printlogo


کد خبر: 225255تاریخ: 1399/12/6 00:00
درخواست غیرقابل بازگشت قایدی از استقلال
افزایش قرارداد و بند جدایی

حمیدرضا عرب 
 
مهدی قایدی تا سال 1402 با باشگاه استقلال قرارداد دارد و طبق قراردادی که منعقد کرده موظف به حضور در تمرینات تیمش است. این قرارداد در زمان مدیریت پندار توفیقی بر امور قرارداد‌های باشگاه استقلال منعقد شد که قرارداد خوبی هم بود و استقلال سود بالایی از چنین توافقی برد اما اشتباهی که در زمان مدیریت احمد سعادتمند رخ داد حالا دستمایه‌ای شده برای قایدی تا از باشگاه مطالبه دستمزد بیشتر کند.
در زمان مدیریت سعادتمند قرارداد برخی بازیکنان به رغم آنکه با باشگاه قرارداد داشتند به طرز عجیب و شگفت‌آوری افزایش پیدا کرد. یکی از این بازیکنان وریا غفوری است که هنوز باشگاه با او بر سر پرداخت مطالباتش کشمکش دارد. در آن دوران که قرارداد برخی بازیکنان افزایش یافت و مهدی قایدی هم نمایش مطلوبی از خود در لیگ نوزدهم به جا گذاشته بود از سعادتمند خواست قراردادش را افزایش دهند که مدیرعامل سابق استقلال با درخواست این بازیکن موافقت کرد. گفته می‌شود سعادتمند و قایدی روی عددی در حدود 2 میلیارد تومان به توافق رسیده بودند اما تغییرات مدیریتی باشگاه استقلال سبب شد تا افزایش قرارداد قایدی لحاظ نشود.
درواقع شماره 10 استقلال با همان قراردادی که در دوران گذشته منعقد شده در حال بازی برای استقلال است. گفته می‌شود برای او در لیگ بیستم دستمزدی در حدود 850 میلیون تعریف شده که اگر این عدد صحت داشته باشد با توجه به اینکه مدیرعامل باشگاه اخیراً تأکید کرده که 67درصد از قرارداد این بازیکن پرداخت شده، می‌شود تخمین زد که قایدی در حدود 600 میلیون از حقوقش را دریافت کرده و طبق قوانین باید در تمرینات استقلال حاضر شود.
درواقع باشگاه استقلال اکنون می‌تواند قایدی را به دلیل عدم تمکین از مقررات باشگاه حتی با جریمه هم مواجه کند اما به نظر می‌رسد که مدیران استقلال هرگز قصد ندارند با این بازیکن وارد چالش شوند و به دنبال حل ماجرا از طرق مسالمت‌آمیز هستند. رفتار قایدی در شرایطی مشکلاتی را هم برای کادرفنی ایجاد کرده که درخشش این بازیکن در بازی‌های گذشته دست و پای تصمیم‌گیران باشگاه را بسته تا آنها نتوانند برخورد قانونی با این بازیکن داشته باشند. از طرفی افزایش بی‌رویه قرارداد برخی بازیکنان هم هست که عرصه را بر مدیران کنونی استقلال تنگ کرده است.
در چنین شرایطی دو راه بیشتر پیش روی مدیران باشگاه استقلال باقی نمی‌ماند. راه اول این است که قرارداد قایدی را فسخ کنند و به این بازیکن اعلام کنند که به دلیل بی‌انضباطی و حضور نیافتن در تمرینات تیم را ترک کند که با واکنش عظیم هواداران ناراضی باشگاه مواجه خواهند شد و فشار بسیاری این باشگاه را فرا خواهد گرفت اما راه دوم این است که باشگاه‌نشین‌ها به سرعت به خواسته‌های مالی قایدی تن دهند تا این بازیکن راضی به بازگشت به تمرینات شود.
آخرین مذاکراتی که میان دو طرف انجام شده نشان می‌دهد قایدی راضی شده با دریافتی 3 تا 5/3 میلیارد تومان دوباره به تمرینات تیمش برگردد. یعنی دستمزدش نسبت به آنچه در قراردادش نوشته شده بیش از 3 برابر شود. از سویی این بازیکن بند فسخ جدایی هم می‌خواهد تا اگر بعد از فصل بیستم باشگاه‌های خارجی خواستار جذبش شدند بتواند استقلال را به مقصد تیم خواهانش ترک کند. با توجه به اینکه قایدی ظرفیت‌های بسیاری دارد تا از انتقال خود، باشگاه استقلال را با سود بالایی مواجه سازد پذیرش چنین شرطی تا حد زیادی باشگاه را متضرر خواهد کرد مگر اینکه باشگاه به قایدی بگوید 10 تا 20 درصد از قراردادی که بعد از پایان فصل با تیم‌های خارجی منعقد کند به باشگاه استقلال تعلق بگیرد. ظاهراً قایدی در مذاکرات برای گنجاندن بند جدایی نیز از باشگاه خواسته رقمی در حدود 300 تا 400 میلیون تومان را به عنوان بند فسخ جدایی در قراردادش منعقد کنند تا او سود بیشتری از انتقال خود ببرد.
ظاهراً  حل این مشکل برای باشگاه استقلال بسیار وقت‌گیر بوده و دو طرف در روزهای اخیر نتوانسته‌اند به جمع‌بندی نهایی برسند هرچند که احمد مددی اعلام کرده مهدی قایدی پسر باشگاه استقلال است و باید هرچه زودتر با او به توافق برسیم که هنوز منابع و حتی مجوز این کار به دست باشگاه استقلال نرسیده و مشخص نیست چه زمان دو طرف به توافق نهایی برسند.
شاید اگر در زمان سعادتمند آن تعهدات هزینه‌بر انجام نمی‌شد اکنون استقلال در شرایط بهتری قرار داشت و هیچ بازیکنی به خود اجازه نمی‌داد اینگونه گروکشی کند اما اقدامات اشتباه سعادتمند به نوعی نظم مالی را در باشگاه استقلال بر هم زده است.

Page Generated in 0.0057 sec