printlogo


کد خبر: 225186تاریخ: 1399/12/5 00:00
هیأت وزیران تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال را در صلاحیت دولت ندانست
فروردین: گفته بودند دولت نقش دخالتی ندارد
نصیرزاده: فدراسیون با تصویب حاکمیتی وجاهت می‌گیرد

گزارش
بهناز میرمطهریان  @mirmotaharian
 
یکی از موضوعات جلسه روز یکشنبه هیأت وزیران، پرداختن به موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال بود. اساسنامه فدراسیون فوتبال بعد از تأیید فیفا باید به تأیید هیأت دولت و سپس به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد. تنها نگرانی درباره کسب این تأییدیه‌ها بند اول اساسنامه است که به توضیح درباره ماهیت فدراسیون فوتبال پرداخته است و فدراسیون را نهادی مستقل، غیر انتفاعی و غیردولتی معرفی می‌کند. فیفا برای اصلاح این بند یک سال به فدراسیون فوتبال وقت داده است و حالا تأیید این بند به نوعی در گرو تأیید هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی است.
اینکه هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه، با توجه به ماهیت غیردولتی و غیرعمومی فدراسیون فوتبال، تهیه و تصویب اساسنامه را در صلاحیت دولت ندانسته، می‌تواند خبر خوبی برای جامعه فوتبال باشد چرا که هیأت وزیران در واقع با این تصمیم به نظر می‌رسد اعتقاد خود به حرفه‌ای بودن فدراسیون فوتبال را اعلام کرده و تأیید اساسنامه را برعهده مجمع عمومی فدراسیون فوتبال گذاشته است.
محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «جز این هم انتظار دیگری نمی‌رفت. پیش از این هم وزارت ورزش صراحتاً اعلام کرده بود که هیچ دخل و تصرفی در اساسنامه فدراسیون فوتبال ندارد. حتی وزیر ورزش حاضر شد در مجمع فدراسیون حق رأی نداشته باشد. همه این اتفاقات در جهت تأیید همین موضوع است که نقش دولت در فوتبال، نقش دخالتی نیست. البته من از جزئیات جلسه هیأت وزیران اطلاع دقیقی ندارم اما معتقدم که این اتفاق، اتفاق خوبی برای فوتبال است.»
برخلاف محمدمهدی فروردین اما هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال این موضوع را چندان خبر خوبی برای فوتبال نمی‌داند و به ایران ورزشی می‌گوید: «استرداد اساسنامه به مجمع عمومی فدراسیون فوتبال می‌تواند به معنی درخواست برای تغییر ماده اول آن باشد چرا که تمام تشکل‌هایی که در حوزه فرهنگی، اجتماعی فعالیت می‌کنند، باید با اجازه قانون شکل بگیرند. وقتی مجلس شورای اسلامی که دارای جایگاه قانونگذاری است، فدراسیون‌های ورزشی را جزو مؤسسات عمومی غیردولتی قلمداد می‌کند، عده‌ای نمی‌توانند با جمع شدن دور یکدیگر تحت عنوان مجمع، چیزی را مصوب کنند و بگویند ما در زمره این تشکیلات نیستیم و خودمان مستقل هستیم. با این حساب قطعاً فدراسیون فوتبال در آینده برای فعالیت مشکل پیدا می‌کند زیرا فدراسیون فوتبال برای وجاهت خود، به دنبال یک تصویب حاکمیتی است و اگر هیأت وزیران آن را اعطا نکند، این تشکیلات طبق قانون تجارت هم مجوز فعالیت ندارند و بدون اجازه قانون، هر لحظه ممکن است با ممانعت نهادهای نظارتی مواجه شوند.»
نصیرزاده معتقد است: «فدراسیون فوتبال مجبور نبود در ماده یک تا این اندازه خود را فارغ از حاکمیت بداند و با نوشتن واژه‌هایی چون استقلال، غیرانتفاعی، غیردولتی را بنویسد که معادل آن در داخل کشور وجود ندارد. یعنی فدراسیون می‌خواهد چیزی را به ثبت برساند که در داخل کشور مترادف آن نیست چون شغل‌های دون پایه جامعه‌ای هم باید برای فعالیت حتماً مجوز بگیرند ولی این رفتار هیأت وزیران نشان می‌دهد که به عنوان اولین نهادی که برای تأیید اساسنامه به آن مراجعه شده است، مجوزی برای ما صادر نکرده است.»
در مجموع اما خبرهایی که از جلسه روز یکشنبه شنیده می‌شود، از رویکرد منفی هیأت وزیران نسبت به اساسنامه خبر نمی‌دهد و بعید نیست که این اتفاق، شروع استقلال فدراسیون فوتبال و تصویب ماده اول اساسنامه باشد.

Page Generated in 0.0046 sec