printlogo


کد خبر: 225054تاریخ: 1399/12/3 00:00
آرسنال- منچسترسیتی، آرتتا-گواردیولا؛ ساعت 20:00
توپچی‌ها شانسی دارند؟

گزارش
 کایران جکسن 
 
 17 پیروزی متوالی در رقابت‌های مختلف یعنی منچسترسیتی در حال حاضر توقف‌ناپذیر است. بعد از تساوی یک بر یک خانگی مقابل وست برومویچ در 25 آذر – در مقطعی که درباره شانس قهرمانی سیتی در این فصل تردیدهای جدی به وجود آمده بود- تیم گواردیولا بازی‌هایی را انجام داده که یادآور فصل 100 امتیازی سه سال قبلشان شده و با 10 امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار گرفته‌اند.آن موقع، میکل آرتتا یکی از اعضای کلیدی کادر فنی سیتی بود و این مربی اسپانیایی می‌خواهد در بازی امشب به عنوان مربی آرسنال یک پیروزی شوکه‌کننده برابر تیم سابقش به دست آورد. کار آسانی نیست، در همین دو هفته اخیر، سیتی بردهای درخشانی برابر لیورپول و تاتنهام، مدعیان سهمیه لیگ قهرمانان، کسب کرده است.
اما توپچی‌ها بهترین روزهای فصلشان را سپری می‌کنند و به تیمی که قبل از کریسمس در جام اتحادیه مقابل سیتی تحقیر شد، شباهتی ندارند
با چند سؤال به این بازی جذاب و حساس پرداخته می‌شود.
 
 آرتتا از گواردیولا چه یاد گرفت و چه آماری برابر او دارد؟
این دو مربی اسپانیایی فلسفه فوتبال مشابهی دارند و برای همین همکاری‌شان پرثمر بود. بازی مالکانه الهام گرفته از بارسلونا همراه با پرسینگ باعث شد گواردیولا و آرتتا تیم چهارم در فصل اول کارشان را به تیم رکوردشکن فصل دوم تبدیل کنند. فصل بعد دو امتیاز کمتر از 100 امتیاز گرفتند در رقابتی خارق‌العاده در لیگ برتر که هرگز مثلش را ندیده بودیم.
بعد از نیم فصل به آرتتا پیشنهاد مربیگری آرسنال داده شد و او نتوانست رد کند اما تیم با برنامه‌های او هماهنگ نبود و مجبور بود فلسفه‌اش را جا بیندازد. اواخر فصل قبل تیم راه افتاد بخصوص در برد برابر سیتی در نیمه‌نهایی جام حذفی و در نهایت قهرمانی این رقابت‌ها. آن بازی باید الگوی این بازی باشد. آرتتا اجازه داد تیم گواردیولا 71 درصد مالکیت توپ را داشته باشد اما تیم سیتی که با بهترین روزهایش فاصله داشت و با توجه به موقعیت‌شناسی پیر امریک اوبامیانگ که هر دو گل بازی را زد و همچنین خستگی‌ناپذیری الکساندر لاکازت، برد آرسنال در ویمبلی رقم خورد و در فینال چلسی را شکست دادند.
آرتتا در مجموع 4 بار برابر گواردیولا قرار گرفته و غیر از آن مسابقه، سه باخت داشته. در مجموع تیمش سه گل زده و هشت گل خورده.
اوبامیانگ، کاپیتان آرسنال اگرچه هرگز مثل فصل قبل نبوده اما هفته گذشته مقابل لیدزیونایتد هت‌تریک کرده و روحیه گرفته. اگر آرتتا می‌خواهد روند سیتی را متوقف کند، توجه به جزئیات در دفاع و فرصت‌طلبی در حمله اهمیت زیادی دارد.
 
گواردیولا چه تغییراتی در تیم ایجاد کرده؟
وقتی وست بروم یک امتیاز از اتحاد گرفت، دلایلش مشخص بود. سرخیو آگوئرو نبود، گابریل ژسوس فرم خوبی نداشت، کوین دبروین زیر بار مسئولیت کم آورده بود و دفاع آسیب‌پذیر بود.
تغییرات چه بوده؟ چینش گواردیولا انعطاف‌پذیر شده. در آغاز فصل 1-3-2-4 بازی می‌کردند اما گواردیولا حالا یک بازیکن را مقابل خط دفاع قرار می‌دهد. خط میانی اساس بازی سیتی شده و گاهی هفت نفر در آن درگیر هستند. ژسوس یا هر کسی که 9 کاذب بازی کند، به عقب برمی‌گردد تا فضا برای حرکت رو به جلوی هافبک‌ها فراهم شود. کسی که بیشترین نفع را برده، ایلکای گوندوغان است که گل‌ها و حرکات عمقی‌اش یادآور گل‌های فرانک لمپارد برای چلسی است. این آلمانی در بازی با اورتون به دلیل مصدومیت جزئی کشاله ران نبود اما احتمالاً برمی‌گردد و آرسنال باید برایش فکر درست و حسابی کند. ژوائو کانسلو و الکساندر زینچنکو دو مدافع کناری هم فوق‌العاده مؤثر بودند و در حمله یکی از آنها به کمک تیم می‌رود. یکی دیگر از کارهای مهم گواردیولا آزادی دادن به بازیکنان است در عین اینکه همه به وظایفشان در زمان مالکیت توپ حریف و شکل دادن دفاع آگاه هستند. اینها به اضافه اوج گرفتن همه بازیکنان گواردیولا از جمله فیل فودن، جان استونز، ریاض محرز و ... چنین 
ثمری داشته.
 
 نقاط ضعف سیتی چیست؟
ضدحمله یکی از نکات قوت آرسنال است که می‌تواند نتیجه بازی را به نفعش تغییر دهد. وقتی سیتی در یک سوم دفاعی حریف توپ را از دست بدهد، در دفاع آسیب‌پذیر می‌شود و فضای خوبی را در اختیار رقبا قرار می‌دهد. گل تساوی لیورپول همینطور به دست آمد. محمد صلاح، روبن دیاز را غافلگیر کرد و در نهایت به پنالتی منجر شد. با اوبامیانگ، امیل اسمیت رو و بوکایو ساکا، تیم آرسنال سرعت لازم برای استفاده از ضدحمله را دارد. توپ‌های سرگردان بین مدافعان میانی و مدافعان کناری فرصت خوبی برای گرانیت ژاکا و دنی سبایوس است که باید اگر به دست آورند، از آن استفاده کنند. مهلت چندانی برای ضربه زدن به ادرسون پیدا نمی‌کنند و اگر ایجاد شد، باید آن را غنیمت شمرند. اگر نه، سیتی به برد شماره 18 می‌رسد و آن موقع است که دیگر یک دستشان را روی جام قهرمانی لیگ برتر احساس می‌کنند.
منبع: دیلی میل

Page Generated in 0.0042 sec