printlogo


کد خبر: 228907تاریخ: 1400/2/18 00:00
درخواست میلیونی از مهدی قایدی
یک جام بیاور بعد از استقلال برو

گزارش
رضا حمیدی      
 
ماجرای مهدی قایدی با استقلال به پایانی خوش می‌انجامد یا یک پایان تلخ؟ مهدی قایدی بعد از درخشش در لیگ قهرمانان آسیا با پیشنهاد‌های بیشتری از سوی تیم‌های خارجی مواجه شده و در این میان تیم‌های قطری ولع بیشتری برای جذب او دارند. اخیراً نیز تیم السد قطر که ژاوی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌بیند برای مهدی قایدی پیغام فرستاده است. باشگاه الدحیل نیز برای جذب شماره 10 تمایل بسیاری دارد همانطور که پیش‌تر باشگاه الغرافه به محض آنکه با استراماچونی وارد مذاکره شد، برای قایدی نیز پیغام فرستاد تا او را به خدمت بگیرد. حال اینکه مهدی قطر را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کند یا خیر، مسأله دیگری است. مسأله اصلی اما جدایی قایدی است که در هر حال غم بزرگی بر دل هواداران این باشگاه خواهد نشاند. هوادارانی که دست کم دوست دارند مهدی بعد از به دست آوردن یک جام استقلال را ترک کند تا لااقل از استعدادی که با حمایت‌های آنها تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال آسیا شده، سودی ببرند و جامی را با او به چنگ آورند. واقعیت این است که بود و نبود قایدی در استقلال حالا تأثیر مستقیم می‌گذارد در سرنوشت این تیم. چیزی شبیه مسی در اوج در بارسلونا. مهدی هرگاه در ترکیب استقلال حضور داشت تیم فوتبالی جذاب‌تر را به نمایش گذاشت و هرگاه استقلال از وجود او محروم بود، هم شکل بازی تغییر کرد و هم نتایج تحت‌الشعاع قرار گرفت. شاید از بعد فنی این حد وابستگی مطلوب یک باشگاه بزرگ نباشد اما هر چه هست فضای امروز باشگاه استقلال اینگونه است و مهدی قایدی حکم شاه مهره‌ای را بازی می‌کند که بود و نبودش تأثیر بسیاری در عاقبت این تیم دارد.
قایدی تا جدایی از استقلال فاصله آنچنانی ندارد و بعید است که باشگاه استقلال نیز تاب مقاومت در مقابل پیشنهاد‌های خارجی را داشته باشد. به تازگی باشگاه الغرافه تا پرداخت 700 هزار دلار حق رضایتنامه به مهدی قایدی پیش رفت که باشگاه استقلال این پیشنهاد را نپذیرفت. گفته می‌شود سران استقلال 3 میلیون دلار را برای حق آزادسازی قایدی در نظر گرفته‌اند که اگر این رقم را غلوآمیز تصور کنیم احتمالاً با پرداخت نیمی از این پول به احتمال زیاد هیأت مدیره باشگاه استقلال در نهایت مهر خروج قایدی از باشگاه را زیر قرارداد این بازیکن خواهد کوبید چراکه همین رقم هم اگر به حساب باشگاه استقلال واریز شود، از کنار انتقال شماره 10 پول قابل توجهی در حساب باشگاه استقلال خواهد نشست.
با این وجود اما نباید از یاد برد که هواداران و حتی بسیاری از پیشکسوتان باشگاه استقلال چه توقعی از مهدی قایدی دارند و دوست دارند او اگر جدا شده، فضای جدایی چگونه باشد. آنها از مهدی قایدی جام می‌خواهند و اگر اظهارات اخیر پیشکسوتان استقلال را رصد کنیم به این حقیقت برمی‌خوریم که حتی میان آنها نیز بر سر نحوه جدایی قایدی از استقلال اتفاق نظر وجود دارد و غالب آنها اعتقاد دارند که قایدی بعد از به دست آوردن یک جام استقلال را ترک کند.
جامی که ممکن است از طریق رقابت در حذفی به دست آید به این دلیل که دستیابی به جام لیگ برتر برای استقلال وابسته به ناکامی سپاهان و پرسپولیس در بازی‌های آتی است و رسیدن به جام قهرمانی آسیا نیز مستلزم حضور بیشتر قایدی در ترکیب استقلال است و او باید قراردادش را برای فصل بعد هم تمدید کند که بعید به نظر می‌رسد اعجوبه کوچولوی استقلال تا این حد تحمل کند.
بنابراین سهل‌ترین راه برای قایدی این است که نمایش خیره کننده‌اش را تا قهرمانی در جام حذفی ادامه دهد. عقل هم می‌گوید دستیابی به این جام سهل‌الوصول‌تر از دیگر جام‌ها است هر چند که یقیناً از بعد فنی جام حذفی ارزش و منزلت بسیار کمتری نسبت به جام لیگ و لیگ قهرمانان آسیا دارد اما دست کم فایده‌اش این است که تصویر نسبتاً قابل تحمل‌تری از جدایی قایدی از استقلال خواهد ساخت.

Page Generated in 0.0055 sec