printlogo


کد خبر: 225249تاریخ: 1399/12/6 00:00
دوچرخه‌سواری در دوران کرونا

سارا یکتاپرست
 
در بین تمام جنبه‌های زندگی ما که تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته، شاید رفت‌وآمدهای اجتناب‌ناپذیر ما به بیرون از خانه، مهم‌ترین و پراسترس‌ترین دغدغه‌های این روزهای‌مان باشد. حالا که مجبوریم برای رفتن به محل کار، خرید، کلاس و خیلی کارهای دیگر در شهر رفت‌وآمد کنیم، از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده کنیم تا کمتر در معرض این ویروس قرار بگیریم؟ بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، استفاده از دوچرخه یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت شما از خودتان و همچنین دیگران در دوران کروناست. در ادامه دلایلی را که برای این نظر گفته می‌شود بررسی می‌کنیم.
 
۱- رعایت ناخودآگاه فاصله اجتماعی
رعایت فاصله اجتماعی در محیط‌های عمومی از اولین توصیه‌های کارشناسان درمان برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس است. با این وجود استفاده از ماشین شخصی و دوچرخه بهترین گزینه‌ها برای رفت‌وآمد‌ هستند. در مقابل استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشترین ریسک قرار گرفتن در معرض ویروس را دارد. هنگام دوچرخه‌سواری شما همواره به‌صورت ناخودآگاه حداقل 5/1 متر با دیگران فاصله دارید.
 
۲- نداشتن تماس با سطوح و وسایل مختلف
علاوه بر رعایت نشدن حداقل فاصله اجتماعی، تماس با سطوح مختلفی که امکان انتقال ویروس را دارند، در وسایل حمل‌ونقل عمومی بیشتر اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه عامل بیماری‌زا می‌تواند تا مدتی روی سطوحی مانند صندلی، دستگیره، دستگاه کنترل بلیت و بسیاری سطوح دیگر باقی بماند، با هر تماس، ریسک انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بالا می‌رود. با استفاده از دوچرخه علاوه بر داشتن فاصله با دیگران، شما کمترین تماس را با سطوح مختلف دارید که این موضوع، احتمال انتقال ویروس کرونا را در شما به حداقل می‌رساند.
 
۳- تقویت سیستم ایمنی بدن با دوچرخه‌سواری مداوم
دوچرخه‌سواری در پیشگیری شما از ابتلا به کرونا تأثیر دارد. دوچرخه‌سواری منظم و مداوم، حتی به‌صورت معمول و نه حرفه‌ای و ورزشی، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. سیستم ایمنی قوی بهترین سلاح در مقابل این ویروس پرنفوذ است؛ بخصوص این روزها که به‌اجبار فعالیت‌های ورزشی بسیاری از ما محدود شده است، دوچرخه‌سواری جایگزین خوبی برای باشگاه و... است.
 
۴- تقویت ریه‌ها و سیستم قلبی
به گفته متخصصان پزشکی، افرادی که به بیماری‌های ریوی و همچنین بیماری‌های قلبی مزمن مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در برابر کرونا آسیب‌پذیرند. ورزش‌های استقامتی مانند دوچرخه‌سواری باعث تقویت ریه و قلب می‌شوند. ویروس کرونا مانند هر عامل بیماری‌زای دیگر در برابر یک بدن سالم و قوی، قدرت کمتری دارد و زودتر شکست می‌خورد، پس دوچرخه‌سواری در دوران کرونا چه برای جابه‌جایی و چه به‌عنوان فعالیت ورزشی، گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. علاوه بر نکات بالا، از تأثیری که دوچرخه‌سواری روی شادابی، نشاط و سلامت روانی ما دارد نیز نباید غافل شویم. حالا که درباره جنبه‌های مثبت دوچرخه‌سواری در دوران کرونا شنیدیم، بد نیست به چند نکته تکمیلی در این باره توجه کنیم:
- در دوران کرونا از دوچرخه‌سواری در گروه‌های بزرگ خودداری کنید.
- همواره یک ماسک همراه داشته باشید تا در مواقعی که در مکان‌های شلوغ هستید و با دیگران برخورد دارید از آن استفاده کنید.
- اگر در طول مسیر مجبورید در جایی مانند پشت چراغ راهنمایی توقف داشته باشید، کنار دوچرخه‌سواران دیگر نایستید و پشت آنها توقف کنید.
- دست‌های خود را بعد از دوچرخه‌سواری به‌خوبی بشویید، بخصوص اگر سطوحی مانند ‌نرده‌های خیابان و دکمه چراغ‌های راهنمایی را لمس کرده‌اید.
- اگر دوچرخه‌سواری را به‌تازگی شروع کرده‌اید بهتر است با دوستان‌تان یا افرادی که در این زمینه متخصص هستند صحبت کنید و نکات کلیدی برای دوچرخه‌سواری را یاد بگیرید.
- دوچرخه‌سواری هم مثل هر ورزش دیگر خطراتی دارد، برای جلوگیری از بروز حادثه بهتر است از کلاه ایمنی استفاده کنید. فراموش نکنید داشتن زنگ و چراغ برای دوچرخه اجباری است. به‌جز چراغ و یک وسیله بازتابنده سفید در جلوی دوچرخه، برچسب‌های شبرنگ پشت و روی پدال، بازتابنده قرمز در پشت دوچرخه، داشتن گلگیر، برچسب‌ روی پره چرخ با زاویه 180 درجه هم اجباری است. و در آخر از هرگونه ریسکی که ممکن است منجر به حادثه و آسیب شود دوری کنید. کادر درمان به اندازه کافی روزهای سخت و شلوغی را پشت سر می‌گذارند. به امید اینکه هرچه زودتر از این بحران به سلامت عبور کنیم.

Page Generated in 0.0047 sec