printlogo


کد خبر: 227469تاریخ: 1400/1/19 00:00
در انتظار روزگاری بهتر برای داوران

سرمقاله
مازیار گیلکان   
 
دستمزد داوران فوتبال هیچ تناسبی با کاری که آنها انجام می‌دهند ندارد. داوری فوتبال یک حرفه ۹۰ دقیقه‌ای در هر هفته نیست بلکه یک حرفه تمام‌وقت است. 
داور برای داوری همواره نیاز به آموزش و تمرین دارد و فارغ از این نیاز به زندگی، با کیفیتی که بتواند زندگی‌اش را با حرفه‌اش بگذراند.
بسیاری از داوران شاید مشاغل دیگری داشته باشند اما شغل اول داور حرفه‌ای باید داوری باشد و زندگی‌اش با داوری و برای داوری بگذرد. این فرض که آنها در مشاغل دیگرشان صاحب موقعیت حرفه‌ای می‌شوند و می‌توانند درآمد کسب کنند، جز آسیب برای کیفیت داوری چیزی ندارد. داور فوتبال داور فوتبال است و باید این حرفه زندگی‌اش را فرا بگیرد تا به بهترین کیفیت در حرفه‌اش 
برسد.
اینکه از تبلیغات روی لباس داوران فوتبال در ایران تا پیش از این درآمد سالیانه ۴ میلیاردی کسب می‌شد، نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال در گذشته قدر فرصت‌های تبلیغاتی در فوتبال را نمی‌شناخت و با ارزش آن آشنا نبود یا به رغم شناخت ارزش، دچار غرض دیگری بود.
اصلاح این قرارداد یا ایجاد فرصت‌های درآمدزایی بیشتر برای داوران کاری است که فدراسیون جدید پیگیر آن است و اگر به نتیجه‌ای بهتر برای داوران برسد، بی‌تردید داوری را به حرفه‌ای تبدیل می‌کند که داوران برای انجامش اشتیاق بیشتری به آموزش و تمرین داشته باشند.
روز گذشته خداداد افشاریان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که از داوران قدیمی فوتبال ایران است، در این‌باره گفت: «حق‌الزحمه داوران خیلی کم است و در اولین جلسه هیأت رئیسه، تصمیمات خوبی خواهیم گرفت. عزیزی خادم با هولدینگ ایرانول صحبت کرد. فکر می‌کنم چهار میلیارد تومان برای این همه داور با لوگوی ایرانول، ظلم است و این مبلغ باید ۴۰ میلیارد تومان باشد. این قرارداد (با ایرانول) اصلاح یا لغو می‌شود و فکر می‌کنم همه اقشار جامعه، در فدراسیون فوتبال جایگاه خوبی داشته باشند و داوران نیز بی‌بهره نخواهند بود. قول می‌دهیم بتوانیم حق این داوران را بگیریم.»
بحث‌ها درباره دستمزد داوران تازگی ندارد. علیرضا فغانی، داور برجسته ایرانی در پی همین گله کردن‌ها سرانجام شغلش را جای دیگری جست‌وجو کرد. او در آخرین روزهایی که در ایران داوری می‌کرد، گفته بود: «مشکل داوران این است که دستمزدها چند سالی ثابت مانده و هیچ تغییری نکرده است. در تمام دنیا افزایش حقوق داوران در پایان هر فصل فوتبالی روالی طبیعی است اما حقوق داوران ایرانی در طول سال‌های اخیر ثابت مانده است. نمی‌توانیم خود را با بازیکنان مقایسه کنیم. البته بسیاری از بازیکنان لیگ برتر هم دل خوشی از شکل پرداخت قراردادهای خود ندارند و مطالبات زیادی دارند. در مورد داوران هم باید بگویم چندین سال است که وعده افزایش دستمزد داوران داده شده اما این اتقاق رخ نداده است. در کل امیدوارم وضعیت پرداخت دستمزد به داوران حرفه‌ای شود.»
آرزوی فغانی، آرزوی بسیاری از داوران جوان هم هست. شاید به زودی داوران روزگار بهتری را تجربه کنند. این وعده‌ای است که فدراسیون جدید مطرح کرده و باید منتظر انجامش نشست.
 

Page Generated in 0.0058 sec