printlogo


کد خبر: 228105تاریخ: 1400/1/31 00:00
سوپرلیگ اروپا رسمی شد
شورش غول‌ها
با آغاز سوپرلیگ، لیگ قهرمانان اروپا عملاً از بین می‌رود و حتی ممکن است باشگاه‌های بزرگ از لیگ‌های‌شان و بازیکنان شاغل در سوپرلیگ از تیم‌های ملی اخراج شوند

سوژه
طارق پانجا   
 
دوازده ‌تا از ثروتمندترین و پرخبرترین غول‌های فوتبال موافقت کرده‌اند یک تورنمنت مخصوص تشکیل بدهند که اگر به ثمر برسد و طبق برنامه‌ریزی پیش برود، تمام ساختارها، مسائل مالی و روابطی که نزدیک به یک قرن بر فوتبال جهان حاکم بوده را تغییر خواهد داد.
بعد از ماه‌ها مذاکرات پنهانی، 12 تیم‌ خواهان تغییر از جمله رئال‌مادرید و بارسلونا در اسپانیا، منچستریونایتد و لیورپول در انگلیس و یوونتوس و میلان در ایتالیا، برنامه‌های خود را اعلام کردند. آنها گفته‌اند قصد دارند حداقل سه باشگاه دیگر را به‌عنوان اعضای بنیانگذار این لیگ اضافه کنند و برنامه‌ریزی بر اساس آن است که تیم‌ها وسط هفته بازی‌هایی را برگزار کنند که در تقابل مستقیم با رقابت‌های فعلی لیگ قهرمانان اروپاست؛ آنها اصرار دارند در سریع‌ترین زمان ممکن این برنامه عملیاتی شود.
فلورنتینو پرس، رئیس رئال‌مادرید که به‌عنوان نخستین رئیس این رقابت‌ها با نام «سوپرلیگ» شده است، گفت: «ما در تمام سطوح به فوتبال کمک می‌کنیم و آن را به جایگاه واقعی‌اش در جهان می‌رسانیم. فوتبال تنها ورزش جهانی است که بیش از چهار میلیارد هوادار در سراسر جهان دارد و مسئولیت ما به‌عنوان باشگاه‌های بزرگ این است که به خواست این هواداران توجه کنیم.» رئال‌مادرید و یوونتوس نخستین باشگاه‌هایی بودند که موافقت خود را با تشکیل سوپرلیگ اعلام کردند.
این به‌اصطلاح سوپرلیگ باعث اتحاد باشگاه‌های تراز اول فوتبال در مفهومی نزدیک‌تر به لیگ‌هایی مثل لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) و لیگ بسکتبال آمریکا (NBA) نسبت به مدل فعلی فوتبال می‌شود و مهم‌ترین تغییر ساختار در میان تیم‌های برگزیده فوتبال اروپا از دهه 1950 میلادی را ایجاد می‌کند.
فوتبال اروپا در شکل فعلی‌اش، لیگ داخلی را برگزار می‌کند. باارزش‌ترین تورنمنت فعلی، لیگ قهرمانان، بهترین تیم‌ها را از هر یک از لیگ‌ها گرد می‌آورد تا برای رسیدن به عنوان بهترین تیم باشگاهی اروپا و شاید بهترین در جهان با یکدیگر به رقابت بپردازند.
سیستم کنونی صدها میلیون دلار از درآمدهای تلویزیونی و اسپانسرشیپ را به سمت ثروتمندترین باشگاه‌های جهان سرازیر می‌کند که چند برابر دریافتی از لیگ قهرمانان است. در عین حال و با نگاه از زاویه‌ای دیگر می‌توان لیگ قهرمانان را در جهت کمک به تیم‌های کوچکی توجیه کرد که از بازی با غول‌های لیگ بهره می‌گیرند و بخشی از درآمد آنها از شرکت‌های تلویزیونی را به خود اختصاص می‌دهند.
مدل جدید سوپرلیگ این رویه را تغییر می‌دهد و لیگ قهرمانان را از جذاب‌ترین و موفق‌ترین تیم‌هایش خالی می‌کند و در واقع این تیم‌های ثروتمند و تأثیرگذار را در یک رقابت محدود دیگر جا می‌دهد تا بتوانند میلیاردها دلار درآمد سالانه را بین خودشان تقسیم کنند. بر اساس اعلامیه سوپرلیگ، تیم‌های مؤسس سه و نیم میلیارد یورو (4/2 میلیارد دلار) برای ایجاد یک بنیاد اقتصادی پایدار به دست می‌آورند. این یعنی به هر کدام از تیم‌های مؤسس، فقط برای ثبت‌نام حدود 350 میلیون دلار می‌رسد که نزدیک به چهار برابر کل دریافتی بایرن‌مونیخ است؛ تیمی که در سال 2020 به عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست یافت.
مقامات فوتبال اروپا به‌سرعت تلاش برای جلوگیری از شکل گرفتن این سوپرلیگ را آغاز کرده‌اند. لیگ برتر انگلیس ساعاتی بعد از انتشار بیانیه سوپرلیگ، به‌طور کلی این مفهوم را محکوم کرد و به تمام 20 تیم حاضر نامه‌ای فرستاد که در این برنامه مشارکت نکنند. مقامات ارشد و همتایان آنها در لیگ اسپانیا و لیگ ایتالیا هم نشست‌های اضطراری برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده‌اند.
مقامات نهاد حاکم بر فوتبال اروپا (یوفا) که برگزاری لیگ قهرمانان اروپا را بر عهده دارد، طرح برگزاری یک لیگ محدود با تعدادی تیم خاص را یک «پروژه خودخواهانه و منفعت‌طلبانه» توصیف کرد. بیانیه یوفا به‌وسیله لیگ برتر، لالیگا و سری A و همچنین فدراسیون فوتبال این کشورها امضا شده است.
همچنین ظرف چند ساعت لیگ فرانسه و فدراسیون فوتبال این کشور نگرانی خود را نسبت به بروز و شدت یافتن شکاف در میان تصمیم‌گیران فوتبال اروپا ابراز کرد.
اما یوفا این تهدید را کاملاً جدی گرفته است. مقامات تصمیم‌گیرنده این نهاد در یکی، دو روز اخیر جلساتی را برگزار کردند تا درباره ایجاد مانع برای اجرای این پروژه برنامه‌ریزی کنند و از جمله پیشنهادهایی که ارائه شد اینکه تیم‌های حاضر در سوپرلیگ از لیگ‌های داخلی‌شان حذف شوند و علاوه بر آن، بازیکنانی که در تیم‌های یاغی حاضر هستند در تورنمنت‌های بزرگ مثل جام‌جهانی اجازه بازی پیدا نکنند. آنها هوشیارانه یادآوری کرده‌اند که چشم‌انداز باشگاه‌های سوپرلیگ مورد انتقاد نهاد بر حاکم فوتبال جهان (فیفا) قرار داشته و فیفا هم از احتمال صدور حکم اخراج تیم‌های حاضر حمایت کرده است.
در بیانیه یوفا آمده است: «ما با تمام ابزارها در همه سطوح چه قانونی و چه ورزشی تلاش می‌کنیم تا مانع از به وقوع پیوستن این اتفاق شویم. اساس فوتبال بر رقابت آزاد و روح ورزش است و نمی‌تواند بر چیز دیگری بنا شود.»
همزمان، مقامات فوتبالی تماس با قانونگذاران اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌اند و امیدوارند از طریق آنها بتوانند جایگاه خود را تقویت و از حق خود محافظت کنند. سیاستمداران در فرانسه و انگلیس به‌سرعت مخالفت خود را با این برنامه‌ها ابراز کرده‌اند.
تیم‌هایی که در حال حاضر به سوپرلیگ متعهد شده‌اند فعلاً به 12 تیم از اسپانیا، ایتالیا و انگلیس محدود می‌شوند. ائتلاف شش تیم از لیگ برتر بزرگترین گروه از یک کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که از هر کدام از تیم‌های ایتالیا و اسپانیا سه تیم موافقت خود را با تشکیل سوپرلیگ ابراز کرده‌اند.
رهبران گروه یاغی‌ها می‌خواهند متحدان دیگری برای خود از میان تیم‌های تراز اول دو لیگ ممتاز دیگر اروپا پیدا کنند، مانند بایرن‌مونیخ و بوروسیادورتموند آلمان و پاری‌سن‌ژرمن فرانسه. اما فعلاً این تیم‌ها از عدول از ساختارهای داخلی و رقابت‌های قاره‌ای که چندین نسل با فوتبال اروپا عجین شده، طفره رفته‌اند و نخواسته‌اند با یک تصمیم عجولانه خشم مقامات داخلی فوتبال‌شان و همچنین بسیاری از هواداران را به جان بخرند.
نگرانی‌های آنها می‌تواند هم سیاسی و هم اقتصادی باشد. ناصر الخلیفه رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان مثال عضو هیأت‌مدیره یوفاست و همچنین ریاست گروه رسانه‌ای beIN را بر عهده دارد؛ شبکه تلویزیونی مستقر در قطر میلیون‌ها دلار بابت حق پخش تلویزیونی لیگ قهرمانان اروپا و رقابت‌های داخلی لیگ‌های اروپایی پرداخت کرده و از این جهت نمی‌تواند تمام منافع و سرمایه‌گذاری خود را به خطر بیندازد و با سوپرلیگ همراه شود. چند ساعت بعد از اعلام تشکیل سوپرلیگ از سوی این 12 تیم، ادواردو آنیلی رئیس باشگاه یوونتوس از سمت خود به‌عنوان رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) استعفا کرد و گفته می‌شود الخلیفه گزینه جانشینی او به حساب می‌آید.
لیگ برتر هم بعد از نشست فوق‌العاده خود به 20 باشگاهش نامه نوشت و به آنها هشدار داد قوانین این لیگ به باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهد بدون مجوزهای قانونی به رقابت‌های خارجی ملحق شوند. در این نامه آمده است: «این ماجرا نمی‌تواند بدون تیم‌های انگلیسی آغاز شود و ما از تمام باشگاه‌هایی که خود را درگیر این ماجرا کرده‌اند و می‌خواهند به آن ملحق شوند، درخواست می‌کنیم کنار بکشند قبل از اینکه خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شود.»
منبع: نیویورک‌تایمز
 
 
20 تیم در سوپرلیگ
12 تیمی که به‌عنوان مؤسس و بنیانگذار این سوپرلیگ معرفی شده‌اند و شامل شش تیم از لیگ برتر، سه تیم از لالیگا و سه تیم از سری A می‌شوند (منچستریونایتد، لیورپول، منچسترسیتی، چلسی، تاتنهام و آرسنال از انگلیس، رئال‌مادرید، بارسلونا و اتلتیکومادرید از اسپانیا و یوونتوس، میلان و اینتر از ایتالیا) با آگاهی کامل از شرایط و برنامه‌های سوپرلیگ با آن موافقت کرده‌اند. سه باشگاه دیگر نیز به‌عنوان اعضای مؤسس و عضو دائمی به آنها ملحق می‌شوند و بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، با یک مکانیزم، هر سال 5 تیم از طریق مرحله مقدماتی اضافه می‌شوند تا سوپرلیگ 20 تیمی تکمیل شود. برگزاری لیگ زنان هم در دستور کار قرار دارد و احتمالاً با تعداد مشابهی تیم شروع خواهد شد. این 20 تیم به دو گروه 10 تیمی تقسیم می‌شوند و چهار تیم برتر هر گروه به مرحله حذفی صعود می‌کنند.

 


Page Generated in 0.0050 sec