printlogo


کد خبر: 227458تاریخ: 1400/1/19 00:00
با وجود کرونا، میزبانی امتیاز مهمی نیست
عابدینی: عزیزی خادم به AFC گفت ما هم وجود داریم
کاری که عزیزی خادم کرد آن نامه را نوشت و دعوت را نپذیرفت خیلی خوب بود. گاهی اوقات ضرورت دارد که بگوییم ما هم هستیم، وجود داریم، سازماندهی و حقوق داریم و حقوق‌مان را در نظر نگرفته‌اند

مصاحبه 
امیر اسدی     
 
بعد از انتخاب شهاب‌الدین عزیزی خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، او یکی دو ماهی است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده و البته منتقدان و موافقان نیز نظرات خود را درباره او و عملکردش اعلام می‌کنند. امیر عابدینی از جمله افرادی است که جز یکی دو مورد، از تصمیمات عزیزی خادم دفاع می‌کند و معتقد است او تا به اینجای کار مسیر موفقی را طی کرده. عابدینی البته تأکید می‌کند انتخاب سرپرست و یکی از مشاوران عزیزی خادم درست نبوده و او می‌توانسته گزینه‌های بهتری را برای این پست‌ها در نظر بگیرد. با رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره مسائل مختلفی چون میزبانی بحرین و اتفاقات فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته صحبت کردیم.
 
مهم‌ترین سوژه فوتبال ایران در هفته‌های اخیر، اعطای میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی به بحرین بود. می‌خواهم بدانم این همه تابلو فرش و انواع و اقسام هدایا را به شیخ سلمان دادیم تا بحرین میزبان شود؟
این اتفاقی که برای میزبانی افتاد، یکی دو روزه نبود. این تصمیم را از پیش تعیین کرده بودند. به نظر من کاری که عزیزی خادم کرد، آن نامه را نوشت و دعوت را نپذیرفت خیلی خوب بود. گاهی اوقات ضرورت دارد که بگوییم ما هم هستیم، وجود داریم، سازماندهی و حقوق داریم و حقوق‌مان را در نظر نگرفته‌اند. اگر با خوش و بش به آنها چنین مسائلی را بگوییم، آنها هم یک «باشه» خشک و خالی می‌گویند اما وقتی بدانند قاطع حرف می‌زنیم به خودشان می‌آیند و می‌دانند که با ایران نباید این رفتارها را انجام بدهند. این یکی از کارهای مهم عزیزی خادم بود که باید از او تقدیر کرد.
بحث تقدیر به کنار اما کار تیم ملی برای صعود به جام جهانی سخت نشده؟
ایرادی ندارد چون تیم‌های ما یاد گرفته‌اند در تمام زمین‌ها موفق باشند. در شرایط کرونا، میزبانی امتیاز مهمی نیست چون تماشاگر در ورزشگاه نیست و وقتی هوادار حضور میدانی ندارد، هر دو تیم در حالت برابر به میدان خواهند رفت. سوت که زده می‌شود، بازیکنان در زمین فوتبال حضور دارند و دیگر برای‌شان فرقی ندارد در خانه باشند یا خارج از خانه.
مگر رابطه تاج با شیخ سلمان خوب نبود؟
اگر تاج و کفاشیان هم در فدراسیون فوتبال بودند، میزبانی به بحرین می‌رسید. در این مورد شک نکنید.
چرا؟
وقتی بحث به منافع کشورهایی می‌رسد که رأی و بضاعت مالی دارند، آن وقت ما شانسی نداریم. همه جا همینطور است و متأسفانه در خیلی از اجلاس‌ها حق‌مان را نمی‌گیریم. ضمن اینکه وقتی ما به مسئولان رده بالا هم نزدیک می‌شویم، به خاطر خودمان است و نه منافع فوتبال. از طرفی نمی‌توانیم هزینه کنیم و خیلی از کارهای دیگر را انجام بدهیم. برای شما یک نمونه هم می‌گویم.
بفرمایید.
سالی که رئیس فدراسیون فوتبال بودم، بن‌همام برای معاونت فیفا کاندیدا شد. او رأی ما را می‌خواست و به همین دلیل دفتر ما هم آمد و یکدیگر را ملاقات کردیم. خیلی آدم مؤدب و خوش‌برخوردی بود. گفت من مثل کاندیداهای سعودی و کویتی نمی‌توانم وعده‌های مختلف بدهم، فقط یک قول می‌دهم. اینکه کمپ تمام تیم‌های ملی شما را در قطر می‌دهم و بیایید آنجا و اردو بگذارید. یعنی اگر به بن‌همام رأی می‌دادیم می‌توانستیم برای چند اردو به قطر برویم. نمی‌گفتند امتیاز می‌دهیم تا در انتخاب‌های بعدی رأی بیاورید و صاحب کرسی شوید. فقط همین کمپ را در اختیار می‌گذاشتند. کمی فکر کردم و دیدم اگر ما هم به بن‌همام رأی بدهیم، او انتخاب نخواهد شد و شانسی ندارد. بین کویت و کره جنوبی، با مسئولان وقت مشورت کردم و به کره جنوبی رأی دادیم. عرض من این است اگر رؤسای فدراسیون فوتبال بروند و دنبال حقوق فوتبال باشند، آنها هم می‌فهمند و تا جایی که امکان دارد حق ایران را می‌دهند. وقتی رئیس فدراسیون می‌رود و برای خودش و نه فوتبال ایران رایزنی می‌کند، نتیجه‌اش همین میزبانی بحرین می‌شود. به این دلایل است که همیشه در رأی‌گیری‌ها می‌بازیم. عزیزی خادم آمده و خوب برخورد کرده. گفته من بحث خودم را مطرح نمی‌کنم، آمده‌ام از حق فوتبال ایران دفاع کنم. عزیزی خادم حتی تأکید کرده که می‌رود و در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کند و اگر زورش برسد رأی را برمی‌گرداند.
یعنی از عملکرد عزیزی خادم و کارهایی که در یکی دو ماه اخیر انجام داده راضی هستید؟
عزیزی خادم کارهای خوب دیگری هم انجام داده. از جمله برنامه‌ریزی برای کمپی در کیش و همچنین صحبت با شستا و حل مشکلی که وجود داشت. عزیزی خادم دارد قراردادهای فدراسیون فوتبال را هم تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس آن تصمیم جدید می‌گیرد. او وقتی دید سه میلیارد برای تبلیغ روی پیراهن داوران کم است و باعث می‌شود حقوق‌شان پایین باشد، آمده دستمزد را افزایش داده و قرار است قرارداد جدیدی برای اسپانسری داوران امضا کند. البته او اشتباه‌هایی هم داشته.
مثلاً چه اشتباه‌هایی؟
مهم‌ترین نکته این است که در انتصاباتش جامعه فوتبال غریبه‌اند. پیشکسوتان فوتبال جایی ندارند و این اصلاً خوب نیست. یک روزی سرپرست تیم ملی یک آدم شناخته شده بود که به دلایلی کنار رفت. افشین پیروانی را می‌گویم. او را جامعه می‌شناخت و افتخارات بسیاری هم به دست آورده بود. از طرفی کارش را هم بلد بود. حالا هم اگر می‌خواهند کسی را به عنوان سرپرست یا مدیر تیم انتخاب کنند، نباید پایین‌تر از پیروانی را بیاورند. باورتان می‌شود من نمی‌دانم سرپرست جدید تیم ملی چه کسی است؟ وقتی من که سال‌ها در فوتبال بوده‌ام، او را نمی‌شناسم باید تعجب کنم.
این انتصاب‌های عزیزی خادم شاید دلیل دیگری هم دارد. به عنوان نمونه نزدیکی به اخبار تیم ملی و رصد دقیق اتفاقات توسط افرادی که خودش انتخاب می‌کند.
شاید هم دلیلش این است که خودش در مدیریت تیم‌های ملی می‌خواهد مستقیم عمل کند که چنین مسأله‌ای تبعات هم خواهد داشت. ایشان باید از عناصر قوی سود ببرد و سیاست‌های کلان را خودش انجام بدهد. من این مسأله را یک نقطه ضعف می‌دانم و نمره منفی برای عزیزی خادم.
فقط به انتصاب سرپرست تیم ملی انتقاد دارید؟
نه. عزیزی خادم به کسی حکم مشاور عالی داده که من او را هم خیلی نمی‌شناسم. آقای رفیعی کیست که حکم گرفته؟ برای این پست افراد قویتری هم بودند و در این زمینه هم تعجب کردم. اگر ایشان با من مشورت می‌کرد، حداقل برای سرپرستی می‌گفتم که چه گزینه بهتری وجود دارد. میرشاد ماجدی قطعاً می‌توانست یک سرپرست ایده‌آل برای تیم ملی باشد. او کار در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال را تجربه می‌کند و البته در استقلال سرپرست هم بوده. او به تازگی مدرک دکترای خود را هم گرفته و آدم پاکدست و شناخته‌شده‌ای هم هست. معروف است، محبوب است و البته فوتبالی. تازه دور دست هم نبود و نزدیک خودشان بود و می‌توانستند با انتخاب او بهترین شرایط را برای تیم ملی رقم بزنند. البته عزیزی خادم رئیس است و شاید دلایلی برای انتخاب سرپرست جدید داشته باشد.

Page Generated in 0.0062 sec