printlogo


کد خبر: 225247تاریخ: 1399/12/6 00:00
مجید خدایی: تیم ملی کشتی آزاد نیازی به انتخابی نداشت
اگر یزدانی ببازد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
اگر می‌خواهند انتخابی بگذارند باید عدالت را در همه وزن‌ها و برای همه برقرار کنند و در هر شش وزن المپیکی کشتی انتخابی بگذارند

گفت و گو 
ناصر انصافی مقدم    
 
برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد باز هم به موضوع مهم این روزها تبدیل شده و برنامه‌ای که کادر فنی تیم ملی برای انتخاب نفرات اصلی تیم ملی دارد، مخالفان و موافقان زیادی دارد. یکی از افرادی که این روزها نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده، مجید خدایی است؛ کسی که خودش سال‌ها عضو تیم ملی و اعضای شورای فنی بوده و در دوران قهرمانی‌اش هم به مدال برنز مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی 2002 جهان در وزن 84 کیلوگرم رسید. به همین دلیل مجید خدایی در این‌باره صاحب نظر است و حرف‌های او می‌تواند به تیم ملی کمک کند. او بر خلاف خیلی‌ها که تصمیم کادر فنی را نقد کردند، معتقد است در حال حاضر امکان برگزاری انتخابی برای تیم ملی وجود ندارد و کادر فنی می‌تواند با اتکا به انتخابی قبل از مسابقات صربستان تیمش را انتخاب کند.
 
کادر فنی تیم ملی کشتی برای انتخاب نفرات اعزامی به گزینشی و المپیک روش متفاوتی را در نظر گرفته، نظر شما چیست؟
 من همیشه موافق برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی بودم. یعنی همه کشتی‌گیران اعزامی به مسابقه‌های جهانی یا المپیک باید از کانال و فیلتر رقابت‌های انتخابی عبور کنند تا بهترین ترکیب ممکن برای تیم ملی به دست آید. ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چند ماه پیش انتخابی برای مسابقات صربستان برگزار شد و تا حدود زیادی وضعیت و ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران مشخص شد و معیار دست مربیان آمد. بنابراین به اعتقاد من ضرورتی به برگزاری دوباره رقابت‌های انتخابی آن هم به فاصله چهار یا پنج ماه نبود.
با این حساب شما مخالف برگزاری رقابت‌های دوباره انتخابی تیم ملی در سال جاری هستید.
 بله؛ برگزاری اینگونه رقابت‌ها جز خستگی بدنی و روحی کشتی‌گیران و ایجاد استرس چیز دیگری به‌همراه ندارد. مسابقات فرسایشی را نمی‌توان محل مناسبی برای انتخاب بهترین نفرات کشتی خود بدانیم چراکه شک و شبهه را در همه وزن‌ها بیشتر می‌کند. اینگونه قانون رقابت‌های انتخابی واقعاً گیج‌کننده است و اصلاً شفافیت لازم را ندارد در حالی که متولیان امر در فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی می‌توانستند در این زمینه شفاف‌تر عمل کنند.
شاید کادر فنی هم به همین خاطر تصمیم گرفت انتخابی را در برخی از اوزان برگزار کند؟
 این هم یکی از ایرادهای اینگونه برگزاری انتخابی است؛ دو کشتی‌گیر باید با هم انتخابی بگیرند و نفر سوم بدون کشتی باید به یک رقابت بین‌المللی اعزام شود تا سرنوشت یک وزن مشخص شود. به اعتقاد من این کار درست و عادلانه‌ای نیست. از سوی دیگر اگر می‌خواهند انتخابی بگذارند باید عدالت را در همه وزن‌ها و برای همه برقرار کنند و در هر شش وزن المپیکی کشتی انتخابی بگذارند. تصمیمات اینچنینی درست نیست.
ایراد دیگری با این قانون انتخابی به نظر شما می‌رسد؟
 شما خیلی خوب می‌دانید که در وزن 86 کیلوگرم فاصله حسن یزدانی با حریفان داخلی‌اش خیلی زیاد است و او بهترین و آماده‌ترین کشتی‌گیر ایران در همه وزن‌هاست که می‌تواند تیم ملی کشتی آزاد ایران را در المپیک توکیو حتی صاحب مدال طلا کند، حالا سؤال من این است به نظر خود شما که من اکنون به‌عنوان یک مصاحبه‌شونده مورد سؤال و خطاب شما قرار گرفته‌ام اگر بین حسن یزدانی با یکی از حریفان داخلی او مثلاً کامران قاسم‌پور کشتی انتخابی گذاشته شود و بعد یزدانی به هر دلیلی در این کشتی انتخابی از قاسم‌پور یا حریفان دیگرش شکست بخورد، آنگاه کادر فنی تیم ملی واقعاً حسن یزدانی را از تیم ملی اعزامی به المپیک کنار می‌گذارد و حریف برنده او مثلاً کامران قاسم‌پور را به‌جای یزدانی به المپیک اعزام می‌کند؟ این سؤال بسیار مهمی است که هنوز نتوانسته‌ام جوابی برای آن پیدا کنم. واقعاً اینجا تکلیف وزن 86 کیلوگرم چه می‌شود؟
با توجه به این شرایط، چگونه می‌توان کشتی‌گیران را برای المپیک توکیو گزینش کرد؟
 شما می‌دانید تمامی کشتی‌گیران ما به‌خاطر بیماری کرونا بیش از یک سال است که در هیچ میدان بین‌المللی برون‌مرزی حتی در یک تورنمنت درجه سه هم شرکت نکرده و در خارج از ایران اصلاً محک نخورده‌اند و در چنین شرایطی انتخابی و حتی لیگ برتر نمی‌تواند برای شناسایی بهترین کشتی‌گیران ما کارساز و مفید باشد؛ همانطور که قبلاً گفتم ترکیب تیم ملی از قبل مسابقات صربستان تقریباً شناخته شده؛ حالا بهترین روش انتخاب این است که کشتی‌گیران ما به‌جای حضور در انتخابی دوباره، به دو یا سه تورنمنت بین‌المللی در ماه‌های آینده اعزام شوند تا معیار لازم دست کادر فنی بیاید.
در حال حاضر حضور کشتی‌گیران ما در دو تورنمنت بین‌المللی در اوکراین و ایتالیا ظاهراً قطعی شده است اما برای رقابت‌های بین‌المللی جام «پلیکونه» در ایتالیا قرار شده فقط سه کشتی‌گیر اعزام شوند که امین طاهری نفر اول رقابت‌های انتخابی ظاهراً قصد حضور در این تورنمنت را ندارد!
 من از آنجایی که مدت‌های زیادی است از کشتی دور هستم، از آمادگی کشتی‌گیران اطلاعی ندارم ولی اگر اینطور باشد، امین طاهری حق دارد از رفتن به تورنمنت بین‌المللی ایتالیا خودداری کند چراکه این ترس و نگرانی در او وجود دارد که با نتیجه نگرفتن در ایتالیا از تیم ملی ایران خط بخورد اما بهترین راه این است که در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع کشتی‌گیر مازندرانی که در رقابت‌های انتخابی صربستان دوم شده بود در کنار امین طاهری به ایتالیا اعزام شود تا هر دو در یک میدان خارجی برای انتخاب شدن شرایط کاملاً مساوی و یکسان داشته باشند.
در کل تصمیمات اخیر فدراسیون کشتی و کادر فنی درباره رقابت‌های انتخابی را چگونه می‌بینی؟
 همانطور که گفتم تصمیمات اتخاذشده واقعاً گیج‌کننده است؛ از خود من کشتی‌گیر و قهرمان سابق بگیرید تا بقیه مردم همگی گیج شده‌اند و خیلی‌ها از من می‌پرسند این چگونه روش انتخاب شدن برای تیم ملی کشتی آزاد ایران است و من جواب قانع‌کننده‌ای برای آنها ندارم! اگر در وزن‌هایی که در آنها سهمیه المپیک گرفته‌ایم مثلاً در 57 و 86 کیلوگرم توسط رضا اطری و حسن یزدانی انتخابی برگزار شود، پس چرا در وزن 125 کیلوگرم که با دوپینگی درآمدن آزمایش کشتی‌گیر ازبکستانی در مسابقه‌های جهانی 2019 نورسلطان قزاقستان سهمیه به ایران رسید، برای محبی انتخابی نگذاشتند؟ این قانون واقعاً گیج‌کننده است و شفاف نیست و سؤالات زیادی را در اذهان همه بخصوص اهالی کشتی به وجود آورده که جواب قانع‌کننده‌ای برای این سؤالات وجود ندارد.
چه نظری درباره برگزاری رقابت‌های انتخابی پشت سر هم و مجدد در عرض چهار یا پنج ماه داری؟
 این یک قانون جدید و تازه است و چیزی جز خسته کردن و ایجاد استرس و فرسوده کردن کشتی‌گیران ندارد. از سوی دیگر ممکن است در اذهان عمومی این تداعی به وجود بیاید که کادر فنی تیم ملی و تصمیم‌گیرندگان در فدراسیون کشتی می‌خواهند در اصطلاح عموم، «تاس» را جوری بیندازند تا نفراتی را که خودشان روی آنها نظر دارند، برای تیم ملی ایران انتخاب شوند. در طول یک سال نباید بیش از یک‌بار انتخابی گذاشت، منتها همین یک‌بار انتخابی باید به‌صورت شفاف و روشن و قانونمند و رسمی و در حضور همگان باشد و عدالت را باید برای همه و در همه وزن‌ها رعایت کرد. برگزاری رقابت‌های انتخابی مجدد می‌تواند ارزش و اعتبار آن را از بین ببرد و آن را لوث کند؛ هر چیزی یک‌بارش خوب است و بیش از آن ارزش و اعتبار و اهمیتش را از بین می‌برد.
با توجه به شدت یافتن و جهش بیماری «کرونا ویروس»، به نظر شما بازی‌های المپیک 2021 توکیو در سال آینده برگزار می‌شود؟
 به احتمال فراوان برگزار خواهد شد زیرا با توجه به واکسن‌های ساخته‌شده، ژاپنی‌ها و خود کمیته بین‌المللی المپیک تمهیدات لازم از جمله بهترین نوع واکسن‌ها را برای همه ورزشکاران، مربیان و داوران همه رشته‌های ورزشی و حتی همراهانی که قرار است در بازی‌های المپیک 2021 توکیو حضور پیدا کنند فراهم خواهند کرد تا این دوره از بازی‌های المپیک همانند دوره‌های قبل همچنان برگزار شود و المپیک سرپا و زنده بماند. امیدواری من به برگزاری این دوره المپیک خیلی زیاد است.

Page Generated in 0.0058 sec