به دلیل اتهام به تبانی محروم شد و حتی پس از رفع اتهام و بخشش از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا هم آقای خاص دست از جنگ روانی علیه او برنداشت. ژوزه می‌گوید حاضر نیست مانند برخی از مربیان به باشگاه‌هایی برود که قهرمان شدن‌شان از پیش قطعی است و بدون سرمربی و با اعضای تدارکات هم می‌توان آن تیم را به مقام قهرمانی رساند! کنایه انتقال پپ گواردیولا به بایرن‌مونیخ قابل توجه است اما، یادمان نرود مورینیو طی سالیان اخیر درآمدی پنجاه میلیون پوندی از فسخ قرارداد و حکم اخراج‌هایش به جیب زده که مطمئناً جدای از منافع مالی، از نظر فنی، دانشی، تجربی و جایگاهش در دنیای فوتبال افت قابل ملاحظه‌ای به حساب می‌آید.
«من به بالاترین سطح فوتبال تعلق دارم» جمله‌ای بوده که بارها از مربی سابق چلسی و رئال شنیده شده ولی روند نزولی او در نتیجه‌گیری‌ها و دور ماندن از تیم‌های تراز اول چنین چیزی را نشان نمی‌دهد؛ مورینیو دیگر گزینه مربیگری غول‌های اروپایی نیست و معیارش برای انتخاب باشگاه جدید، صرفاً حضور در رقابت‌های لیگ اروپا بوده. از همین حیث کسب نتیجه با جالوروسی به بازپس‌گیری جایگاه درخشان گذشته کمک شایانی خواهد کرد.
به لطف فونسکا، رم به بهشت بازیکنان معمولی بدل شده و کریس اسمالینگ در زمره خریدهای موفق جای گرفته؛ مشکلات عدیده‌ای بر سر راه گرگ‌های المپیکو وجود دارند که کار را برای کادر فنی جدید سخت خواهند کرد. در بین یازده تیم برتر جدول سری‌آ، رم با دریافت ۵۳ گل خورده بدترین آمار ممکن را به ثبت رسانده و بزرگترین مشکل نمایان شده است. وضعیت بازیکنان هجومی و خط حمله نیز ایده‌آل نیست و هنریک مخیتاریان که با ۹ گل زده یکی از برترین گلزنان رم محسوب می‌شود، همان بازیکنی است که توسط مورینیو در منچستر یونایتد به آرسنال فروخته شد. مورینیو در رم از فرصت‌های مالی تیم‌های لیگ برتری برخوردار نیست و مجبور است بخشی از پروژه بازسازی قرمزها را به بازیکنان جوان و تحت قرارداد باشگاه محول کند.
آقای خاص مدت‌هاست که جایگاه خود در فوتبال اروپا را از دست داده و اگر کار او در ایتالیا نیز همچون زمان حضورش در تاتنهام به اخراج کشیده شود، راهی جز پذیرفتن پیشنهاد تیم‌هایی چون نیوکاسل، جنوا و کریستال پالاس نخواهد داشت!
 

Page Generated in 0.0057 sec