printlogo


کد خبر: 225245تاریخ: 1399/12/6 00:00
بررسی عملکرد نیم‌فصل اول تیم‌های لیگ بیستم
باخت‌هایی با نتایج تکراری

بررسی
جعفر برزگر    @jafar_barzegar_yari
 
همانطور که قبل از پایان فصل پیش زمزمه‌هایش شنیده می‌شد محرم نویدکیا هدایت تیم سپاهان را در لیگ بیستم بر عهده گرفت؛ مربی جوانی که رفتار بسیار حرفه‌ای را در پیش گرفته و برخوردش با حواشی و اشتباهات داوری می‌تواند الگویی برای سایر مربیان جوان باشد اما قبل از شروع فصل بازیکنانی همچون محمد ایران‌‌پوریان، سعید آقایی، ابوالفضل عکاشه، محسن مسلمان، محمد طیبی، ولادیمیر کومان، علیرضا نقی‌زاده و علی قربانی از سپاهان جدا و در عوض جلال‌الدین علی‌محمدی، دانیال اسماعیلی‌فر، روح‌الله باقری، علیرضا صادقی، محمد نژادمهدی و محمدرضا خلعتبری به این تیم اضافه شدند.
 
باخت‌های سنگین
سپاهان فصل را با شکست سنگین مقابل گل‌گهر سیرجان و شاگردان امیر قلعه‌نویی آغاز کرد. البته این آخرین باخت آنها با دریافت سه گل نبود. شاگردان محرم نویدکیا دو باخت مشابه 3 بر یک دیگر را هم مقابل نفت مسجدسلیمان و شهرخودرو تجربه کردند. این تیم در بازی با ماشین‌سازی هم در حالی که 3 بر یک از تیم انتهای جدولی پیش بود در نهایت به تساوی 3 بر 3 رضایت داد.
 
هفت هفته بدون شکست
تیم سپاهان با اینکه تا پایان هفته پنجم دو شکست را تجربه کرده بود اما روزهای خوبش از بازی ششم آغاز شد و تا هفته دوازدهم هم ادامه داشت. این تیم طی هفت هفته چهار پیروزی و سه تساوی به دست آورد. آنها دو بازی پایانی‌شان را هم با پیروزی پشت سر گذاشتند.
 
کی‌روش ضعیف
کی‌روش استنلی در همه این سال‌ها که پیراهن ذوب‌آهن و سپاهان را بر تن داشت، یکی از آماده‌ترین بازیکنان و بهترین خارجی‌های لیگ بود اما در فصل جاری او با روزهای خوبش فاصله بسیاری دارد که البته در مقطعی هم مصدوم بود. این خارجی در نیم‌فصل اول فقط یک‌بار موفق به گلزنی شد که آمار بسیار ضعیفی برای او به حساب می‌آید. محسن بن صالح عبدالله دیگر خارجی سپاهان هم فقط 12 دقیقه در بازی هفته پنجم مقابل نفت مسجدسلیمان به میدان رفت اما گئورگی ولسیانی تا زمانی که مصدوم نشده بود همچون فصل قبل عملکرد قابل دفاعی داشت.
 
نیمه‌های متفاوت
با توجه به گل‌های رد و بدل شده سپاهان در هر نیمه از بازی‌هایش باید این تیم را تیم نیمه‌های اول دانست. شاگردان محرم نویدکیا طبق آماری که از خود به‌جا گذاشتند در 45 دقیقه اول بازی‌های‌شان 18 گل از 25 گل زده‌شان را به دست آورده‌اند؛ یعنی حدود 72 درصد از تمام گل‌های زده. نکته مهم دیگر اینکه آنها در نیمه‌های دوم دو برابر نیمه اول گل دریافت کرده‌اند. طبق آمار سپاهانی‌ها 12 گل از 18 گل خورده‌شان در 45 دقیقه دوم بوده است.
 
امیدواری با محرم
بعد از ناکامی با امیر قلعه‌نویی در کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و همچنین عدم موفقیت در جام حذفی، سپاهان با حمایت همه‌جانبه رسانه‌های اصفهانی به سراغ گزینه‌ای محبوب رفت. محرم نویدکیا بعد از سکوتی طولانی در قامت سرمربی به تیم محبوبش بازگشت. او در لیگ قهرمانان آسیا سرمربی تیمش بود اما به موفقیت نرسید و تیم در دور گروهی حذف شد. البته نمایش زردپوشان امیدوارکننده بود و نوید روزهای خوبی با نویدکیا داده شد؛ تیمی که می‌خواهد برای پایان دادن به حسرت هواداران سپاهان تلاش کند و آنها را بعد از ۶ سال به جام برساند. باید دید محرم نویدکیا از پس این مأموریت دشوار برخواهد آمد یا خیر. البته او می‌داند چه مسئولیت سختی را پذیرفته است: «برای قبول سرمربیگری سپاهان با افراد زیادی از جمله علیرضا رحیمی، امیر حاج‌رضایی و محمد مایلی‌کهن مشورت کردم و وقتی دیدم آنها به من اعتماد دارند این پیشنهاد را پذیرفتم. من از کودکی سپاهانی بودم و از تیم شناخت داشتم. خیالم راحت بود پشت پرده مشکلی برای من به وجود نمی‌آید به همین خاطر قرارداد سه‌ساله بستم. در مدت دوری‌ام از فوتبال فقط استراحت کردم و تنها با فرزندم سرگرم بودم. ۸۰ درصد سپاهانی‌ها شاید به من اعتماد دارند به همین خاطر بیشتر اذیت می‌شوم. هر اتفاقی برایم رخ می‌داد و بازی‌ها را واگذار می‌کردیم هیچ‌کس حرفی نمی‌زد. در ۵ هفته ابتدایی دو باخت آوردم اما اینکه هیچ‌کس به من چیزی نگفت این موضوع من را اذیت می‌کرد.»
 
شهباززاده مؤثرترین بازیکن
در نیم‌فصل اول لیگ بیستم 26 بازیکن برای تیم سپاهان به میدان رفتند که فقط پنج بازیکن شانس حضور در تمام بازی‌ها را داشتند که پیام نیازمند بدون تعویض مرد ثابت اصفهانی بود. او در 15 بازی 18 گل دریافت کرده که به‌طور میانگین 2/1 گل در هر بازی بوده است اما در میان همه بازیکنان سجاد شهباززاده با زدن 12 گل و 4 پاس گل مؤثرترین بازیکن تیمش بود. شهباززاده 1167 دقیقه در زمین حضور داشته که در هر 97 دقیقه یک گل زده است.
 
نحوه بیشترین گل‌های زده:
پاس در عمق: 10 تا
ارسال از سمت راست: 6 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:   
پنالتی: 5 تا
پاس در عمق: 4 تا
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه نیمه اول: یک گل
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه نیمه دوم: یک گل
تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه نیمه اول: صفر
تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه نیمه دوم: یک گل
داوران بازی‌های خانگی: 
پورخلف، زیاری، عرب‌براقی، پیام حیدری، شریفی، بنیادی‌فر و کاظمی
کمک‌داوران بازی‌های خانگی:
ایلدروم (2)، عیوض‌محمدی، ذورقی، پورمتقی، حاجیلو، کاووسی، حاجی‌پور، مرادی، افخمی، مولوی، علی‌نژادیان، نادری و راهی

 


Page Generated in 0.0058 sec