printlogo


کد خبر: 227447تاریخ: 1400/1/19 00:00
سؤالی که استقلال باید به آن پاسخ دهد
وریا مدافع یا وریا هافبک؟

 علی مغانی
 
در فوتبال گاهی اوقات منافع یک بازیکن با منافع باشگاه در تعارض قرار می‌گیرد. این اتفاقی است که به شکلی خفیف درباره وریا غفوری و استقلال در جریان است.
وریا در آستانه 34 سالگی آخرین بخت‌ها را برای بازگشت به تیم ملی جست‌وجو می‌کند. او تمایل دارد همچنان به‌عنوان مدافع راست شناخته شود و در لیگ هم در این پست به میدان برود تا شاید دراگان اسکوچیچ از تصمیمش صرفنظر کرده و بار دیگر «مدافع راست استقلال» را به تیم ملی دعوت کند. گفته می‌شود وریا در هفته‌های گذشته به کادر فنی اصرار کرده همچنان در همین پست در ترکیب اصلی قرار بگیرد تا به‌زعم خود موقعیت بازگشت به تیم ملی را از دست ندهد، اما مرور بازی‌های این فصل اثبات می‌کند هر زمان وریا در پست هافبک یا وینگر راست در ترکیب قرار گرفته، به‌مراتب اثرگذاری بیشتری در جریان بازی داشته. نه‌فقط در لیگ بیستم که سال گذشته هم چنین وضعیتی برقرار بود و زمانی که استراماچونی از وریا به‌عنوان «وینگ‌بک راست» استفاده کرد، کاپیتان استقلال تبدیل به یکی از کلیدی‌ترین نفرات تیم استراماچونی شد و نیم‌فصل فوق‌العاده‌ای را در لیگ سپری کرد. وریا وقتی به خط میانی می‌پیوندد، بازیکن به‌مراتب بهتری می‌شود و بازدهی حملات استقلال در کانال راست را افزایش می‌دهد اما به نظر می‌رسد خود او تمایل دارد با برچسب «مدافع راست» لیگ را به پایان برساند.
این همان تعارض منافعی است که این روزها در استقلال وجود دارد؛ وریا می‌خواهد مدافع راست باشد تا همچنان روزنه امیدی برای رسیدن به تیم ملی داشته باشد اما استقلال به وریای هافبک/وینگر احتیاج بیشتری دارد.
از منظری دیگر بعید به نظر می‌رسد حتی با فرض درخشش فوق‌العاده وریا در پست دفاع راست، دارگان اسکوچیچ کاپیتان استقلال را به تیم ملی برگرداند. این مربی کروات از روزی که هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته، با دعوت از صادق محرمی، مجتبی نجاریان، تیکدری‌نژاد و جعفر سلمانی، به شکلی واضح نظرش را درباره وریا و همچنین رامین رضاییان اعلام کرده و بعید است در فرصت باقی‌مانده تا خرداد، تغییری در سلیقه‌اش اعمال کند. از نظر اسکوچیچ، صادق محرمی گزینه اول برای پست دفاع راست در تیم ملی است و شاید بهتر باشد وریا هم در وضعیت فعلی، با این حقیقت کنار بیاید که سبک بازی او با سلیقه مربی تیم ملی هماهنگ نیست.
در آستانه لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های حساسی که استقلال پیش‌رو دارد، فرهاد مجیدی باید این مسأله را با کاپیتان تیمش حل کند و یک‌بار برای همیشه تصمیم بگیرد از وریا در کدام پست می‌خواهد استفاده کند. اگر نگاه کادر فنی معطوف به استفاده از وریا در خط میانی است، کاپیتان استقلال هم باید بپذیرد دوران حضور او در پست دفاع راست به پایان رسیده است.

Page Generated in 0.0046 sec