printlogo


کد خبر: 225170تاریخ: 1399/12/5 00:00
بررسی عملکرد نیم‌فصل اول تیم‌های لیگ بیستم
بهترین تیم داخل خانه

بررسی
جعفر برزگر    @jafar_barzegar_yari
 
شاید برای پرداختن به تمام اتفاقات همین نیم‌فصل اول پرسپولیس یک روزنامه کامل نیاز باشد. باشگاهی که هفته‌ها و ماه‌های زیادی را درگیر بدهی‌اش به برانکو بود و خوب می‌دانست بلافاصله بعد از آن هم باید مطالبات بودیمیر، کالدرون و دستیارانش را پرداخت کند. از طرفی انتشار مصاحبه‌های مدیرعامل سابق با هواداران باعث برکناری‌اش از این پست شد؛ تیمی که با مشکلات بسیار به فینال آسیا رسید و آنجا هم برای دومین مرتبه ناکام ماند.
 
جدایی بشار رسن
قبل از بازی‌های مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا زمزمه‌های جدای‌اش شنیده می‌شد. بازی فینال که به پایان رسید او در اردوی پرسپولیس از همبازیانش خداحافظی کرد و خیالش راحت بود که هیچ مانعی هم بر سر راهش وجود ندارد. بشار رسن در حالی از پرسپولیس جدا شد و همراه تیم به تهران نیامد که برخی مسئولان باشگاه مدعی بودند از این اتفاق بی‌اطلاع هستند اما بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، بشار رسن طی مصاحبه‌ای مدعی شد هم مدیران باشگاه، هم کادر فنی در جریان جدایی‌اش قرار داشتند.
 
بازگشت ترابی
عملکرد ضعیف مهاجمان پرسپولیس باعث شد کادر فنی خیلی زود به فکر جذب یک مهاجم ششدانگ افتادند. گزینه‌های متعددی روی میز کار یحیی گل‌محمدی قرار گرفت اما وقتی شنیدند و مطمئن شدند مهدی ترابی از العربی جدا خواهد شد و این باشگاه یوسف المساکنی را به خدمت گرفته، باب مذاکره را با مهاجم جدا شده‌شان آغاز شد و خیلی سریع او را به پای میز مذاکره کشاندند. ابراهیم شکوری سخنگوی باشگاه هم مدعی شد هیچ پولی بابت رضایت‌نامه او به باشگاه قطری ندادند و بند فسخ قرارداد هم ندارد.
 
خریدهای خوب و ضعیف
پرسپولیس نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی داشت. علیرضا بیرانوند، محمد نادری، امیر روستایی، شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور، محسن ربیع‌خواه، مهدی ترابی و کریستین اوساگونا بازیکنانی بودند که جایی در لیست ابتدایی این تیم نداشتند و در ادامه هم بشار رسن جدا شد. یحیی گل‌محمدی برای پرکردن جای خالی آنها آرمان رمضانی، احسان پهلوان، حامد لک، سعید آقایی، علی شجاعی، عیسی آل‌کثیر، محمد شریفی، محمدمهدی مهدی‌خانی و میلاد سرلک را به خدمت گرفت. مهدی ترابی هم پس از فسخ قراردادش با تیم العربی قطر به پرسپولیس برگشت. از این خریدهایی که گل‌محمدی داشت فقط نیمی از آنها عملکرد قابل دفاعی داشتند که نتیجه کارشان در این جدول آمده است.
 
شش بازی معوقه
حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و راهیابی‌شان تا فینال این مسابقات باعث شد شش بازی این تیم در لیگ برتر معوق شود؛ اتفاقی که اعتراض بسیاری از تیم‌ها را به‌همراه داشت. نساجی، ذوب‌آهن، سپاهان، استقلال، مس رفسنجان و گل‌گهر تیم‌هایی بودند که تقابل‌شان با شاگردان گل‌محمدی در تاریخ از پیش تعیین شده برگزار نشد.
 
محرومیت آل‌کثیر
یکی از بدترین اتفاقاتی که برای پرسپولیس رخ داد، محرومیت عیسی آل‌کثیر بود. مهاجم جدید قرمزهای پایتخت که عملکرد فوق‌العاده خوبی در لیگ قهرمانان آسیا داشت اما به‌دلیل شادی بعد از گلش مقابل پاختاکور ازبکستان به مدت شش ماه از حضور در میادین محروم شد. این در حالی است که بررسی شادی‌های گل گذشته آل‌کثیر بخصوص زمانی که در تیم صنعت‌نفت آبادان بازی می‌کرد، نشان می‌داد آل‌کثیر چنین اقدامی را در ادامه عادت قبلی خود انجام داده است. آل‌کثیر در گفت‌وگو با سایت باشگاه پرسپولیس تأکید کرده بود این نوع شادی گل را به‌خاطر برادرزاده‌اش که چشمان بادامی دارد، انجام می‌داده است. البته منشأ محرومیت آل‌کثیر را می‌توان در جوسازی رسانه‌های عربستانی در روزهای گذشته جست‌وجو کرد. رسانه‌های سعودی با بازنشر چند باره شادی گل آل‌کثیر مقابل پاختاکور، اتهام نژادپرستی به وی را مطرح کردند و ظاهراً در القای این امر موفق بوده‌اند.
 
بهترین تیم داخل خانه
با اینکه پرسپولیس با فراز و نشیب‌هایی در میانه نیم‌فصل همراه بود اما در ادامه روند صعودی‌اش را آغاز کرد. آنها زمانی که در خانه خود بازی می‌کردند هرگز تن به شکست ندادند. شاگردان یحیی گل‌محمدی از اول بازی‌ها تا به امروز در ورزشگاه آزادی بازی‌شان را با باخت به پایان نبرده‌اند. این را هم باید اضافه کرد که شاگردان یحیی گل‌محمدی در 15 دقیقه اول نیمه دوم همه بازی‌ها گلی دریافت نکرده‌ و در نیمه دوم کمتر بازی را از دست داده‌اند. البته فولادی‌ها هم در خانه باخت نداشتند اما آنها 5 امتیاز کمتر از پرسپولیس در این بازی‌ها به دست آوردند.
 
نوراللهی مؤثرترین بازیکن
برای تیم پرسپولیس در نیم‌فصل اول 22 بازیکن به میدان رفتند که در مجموع عملکرد همه آنها خوب بود؛ از حامد لک و سیدجلال گرفته تا رادوشوویچ که فقط یک مرتبه درون دروازه ایستاد اما احمد نوراللهی که در بیشتر بازی‌ها تغییر پست داده و در نقش یک هافبک هجومی به میدان می‌رفت هشت گل زد و چهار پاس گل هم داد.
 
بهترین پیروزی نیم‌فصل اول
تیم پرسپولیس در آخرین بازی معوقه‌اش از هفته دهم در سیرجان دست به کار بزرگی زد. اگرچه قرمزهای پایتخت با یک نتیجه تساوی هم صدرنشینی نیم‌فصل را به خود اختصاص می‌دادند اما شاگردان یحیی گل‌محمدی پنج مرتبه دروازه گل‌گهر و شاگردان امیر قلعه‌نویی را باز کردند. این بهترین و پرگل‌ترین پیروزی یک تیم در نیم‌فصل اول لیگ بیستم بود.

Page Generated in 0.0061 sec