printlogo


کد خبر: 228106تاریخ: 1400/1/31 00:00
رونمایی از حاشیه‌های کاروان وزنه‌برداری در ازبکستان
اعزام «سیاهی‌لشکر » با جیب خالی

رضا عباسپور     @rez7462
 
اگر چه تا به امروز فقط پوپک بسامی دخترملی پوش وزنه‌برداری ایران در دسته 55 کیلوگرم به عنوان نخستین نماینده کاروان وزنه‌برداری در پیکارهای آسیایی تاشکند روی تخته رفته و هنوز رقابت ستاره‌های اصلی و پرامید وزنه‌برداری کشورمان در هر دو بخش زنان  ومردان در این آوردگاه گزینشی باقی مانده اما زودتر از چیزی که انتظار می‌رفت، حواشی در این تیم سر و صدا راه انداخته است. نقاط ضعفی که زودتر از رفتن پولادمردان و زنان کشورمان روی تخته‌های آسیایی در تاشکند خود را نشان داد که البته وجودشان عجیب است.
 
حاتم بخشی از خزانه بیت المال
با یک جست‌وجوی کوچک در خبرگزاری‌ها و مطبوعات می‌شود به راحتی مصاحبه‌ها و درددل‌های مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری خصوصاً رئیس این مجموعه را قبل از اعزام به رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا پیدا کرد. درددل‌های متعددی که در اغلب موارد توأم بود با گلایه از نداری و خالی بودن حساب فدراسیون وزنه‌برداری در مسیر المپیک و کسب سهمیه!
در آخرین دیداری که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با مسئولان فدراسیون و اعضای تیم ملی داشتند، علی مرادی از وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک خواست تا برای اعزام تیم به رقابت گزینشی المپیک فدراسیون را حمایت کنند. وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک هم بلافاصله با قبول درخواست مرادی، دستور تقبل کلیه هزینه‌های اعزام و اسکان و تغذیه تیم ملی وزنه‌برداری در این سفر را صادر کردند. تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد و همه موارد طبق توافق و رضایت دوسویه مدیران عالیرتبه ورزش با مسئولین فدراسیون وزنه‌برداری صورت گرفت اما سؤالی که از رئیس فدراسیون وجود دارد این است که چطور وقتی شرایط به گونه‌ای بوده که حتی برای اعزام ورزشکاران و مربیانشان تا این حد مشکل وجود داشته؛ فدراسیون تصمیم به اعزام مخفیانه چند تن از رؤسای هیأت‌های وزنه‌برداری استانی، مثل هیأت وزنه‌برداری ایلام و همچنین تعدادی دیگر از مسئولان فدراسیون مانند یکی از اعضای تازه وارد فدراسیون و همچنین مسوول کمیته پزشکی این مجموعه گرفته است؟ اگر وضعیت مالی فدراسیون تا این حد خوب و قابل قبول است که رئیس فدراسیون می‌تواند این همه «همراه» و «سیاهی لشکر» را کنار تیم به مسابقات آسیایی با هزینه‌های سنگین دلاری اعزام کند، پس چرا برای هزینه سفر و اعزام، رئیس فدراسیون از وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک کمک خواسته است؟ اصلاً اعزام این تعداد همراه به ازبکستان در این شرایط بحرانی مالی و البته کرونایی چه بوده است؟
 
تصمیم رئیس خلاف بخشنامه ارسالی
یکی دیگر از تصمیم‌های دردسرساز برای فدراسیون وزنه‌برداری استفاده از اکبرخورشیدی به عنوان سرمربی زنان است. البته پیش از این گفته می‌شد او مشاور فنی تیم بانوان است و فقط به دختران وزنه‌برداری و کادرفنی تیم بانوان مشاوره فنی می‌دهد اما او در تاشکند سرمربیگری پوپک بسامی را بر عهده داشت. البته در بخش وزنه‌برداری بانوان مشکل نبود نیروی فنی وجود دارد و این موضوع یکی از نقاط ضعف بخش بانوان به حساب می‌آید اما از این نکته هم نباید گذشت که از نظر آیین‌نامه‌ای، استفاده از مربی مرد برای زنان تخلف به حساب می‌آید. این مسأله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مشخص می‌شود سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی فدراسیون وزنه‌برداری و با امضای علی مرادی به تمامی استان‌های سراسر کشور ارسال شده و تأکید شده بود اولاً استفاده از مربیان مرد به هرنحو و ترتیبی برای بانوان و دختران وزنه‌برداری ممنوع و غیر قانونی است. ثانیاً ورود آقایان به هر نحو ممکن به اردو و محل مسابقات بانوان و بالعکس آن منع شده و با متخلفان به صورت جدی برخورد قانونی شود. ضمن اینکه در پایان این نامه تأکید شده بود در صورت بروز تخلف در استان‌ها در حوزه وزنه‌برداری بانوان و رعایت نشدن موارد فوق رأساً با رؤسای هیات‌ها برخورد می‌شود. حالا سؤال این است که رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که خودش برای تیم ملی چنین تصمیمی گرفته، چطور این بخشنامه را ارسال کرده است و اگر خودش به آن قائل بوده، چطور برای تیم ملی چنین تصمیمی گرفته است؟ سؤال بعدی که از رئیس فدراسیون وزنه‌برداری می‌توان پرسید این است که چرا در این مدت طولانی تلاش جدی برای رفع کمبود مربی در بخش زنان نشده است؟

Page Generated in 0.0048 sec